Vem är er favoritbildkonstnär?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
123456
Medlem

Re: Vilken är er favoritbildkonstnär?

Inlägg av 123456 »

Visst är det fint med affischer av Picasso oa. Själv tycker jag det är roligare med orginalverk.
Tar man sig en titt på tex Sthlms Auktionsverk så finns det orginalverk till mycket rimliga priser.
Självklart inte de "dyra" men väl respekterade konstnärer som aldrig blivit heta hos den breda almänheten.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

123456 skrev:Visst är det fint med affischer av Picasso oa. Själv tycker jag det är roligare med orginalverk.
Tar man sig en titt på tex Sthlms Auktionsverk så finns det orginalverk till mycket rimliga priser.
Självklart inte de "dyra" men väl respekterade konstnärer som aldrig blivit heta hos den breda almänheten.

Affischer kan också vara ett sätt att utveckla sin smak lite. Men visst håller jag med om att det är roligare med originalverk.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Vårt hem har en allsköns blandning. Egenhändig eller av vänner målade tavlor. Originalverk. Tryck och affischer.
Och ja... även sk hötorgskonst.
All funkar! Finns knappt en ledig fläck på väggarna, ända ut i garaget :-)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

När farsan dog så var det ett jäkla liv om bodelningen. Jag krigade hårt för hans tavlor och konst. De andra ville ha bil, dator och sänt. Idag är det jag som jublar, eftersom bilen är skrotad, datorn är utgången och ingen använder fax.

I vardagsrummet har jag en vägg med bara basar, och på en vägg har jag bara konst/skulpturer från farsan.... Det känns som jag vann!

Men som svar på frågan så säger jag Salvador Dali och Jan Stenmark
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

Hm knepigt . Gillar när man ser vad bilden föreställer .
Men även en del modern konst. Har några Liljefors repron jag tycker om .
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+

Inlägg av Bonehead »

Jag gillar verkligen Hans Arnolds bilder. Må han vila i frid.
123456
Medlem

Inlägg av 123456 »

Själv har jag en "falsk" Zorn i sovrummet.

Var för några år sedan inne hos en känd konsthandlare som skulle slänga en original Zorn ram
eftersom köparen av tavlan ville ha en blank ny med bladguld.
Originalramen var av samma typ som kunde ses på många av Zorns oljor vid utställningen på Waldemars Udde.

Konsthandlaren skänkte mig ramen och jag beställde en Zornkopia som min far målade.
Flera år senare gifte jag mig och jag undrar ännu om det är tavlan som påverkat mitt val ;-)
Min fru är slående lik modellen som sannolikt är fransyska eftersom tavlan målades i Paris.

Bild
Senast redigerad av 123456 den tor 17 okt 2013, 22:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Tack o lov så är jag konstnär så jag kan tycka om mig själv.
http://www.wassborg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat

Inlägg av bassmayhem »

Av nu levande och lokala (Norrköping) är Ulf Lundkvist favoriten.
Bild
En gång i tiden var jag nära att få en Assar-bild målad på min Jazzbas...
Bild
Han har en viss touch...
Bild
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jim Holdaway (Modesty Blaise)
Frank Robbins (Johny Hazard)
Barry Windsor-Smith (Conan)
är helt fantastiska

Men listan toppas av Richard Corben (ex DEN). Han får bli min favoritbildartist!!!!

Bild
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

John Romita Jr.
Steve Ditko
Pablo Picasso
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

bassmayhem skrev:Av nu levande och lokala (Norrköping) är Ulf Lundkvist favoriten.
En gång i tiden var jag nära att få en Assar-bild målad på min Jazzbas...
Huruvida Lundkvist och Caravaggio lirar i samma liga låter jag vara osagt, men Assar är helt fantastisk. Mer slabbsoppa och botong till folket!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Ska kanske inte kategorisera människors kreativitet men efter 8 års konstnärlig utbildning varav fem på konsthögskola och tio års undervisning på konsthögskolor så måste jag nog mala ner begreppen. Alla är inte konstnärer, en del är serietecknare, designers, produktutvecklare, illustratörer osv. Man använder slarvigt begreppet konstnär till de personer som går lite utanför sitt ursprungsläge som kan vara serietecknare, dansare, designer osv osv. eller att en serietecknare ställer ut delar av sina serier på ett galleri. Allt detta har föga med samtidens konst att göra om de nu påstår att de befinner sig där. Man kan kalla sig för musiker men få är basister, lite skämt i slutet. Begreppet konstnär har blivit utslitet från alla håll, det finns fem utbildningar i Sverige som utbildar konstnärer på magisternivå, det är ingen skyddad titel så vem som helst kan kalla sig för konstnär. Kan ta ett exempel på en annan icke skyddad utbildningstitel som också finns som femårig utbildning med en master. Industridesigner, varför ser man inga dansare som vill kalla sig för industridesigner. Hen utförde en väldigt fin industridesignerdans.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Paul Cézanne.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Anne och Britta Bjerfalk. Faster och farmor, ingen av dem lever idag. Jag är otroligt stolt över deras måleri. Vet inte om det finns bilder på nätet. Skall se. Återkommer.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
123456
Medlem

