Byggtråd - Riggen!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
abarth
Medlem

Re: Byggtråd - Riggen!

Inlägg av abarth »

En liten statusuppdatering! Jag har fått hjälp av en arbetskollega som är HiFi nörd utav rang och dessutom hemmapulare med lite tips hur WinIsd fungerar - skönt!

Dessutom så har jag varit i kontakt med Celestion's "Doc" om storleksfunderingar på kabinetten, även lite funderingar kring uppstyvningen av lådan. Hans tips var: En stor låda går lägre i frekvens - en mindre blir punchigare. Gör volymen till 50 liter, ta ett Ø100 mm rör och börja med det 200 mm långt och justera när jag byggt klart. Ang. basröret så blir längre rör att den går lägre i frekvens och kortare att det blir ett mer punchigt ljud. En mycket förstärkt låda får ett torrare ljud, mer detaljerat och nästan neutral bas - En mindre förstärkt låda får ett varmare ljud men mindre detaljerat. Den förstärkningen som ger mest resultat är den som går från frontbaffeln till baksidan.

Over & Out / Thomas
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

Sen ang. varför inte en baskabinett låter bra till gitarr - oftast om man inte gillar just "det" ljudet - är att gitarrhögtalarelementet har väldigt begränsad rörlighet med väldigt lätt kon och bashögtalarelementet har mycket större rörelse och tyngre/styvare kon. Detta gör mycket av ljudet enligt "Doc"
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Inlägg av tks »

Kommer in lite sent i tråden, och har bara skummat igenom, men tänkte säga:

1) Snygga bilder från Solidworks! :) Har bara använt Solidworks som snabbast i min utbildning (maskinteknik, Linköpings Tekniska Högskola), annars är det mest Catia och Creo (tidigare Pro/Engineer). Inte så mycket visualiseringsjobb, utan mest ritningar och den mekaniska biten för min del.

2) Angående mått på lådan: börja med att titta på volymen. Tänk på att de 59 liter som han som byggde på Talkbass använde var räknat per element, dvs 118 liter i ditt fall med en 212. Tror att det är samma volym som "Doc" nämner, alltså 50 liter per element, inte för hela 212:an. 50 liter på två element kan lätt bli för klent med den här typen av element. Samma sak gäller basreflexröret, han menar nog ett rör per element. 50-60 liter per element låter vettigt.

3) "Ljudet" påverkas mycket riktigt i stor grad av materialvalet i konen, men alla seriösa tillverkare visar grafer över hur starkt elementet spelar över frekvensregistret. På så sätt kan man "se" hur ett element låter. Tittar du på grafer för gitarrelement så är får de ofta sina karaktäristiska ljud från toppar och dalar längs frekvensregistret, medan många baselement har en jämnare frekvenskurva, och därför låter "plattare" än gitarrelement. Som jag nämnde tidigare så är "ditt" element inte så "platt" som många andra baselement, och kan nog låta vettigt till gitarr, givetvis beroende på vilket ljud man är ute efter. Sedan så spelar det inte lika starkt som många gitarrelement, och spricker inte på samma sätt när man pressar det, men det senare är ingen önskad egenskap om man ska använda det till bas också.

Lycka till med bygget!
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
abarth
Medlem

Inlägg av abarth »

Tack för att du kommer in överhuvudtaget Tommy, det uppskattas! Ang. Solidworks, man använder det man kan... ;)

Ang. punkt 2, jag förstod också att det var per element han pratade om och efter att ha kollat lite närmare på dina eminenta bygge så kan det ju inte vara helt fel med 50-60 liter per element och använda ett runt rör av minst Ø100 mm som man kan stämma av med efterhand om det inte blir bra.

Ang. punkt 3, jo, jag kom ihåg du nämnde att det var rätt "middig" för att vara ett baselement - borde jag då välja en större volym på lådan för att hjälpa basfrekvenserna? Bör jag egentligen bygga en ännu större sluten låda för att det ska funka bättre med gitarr?

Men det jag är mest orolig över är förstärkningarna, jag vet inte vad som är "lagom", vilken variant jag ska välja?

Mvh Thomas
Skriv svar