Apogee vs Zoom H4n

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Gäst----

Inlägg av Gäst---- »

f-bass skrev:Jag satt i helgen och mixade i lurar på ett hotellrum. Bra jävla lurar och d låter oftast likadant när man lyssnar i högt sedan.
När jag kom hem så kopplade jag in laptopen på min rigg vis hörlurautgången.
D lät platt,grått,halv-mono och allmänt mp-3 artat...
Jag blev lite ledsen i ögat och öppnade projektet i min riktiga rigg med apogee d/a och skillanden är ganska sÅ enorm.
Hög upplösning... Dynamik och headroom blev HELT otroligt mycket bättre. Ljudet kändes nära och definierat.

Jag har inte hört zoomen MEN jag skulle nog kunna slå vad om en hel del att apogee gör bätre converters... Annars skulle proffsen använda zoom hellre än apogee...

That said funkar säkert zoomen till allt möjligt MEN har man råd och vill ha lite roligare och inte minst få HJÄLP av istället för att bli hindrad av sina verkty så ska man nog köra på apogee.
Tack
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

basmartin skrev:
f-bass skrev:Ni som snackar latrency....ni kan inte gå på den siffran som logic ger er för den stämmer inte riktigt. Den avser ut ifrån logic (dvs redan BUFFRAT , dvs att datorn redan VET vad för ljud den ska skicka och vart innan den spelar) och inte IN med nytt ljud och sen routas och SEN ut.
Prova att skicka ut ett klick från kanal 1 ut på output 1, via kabel ta tillbaka det på input 1 på kanal 2, routa det till ut 2 och ta in det igen på input 2 på kanal 3. DÄR kommer ni att få se hur mycket latency ni har.

Mitt system ger i första loopen 1.8 ms latency och i andra 7 ms....och sen konstant 7...
Mitt protools gav 2 ms och sen 2 ms och sen 2 ms pga att det aldrig behövde in i datorn och routas om eftersom det sköttes på protoolskortet.
Just ja. Ska testa igen.
Intressant, tack för den förklaringen f-bass! Iaf, om Logic-snutten ligger på 4.9ms har jag inga problem med den totala latencyn (vad den då blir), ställer jag istället upp antalet samplingar så logic bidrar med 10ms, då börjar det kännas skumt.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

BB3000S skrev:
basmartin skrev:
f-bass skrev:Ni som snackar latrency....ni kan inte gå på den siffran som logic ger er för den stämmer inte riktigt. Den avser ut ifrån logic (dvs redan BUFFRAT , dvs att datorn redan VET vad för ljud den ska skicka och vart innan den spelar) och inte IN med nytt ljud och sen routas och SEN ut.
Prova att skicka ut ett klick från kanal 1 ut på output 1, via kabel ta tillbaka det på input 1 på kanal 2, routa det till ut 2 och ta in det igen på input 2 på kanal 3. DÄR kommer ni att få se hur mycket latency ni har.

Mitt system ger i första loopen 1.8 ms latency och i andra 7 ms....och sen konstant 7...
Mitt protools gav 2 ms och sen 2 ms och sen 2 ms pga att det aldrig behövde in i datorn och routas om eftersom det sköttes på protoolskortet.
Just ja. Ska testa igen.
Intressant, tack för den förklaringen f-bass! Iaf, om Logic-snutten ligger på 4.9ms har jag inga problem med den totala latencyn (vad den då blir), ställer jag istället upp antalet samplingar så logic bidrar med 10ms, då börjar det kännas skumt.
Latency handlar i stort om hur man ställer in programmet och hur snabb burk man har, vilken upplösning man spelar in på + ad/da-omvandlarnas hastighet. Men även hur bra tillverkaren fått till drivrutinen. Här kan man läsa lite:

http://audio.tutsplus.com/tutorials/rec ... -projects/

Vid högre upplösning blir latency´n lägre men datorn får ta hand om mer information och större filer.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Inti skrev:Kan vi sluta bråka om vem som har största ballen och jämföra Zoomen med Apogeen ist?

TACK!
Apogeen är bättre, men för att göra demos, så funkar nog Zoomen. Jag skulle inte lira in en platta, eller mixa med Zoomen som ljudkort.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar