Era top 10 pain-in-the-ass covers?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:Nä, som coverartist på bröllop och sånt är man ju faktiskt per definition hora, så det är bara att spela det kunden vill ha så bra som möjligt!
Visst suger det att spela tex Alice, men för rätt publik funkar till och med den! Glädje är glädje, även om den kommer av märkliga orsaker!

Men som sagt, betala mig så spelar jag vad du vill! :wink:
Jag håller med....jag spelar hellre sommartider inför hoppande brudar än seven steps to heaven inför sittande gubbtjyvar...
Säg efter mej:Jag är en hora jag är en hora jag är en hora...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Kalebas skrev:
Chriller skrev:Den som jag tyckte var segast att spela var Walking on sunshine eftersom man spelar en rätt tjatig figur genom i princip hela låten.
F - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
C - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
Eller hur skriver man bas?
Puh.
Tack, nu kan jag den. Det tog tio sekunder att lära sig. :lol:
Vänta, jag glömde refrängen, den är
C - bap-bap-baa. bap-bap-ba-baaa.
Bb - bap-bap-baa. bap-bap-ba-baaa.
Och man längtar sjukt nog efter den variationen hela verserna....
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:Nä, som coverartist på bröllop och sånt är man ju faktiskt per definition hora, så det är bara att spela det kunden vill ha så bra som möjligt!
Visst suger det att spela tex Alice, men för rätt publik funkar till och med den! Glädje är glädje, även om den kommer av märkliga orsaker!

Får jag välja bort ett gäng låtar är väl de första jag kommer att tänka på:

Living next door to Alice
House of the rising sun
Sommartider
I natt är jag din
Calle Schewens vals
Sweet home Alabama
Proud Mary
Black night
+ 100 liknande till!

Men som sagt, betala mig så spelar jag vad du vill! :wink:
Jag har beställt Stevie Wonder, Sinatra och Elvis till mitt bröllop!
Börjar dom på Alice så blir det "everybody on the queen".. (fan vilken bra rulle det är.. den får hamna i filmcitat tråden sen..)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Chriller skrev: Vänta, jag glömde refrängen, den är
Jag har spelat den i olika konstellationer och när den inte svänger så är den urtrist men när den svänger så ....svänger den ju...och det är iaf vad det handlar om för mej...=)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

figgebass skrev: Thomas Ledin har jag faktiskt förlorat ett par inspelningsdagar med pga att jag krävde dubbelt gage för att han är så ultra-slut...;-)
Var det inte Kjelle Segebrant som tryckte upp en tårta i nyllet på Ledin av samma anledning?? :o

//J
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

figgebass skrev:
kmo skrev:Skulle ha väldigt svårt att gå och upp o köra typiska partybandslåtar typ, Mustang Sally
Jag skulle vilja sticka ut skallen och påstå att det är pga att alla jävlar envisas med att utgå ifrån "fel" version.
Kolla in Wilson Pickets version och se att basgången är lite annorlunda och att alla håller sej till åttondelstuggande istället för att sabba runt med en massa fänketifänk-16delar. Det är LITE bättre än ye average piss-party-version.
Helt rätt. Det är en grymt bra låt, bara det att man själv o tusen andra har slaktat den för många ggr..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:
figgebass skrev: Thomas Ledin har jag faktiskt förlorat ett par inspelningsdagar med pga att jag krävde dubbelt gage för att han är så ultra-slut...;-)
Var det inte Kjelle Segebrant som tryckte upp en tårta i nyllet på Ledin av samma anledning?? :o

//J
Haha, Kjelle var alldeles lyrisk förra året när jag bokade Moosters till Custom Bike Show och dom fick spela rockenroll och dricka bira och ta det lugnt för en gångs skull!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Håller med de som säger att så länge man får betalt så...
Men det är klart. Det är ju roligare att lira låtar som det dansas och hoppas till. Därför har jag inga som helst problem med sommartider eller kung i baren eller liknande. Jag är ju inte där för mitt höga nöjes skull, jag är där för att leverera underhållning. :D
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

figgebass skrev:Thomas Ledin har jag faktiskt förlorat ett par inspelningsdagar med pga att jag krävde dubbelt gage för att han är så ultra-slut...;-)
:lol: :lol:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Rix skrev:
Liten skrev:Jag kan tänka mig att spela alla sletna gammla låtar om versionerna blir kul.. utom en..