Inlägg av 123456 »

Eagle Hazze skrev:Ska kanske inte kategorisera människors kreativitet men efter 8 års konstnärlig utbildning varav fem på konsthögskola och tio års undervisning på konsthögskolor så måste jag nog mala ner begreppen. Alla är inte konstnärer, en del är serietecknare, designers, produktutvecklare, illustratörer osv. Man använder slarvigt begreppet konstnär till de personer som går lite utanför sitt ursprungsläge som kan vara serietecknare, dansare, designer osv osv. eller att en serietecknare ställer ut delar av sina serier på ett galleri. Allt detta har föga med samtidens konst att göra om de nu påstår att de befinner sig där. Man kan kalla sig för musiker men få är basister, lite skämt i slutet. Begreppet konstnär har blivit utslitet från alla håll, det finns fem utbildningar i Sverige som utbildar konstnärer på magisternivå, det är ingen skyddad titel så vem som helst kan kalla sig för konstnär. Kan ta ett exempel på en annan icke skyddad utbildningstitel som också finns som femårig utbildning med en master. Industridesigner, varför ser man inga dansare som vill kalla sig för industridesigner. Hen utförde en väldigt fin industridesignerdans.
Tyvärr har du väldigt rätt!

Begrepp som konstnär, musiker, designer och fotograf osv vill många vara. Det låter fint eller hur.
Men om man då har ett gig på Onsdag vid lunch och frågar om personen kan komma så blir svaret
"nej, då är jag ju på jobbet!". Men du är väl musiker eller???

För någon månad sedan var jag i en Applebutik. Den trevlige säljaren berättade att han var fotograf.
När jag sedan försiktigt undrade vad han då gjorde i butiken såg han väldigt undrande ut....

Jojo, times are a changing ;-)
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Tiden på dygnet tycker jag är orelevant, det är mer inställningen till sin kreativa profession. Tänker så här: Varför är det inte tillräckligt idag att vara fotograf eller dansare, varför måste de lägga till att de är konstnärer.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

123456 skrev:
Eagle Hazze skrev:Ska kanske inte kategorisera människors kreativitet men efter 8 års konstnärlig utbildning varav fem på konsthögskola och tio års undervisning på konsthögskolor så måste jag nog mala ner begreppen. Alla är inte konstnärer, en del är serietecknare, designers, produktutvecklare, illustratörer osv. Man använder slarvigt begreppet konstnär till de personer som går lite utanför sitt ursprungsläge som kan vara serietecknare, dansare, designer osv osv. eller att en serietecknare ställer ut delar av sina serier på ett galleri. Allt detta har föga med samtidens konst att göra om de nu påstår att de befinner sig där. Man kan kalla sig för musiker men få är basister, lite skämt i slutet. Begreppet konstnär har blivit utslitet från alla håll, det finns fem utbildningar i Sverige som utbildar konstnärer på magisternivå, det är ingen skyddad titel så vem som helst kan kalla sig för konstnär. Kan ta ett exempel på en annan icke skyddad utbildningstitel som också finns som femårig utbildning med en master. Industridesigner, varför ser man inga dansare som vill kalla sig för industridesigner. Hen utförde en väldigt fin industridesignerdans.

Begrepp som konstnär, musiker, designer och fotograf osv vill många vara. Det låter fint eller hur.
Men om man då har ett gig på Onsdag vid lunch och frågar om personen kan komma så blir svaret

För någon månad sedan var jag i en Applebutik. Den trevlige säljaren berättade att han var fotograf.
När jag sedan försiktigt undrade vad han då gjorde i butiken såg han väldigt undrande ut....

Problemet med urvattande yrkesbenämningar är inte unikt för konstnärliga yrken, även om det kanske är luddigare gränser där och fler wannabes.

Men jag tycker frågan är problematisk, både ur ett producent- och ett receptionsperspektiv. Är det bara den som har en masterexamen från en konsthögskola som kan skapa kvalitativ estetisk mening för Kalle i Örkelljunga? Eller bara den med akademisk musikexamen som kan skapa flerdimensionell kvalitetsmusik?

Även om jag själv är stark förespråkare för akademisk utbildning oavsett bransch och inriktning så går det ju faktiskt att framställa kvalitativa, nyskapande och meningsfulla alster i de "konstnärliga" yrkena om upphovsmannen har tillräckligt rikliga skopor talang. Riktigt så funkar det inte för ekonomer och ingenjörer, så att enbart peka på akademiska meriter i sammanhanget tycker jag är lite vanskligt.

Den med bred och djup utbildning inom ett konstnärligt yrke, och som sysslar med det på heltid, kommer alltid att ha ett försprång framför den outbildade amatören eller halvproffset, men det innebär inte att det bara är det akademiska proffset som kan framställa estetisk och meningsfull konstnärlig kvalitet.

Sen är det intressant Hazze att du nämner att serieskaparens alster aspirerar på att vara konstverk först när hens rutor hamnar på ett galleri. Är ett galleris väggar ett så mycket högre stående kulturbärande medium än DN:s seriesida? Kanske för den konstnär som verkligen vill förekomma i den kontexten (inte minst för att kunna försörja sig och få finkulturell kredd), men det är inte den enda kanalen för kvalitativa, meningsfulla konstverk.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Det där med att vara musiker, basist, konstnär etc var det någon som skrev någonting om för några år sedan och fick på nöten så att det SJÖNG om det! Undrar om samma sak kommer hända nu eller har forumet utvecklats? Det är tydligen känsligt för vissa vad man vill ha rätten att kalla sig. Är man en konstnär bara för att man har köpt ett målarset? Är man en basist bara för att man köpt en (eller 40) basar? Någon form av kompetensnivå och rutin bör man kanske ha skaffat sig innan man får kalla sig för konstnär. Eller basist. Annars kanske man ska säga att man målar på sin fritid istället. Eller spelar bas.

Sent with Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Taurus skrev:
123456 skrev:

Problemet med urvattande yrkesbenämningar är inte unikt för konstnärliga yrken, även om det kanske är luddigare gränser där och fler wannabes.

Men jag tycker frågan är problematisk, både ur ett producent- och ett receptionsperspektiv. Är det bara den som har en masterexamen från en konsthögskola som kan skapa kvalitativ estetisk mening för Kalle i Örkelljunga? Eller bara den med akademisk musikexamen som kan skapa flerdimensionell kvalitetsmusik?

Även om jag själv är stark förespråkare för akademisk utbildning oavsett bransch och inriktning så går det ju faktiskt att framställa kvalitativa, nyskapande och meningsfulla alster i de "konstnärliga" yrkena om upphovsmannen har tillräckligt rikliga skopor talang. Riktigt så funkar det inte för ekonomer och ingenjörer, så att enbart peka på akademiska meriter i sammanhanget tycker jag är lite vanskligt.

Den med bred och djup utbildning inom ett konstnärligt yrke, och som sysslar med det på heltid, kommer alltid att ha ett försprång framför den outbildade amatören eller halvproffset, men det innebär inte att det bara är det akademiska proffset som kan framställa estetisk och meningsfull konstnärlig kvalitet.

Sen är det intressant Hazze att du nämner att serieskaparens alster aspirerar på att vara konstverk först när hens rutor hamnar på ett galleri. Är ett galleris väggar ett så mycket högre stående kulturbärande medium än DN:s seriesida? Kanske för den konstnär som verkligen vill förekomma i den kontexten (inte minst för att kunna försörja sig och få finkulturell kredd), men det är inte den enda kanalen för kvalitativa, meningsfulla konstverk.
Det är sällan seritecknaren själv som först tar ordet konstnär utan mer media som direkt anammar det så fort det hängs upp på ett galleri, och sedan är det så. Vem som helst får kalla sig vad som helst i samhället sålänge man inte tar en titel som är skyddad typ leg. Det som jag började tråden med är varför nästan alla kreativa grupper i media måste använda ordet konstnär tillsammans med sin profession för att som jag uppfattar det förstärka sin och andras upplevelse av det de gör.

Tycker att i text så vittnar det bara om ett fattigt språk, där man använder ordet konstnär och sin egen uppfattning/ fördom av vad det är i kombination med t.ex. en dansare eller musiker.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Irbit skrev:Det där med att vara musiker, basist, konstnär etc var det någon som skrev någonting om för några år sedan och fick på nöten så att det SJÖNG om det! Undrar om samma sak kommer hända nu eller har forumet utvecklats? Det är tydligen känsligt för vissa vad man vill ha rätten att kalla sig. Är man en konstnär bara för att man har köpt ett målarset? Är man en basist bara för att man köpt en (eller 40) basar? Någon form av kompetensnivå och rutin bör man kanske ha skaffat sig innan man får kalla sig för konstnär. Eller basist. Annars kanske man ska säga att man målar på sin fritid istället. Eller spelar bas.

Sent with Tapatalk 2
Man skulle väl kunna säga såhär: om Hazze varit på sitt sjunde nick efter lika många banningar, och han hade haft samma svansföring, människosyn, självinsikt och argumentationsteknik som vederbörande - då hade hans inlägg sett dramatiskt annorlunda ut. Och därmed också bemötts därefter.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

bootsy skrev:
Irbit skrev:Det där med att vara musiker, basist, konstnär etc var det någon som skrev någonting om för några år sedan och fick på nöten så att det SJÖNG om det! Undrar om samma sak kommer hända nu eller har forumet utvecklats? Det är tydligen känsligt för vissa vad man vill ha rätten att kalla sig. Är man en konstnär bara för att man har köpt ett målarset? Är man en basist bara för att man köpt en (eller 40) basar? Någon form av kompetensnivå och rutin bör man kanske ha skaffat sig innan man får kalla sig för konstnär. Eller basist. Annars kanske man ska säga att man målar på sin fritid istället. Eller spelar bas.

Sent with Tapatalk 2
Man skulle väl kunna säga såhär: om Hazze varit på sitt sjunde nick efter lika många banningar, och han hade haft samma svansföring, människosyn, självinsikt och argumentationsteknik som vederbörande - då hade hans inlägg sett dramatiskt annorlunda ut. Och därmed också bemötts därefter.
Du får gärna utveckla. :D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Eagle Hazze skrev:
bootsy skrev:

Sent with Tapatalk 2
Är du säker på det?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

bootsy skrev:
Eagle Hazze skrev:
bootsy skrev:

Sent with Tapatalk 2
Är du säker på det?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Javisst.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Eagle Hazze skrev: Det är sällan seritecknaren själv som först tar ordet konstnär utan mer media som direkt anammar det så fort det hängs upp på ett galleri, och sedan är det så. Vem som helst får kalla sig vad som helst i samhället sålänge man inte tar en titel som är skyddad typ leg. Det som jag började tråden med är varför nästan alla kreativa grupper i media måste använda ordet konstnär tillsammans med sin profession för att som jag uppfattar det förstärka sin och andras upplevelse av det de gör.

Tycker att i text så vittnar det bara om ett fattigt språk, där man använder ordet konstnär och sin egen uppfattning/ fördom av vad det är i kombination med t.ex. en dansare eller musiker.
Trådtiteln är ganska bra - "favoritbildkonstnär". Det är inte bara skapare av visuell konst eller bildkonst som med rätta kan göra anspråk på konstnärstiteln. Nej, att dra en schottis på gammeldanskursen är antagligen inte konst enligt de flestas definition, medan t ex Mats Ek absolut är en konstnär i mångas ögon.

Att man sedan använder ordet konstnär hitan och ditan i förstärkande syfte är väl bara bra, det betyder ju att ordet har tunga positiva konnotationer i den medierade samhällsdiskursen. I verkliga livet i de kreativa och estetiska yrkena, mer än i andra branscher, får man kredd och deg utifrån vad man faktiskt kan leverera, inte vad man kallar sig. Du Hazze skulle antagligen kunna kalla dig astronaut och ändå betala hyran, medan Olle i Ullared i bästa fall får hänga två akvareller på en amatörutställning i folkbiblioteket oavsett hur många visitkort med "Konstnär" han trycker upp. Samma sak om Pelle i Grythyttan vill kalla sig basist och konstnär efter att ha lirat en månad i ett punkband - det är ingen förlust för professionella och duktiga musiker, medan Pelle själv varken får jobb eller kredd utifrån sina självpåtagna titlar.

Så jag håller inte med dig vad gäller konstnärstiteln. Många yrkesgrupper i samhället har ett reellt behov av att vara noga med yrkestiteln, t ex förskollärare, för att professionalisera yrket och få upp status och löner, men konstnär är inte ett sånt yrke imho.
Skriv svar