Så min lista blir:
Knock on wood x 10
Hmm, disko-versionen suger ja men Eddie Floyds original är ju störtskön! med Duck Dunn på släpig groovy bas..
+1 på den. Fast har för mig att David Bowie gör en rätt go live-version. (David Live?? Slutade köpa DB-vax efter Diamond Dogs)
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev:
figgebass skrev:

//J
Det låter extremt Segebrant-ish men den har jag inte hört. Dock har han duschat Ledin med en SKUMSLÄCKARE i ansiktet.....eller om det var pulver....iaf den typen som suger åt sej all syre.....lyckan var sökert inte ömsesidig....;-)
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Inlägg av Kale »

Chriller skrev:
Kalebas skrev:
Chriller skrev:Den som jag tyckte var segast att spela var Walking on sunshine eftersom man spelar en rätt tjatig figur genom i princip hela låten.
F - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
C - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
Puh.
Den listade jag ut själv... +10 sekunder
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

figgebass skrev:
Chriller skrev: Vänta, jag glömde refrängen, den är
Jag har spelat den i olika konstellationer och när den inte svänger så är den urtrist men när den svänger så ....svänger den ju...och det är iaf vad det handlar om för mej...=)
Sväng?
Jag förstår inte uttrycket.
Kan du förklara.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

precision65 skrev:
TDHP skrev:
Punkster skrev:6000 per skalle för ca 3 timmars spelande.
Sluta omedelbart gnälla!
För 6000:- spelar jag exakt vad som helst i tre timmar!

Precis rätt där. Det är ju lite det coversvängen går ut på. Musik efter behov.

Jag lever ju inte som jag lär, har haft riktigt svårt genom åren att stå för Tompa Ledin, Uggla och Sweet home alabama.

Skönt nu att lira i ett gengrecoverband, som bara lirar heavy metal och hårdrock. Då förväntar sig publiken inget annat.
Nåja, det var inte roligt och jag tänker inte göra om det. Musik är mitt intresse, och därför vill jag att det ska vara roligt att utöva. Känner jag mig inte tillfreds med det jag gör så är det inte min kopp te. Ville jag tjäna cash så skulle jag såklart spela covers, men jag vill spela musik jag tycker är bra och ha roligt, därför låter jag bli.
/Linus
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Chriller skrev:
Sväng?
Kan du förklara.
Nä det är ju svårt...;-) Du får köpa dej en timme med en riktigt jävla grym trummis så lär det visa sej....=)
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

figgebass skrev:
Chriller skrev:
Sväng?
Kan du förklara.
Nä det är ju svårt...;-) Du får köpa dej en timme med en riktigt jävla grym trummis så lär det visa sej....=)
Glömde smileyn i förra inlägget...
Har spelat med samma snubbe sen 1993 i princip så svänget börjar sitta rätt så ok nu.

Ett av våra första gig körde vi "Vi fortsätter spela rock n roll men vi håller på och dö. Det var nog min värsta stund på en scen faktiskt.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Liten skrev:Jag har beställt Stevie Wonder, Sinatra och Elvis till mitt bröllop!
Börjar dom på Alice så blir det "everybody on the queen".. (fan vilken bra rulle det är.. den får hamna i filmcitat tråden sen..)
Gött!! Jag hade ett storband på mitt bröllop för två år sen, garanterat lattjolajvbandsfritt alltså.. Bidde en del Sinatra också! Yummy o glida runt i en hobby-foxtrot till det..
dereborn

Inlägg av dereborn »

Liten skrev:
Rix skrev:
Liten skrev:Jag kan tänka mig att spela alla sletna gammla låtar om versionerna blir kul.. utom en..

Så min lista blir:
Knock on wood x 10
Hmm, disko-versionen suger ja men Eddie Floyds original är ju störtskön! med Duck Dunn på släpig groovy bas..
I know.. men tempot (som är avgörande) har aldrig fått vara så släpigt som det ska vara.. så jag har blivit allergisk mot låtfan..
Tempot är problemet i 97% av alla coverversioner som görs överhuvudtaget.
"Coverbandstempo" är ett vedertaget uttryck i våran krets. Det innebär 10-30% för snabt tempo, vilket nästan alltid innebär TOTAL svängförlust.

Då är alla låtar tråkiga att spela.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Chriller skrev:
Kalebas skrev:
F - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
C - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
Puh.
..men den var rätt kul att spela med Katrina...!
dereborn

Inlägg av dereborn »

figgebass skrev:Jag vet inte om jag har någon aktuell hatlåt men i början på nittiotalet, då jag spelade i en mängd orimliga och rimliga sammanhang så var det Baby Love av Mothers Finest.
Jättecool låt men FY FAN VAD ALLA I STHLM KULLE SPELA DEN I TID OCH OTID....och i käckiga versioner...och det där synkop-brake-skiten satt ju ALDRIG....
Det är nog min hatlåt nr 1 ocså. Den och "I'm so excited".

Sångerskefavoriter modell Wallmans båda två.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

dereborn skrev:
Chriller skrev:
Kalebas skrev:
F - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
C - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
Puh.
Touché!! :D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

dereborn skrev:
Det där är ett underligt fenomen....ett bra fenomen också....att det alltid är helt kul att spela en låt , som man vanligen tycker är skit , med artisten ....då plötsligt hajar man nåt....eller om det själlösa låtkräket plötsligt får komma hem till pappa....=)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev: Tempot är problemet i 97% av alla coverversioner som görs överhuvudtaget.
"Coverbandstempo" är ett vedertaget uttryck i våran krets. Det innebär 10-30% för snabt tempo, vilket nästan alltid innebär TOTAL svängförlust.

Exakt! Det är en fallgrop man själv fallit i och försöker tänka på. Det är inte länge sedan jag påtalade att låtarna går alldeles för fort, att det blir stressat och osvängigt men det finns en upfattning om att "Spela fort så det blir ösigt".

Spela för fort men även spela för mycket, för invecklat, för onyanserat. Det gör vad som helst tråkigt.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

dereborn skrev: Tempot är problemet i 97% av alla coverversioner som görs överhuvudtaget.
Beror det på en nervositet över att inte kunna piska upp stämningen utan att ställapåsåinihelvete, månne? Jag vet inte....skumt är det...
Jag får studera och snacka med coverbandet vars backline vi ska låna på lördag i ED....VAR FAN LIGGER ED?!?!
Vi ska spela på ngt lastbilstävlingsfräs....jag tror dom tävlar i lack och krom...jag tycker att det känns som SVÅR hönsnätsvarning för dom jag spelar med för tillfället tillhör inte direkt dom tuffaste killarna....En story kan komma att dyka upp på måndag..., vem vet...=)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
Chriller skrev:
Kalebas skrev:
F - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
C - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
Puh.
Såg Katrina & The Waves på Grönan för en massa år sen, och det var RIKTIGT dåligt! Gitarristen var aspackad och hela bandet riktigt blasé, måste ha varit i slutet av första karriärvändan!

Har nog bara sett två gitarrister vara så borta under gig, den andre var Peter Puders med Commando M Pigg i Lingöping 1985!
Han såg ut att vara så hög att han svävade ett par cm över golvet!

Den stora skillnaden är att Commando-giget är bland det bästa jag sett!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar