Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jo vi har väl alla våra fördommar om olika delar av landet men det är liksom lika säkert som amen i kyrkan att Stockholm varje år toppar nyheterna med sitt snökaos! Jag har en gång i mitt liv blivit fast ett dygn längre än planerat pga av snö och då satt jag i en liten by vid vägs ände i fjällandskap och vägarna drev igen på grund av storm på nån timme. Den lastbil med spetsplog man skickade!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Johannes skrev:Du "glömde" svara på det där med "stockholmare utan körkort".
Nej, jag sket i det eftersom det bara var jävla trams. Skulle jag inte begripa att väglaget är sämre på vintern för att jag inte har körkort?
Hehe... Så Svensson hade rätt alltså.

Jag har haft körkort sedan -89 och jag har ingen aning om hur det är att köra i Norrland på vintern så vi kanske kan enas om att Svensson som kört där i 20 år har lite bättre koll än du som aldrig har kört bil överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Hehe... Så Svensson hade rätt alltså.
Ja, och det visste han. Det var alltså bara ett sätt att försöka få mitt tyckande att vara mindre värt.
Jag har haft körkort sedan -89 och jag har ingen aning om hur det är att köra i Norrland på vintern så vi kanske kan enas om att Svensson som kört där i 20 år har lite bättre koll än du som aldrig har kört bil överhuvudtaget?
Visst. Jag har dock kört bil "över huvud taget", men väldigt lite förstås.
Dock tycker jag inte att erfarenhet verkar få folk att köra säkrare, snarare tvärtom. Ju mer man kör, desto mindre hänsyn verkar man ta för att "det har ju funkat hittills".

Tillägg: Att jag alls bryr mig i den här frågan är för att jag hatar folk som kör som idioter, vilket många gör. Om de bara utsatte sig själv för risker så hade jag inte brytt mig. Och nu menar jag inte att Svensson kör som en idiot, för det vet jag inget om.
Senast redigerad av Makten den ons 14 nov 2007, 09:20, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Min Quinna har varenda bokstav man kan ha på ett körkort.
Själv har jag bara B.
Jag argumenterar inte med henne när det kommer till bilkörning.

Jag har träffat Svensson och jag kan garantera att han inte framstår som en galning.

Carola berättade att hon sminkade sig i bilen och styrde med knäna.
Det blev rubriker feta som buksvin i kvällstidningarna.

Jag har pratat i telefon, samtidigt som läst kartan styrandes med knäna.
Inte i stadstrafik....men på landsväg och tomt på vägen.

Men så rädd som jag var när jag åkte med min kollega från Östermalm till Älvsjö för ett par veckor se´n,
var det länge sen jag var.
Hon är en sån där som inte lutar sig tillbaka i stolen, utan sitter framme vid ratten.....jag fick inte spela radio, för då kunde hon inte koncentrera sig. (missade Judas Priest på Rockklassiker :twisted: )
50 var maxfart....

Människor har olika kapacitet, även när det gäller bilkörning....var det jag ville komma till.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:
Svensson skrev:Det ÄR inga problem att under goda förhållanden köra 110 km/h på en snöbelagd väg!
Du menar att det är samma bromssträcka som på sommaren? Intressant. Det är väl skillnad på "köra" och "bromsa", eller?
Jag menar exakt det jag skriver att det inte är några problem att under goda förhållanden köra 110/h på snöbelagd väg. Det är du som försöker få det till att nåt annat, jag har aldrig sagt att man har samma bromssträcka som på sommaren, det finns vägsträckor som man under ideala förhållanden kan köra fortare än 110/h på sommaren men det är ju som bekant olagligt. Jag frågar igen, vad har du för erfarenheter av att köra på olika väglag och vad skulle du rekomendera för hastighet på den vägen?
På vilka grunder bedömmer du att 110 är för fort?
Makten skrev:
Inte särskilt bred väg, snö, kyla, kurva. Jag tror inte att det är 110 på den vägen alls, men jag kan ha fel.
Ja du har helt fel, det är Europaväg 10 och det ÄR 110/h på den men du får väl med dina expertkunskaper kontakta vägverket och påtala det tokiga i det.
Svensson skrev:Jag hörde på nyheterna på morgonen att tusentals bilister har suttit fast i snökaoset i Sthlm hela natten, måste kommit mer snö där än här? :lol:
Makten skrev:
Jag tror att du missuppfattat en aning. I Stockholm är det mycket trafik. Om EN bil stannar så stannar ALLA, i princip. Det räcker alltså med att ett fåtal idioter inte har vinterdäck för att det ska bli totalt kaos.
På vägen 100 meter från mitt hus passerar 75000 fordon per dygn. Du kan ju räkna ut ganska raskt vad som händer om ett eller två körfält av fyra blockeras.
Vad är det jag har missuppfattat? Jag citerar Aftonbladet: "Snökaoset: Tusen satt fast i snökaoset i Stockholm. Räddningstjänsten övervägde att kalla in militära bandvagnar"

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Makten skrev: Tillägg: Att jag alls bryr mig i den här frågan är för att jag hatar folk som kör som idioter, vilket många gör.
Det köper jag fullt ut!
Jag kör 4´000 mil om året och ser så mycket idioti på vägarna.
Ett par ggr om året ringer jag snuten och rapporterar vad jag ser.

Och det där med att folk borde anpassa farten efter väglagetr år oxå sant.
Folk tror att det är lugnt bara för att de har vinterdäck på bilen.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:Min Quinna har varenda bokstav man kan ha på ett körkort.
Själv har jag bara B.
Jag argumenterar inte med henne när det kommer till bilkörning.

Jag har träffat Svensson och jag kan garantera att han inte framstår som en galning.

Carola berättade att hon sminkade sig i bilen och styrde med knäna.
Det blev rubriker feta som buksvin i kvällstidningarna.

Jag har pratat i telefon, samtidigt som läst kartan styrandes med knäna.
Inte i stadstrafik....men på landsväg och tomt på vägen.

Men så rädd som jag var när jag åkte med min kollega från Östermalm till Älvsjö för ett par veckor se´n,
var det länge sen jag var.
Hon är en sån där som inte lutar sig tillbaka i stolen, utan sitter framme vid ratten.....jag fick inte spela radio, för då kunde hon inte koncentrera sig. (missade Judas Priest på Rockklassiker :twisted: )
50 var maxfart....

Människor har olika kapacitet, även när det gäller bilkörning....var det jag ville komma till.
Tack

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Hmmm... Fnular på om det skulle anses som off-topic om jag skulle kasta in en bild i den här tråden nu.. 8)
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

Johannes skrev:...jag har ingen aning om hur det är att köra i Norrland på vintern så vi kanske kan enas om att Svensson som kört där i 20 år har lite bättre koll...
Kan bara flika in ett +1
Bor ju i Skåne men tog mitt körkort i Västerås.
Kommer det 5cm snö i Malmö blir det trafikkaos.
Så var det inte i Västerås å så är det nog inte i t.ex. Luleå.
Tror inte att det handlar om hurvida sydbilister är sämre förare eller inte, utan mer att vi här i syd inte är lika vana att köra i snö som våra landsmän i norr.
Jag vet iallafall att jag tar det lugnt när det är snö å slask på vägen...men åker ändå dit för fortkörning lite titt som tätt.
Suckar,
/Wall

Edit: stavfel tid-dit
Senast redigerad av Wall den ons 14 nov 2007, 09:35, redigerad totalt 1 gånger.
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:Hmmm... Fnular på om det skulle anses som off-topic om jag skulle kasta in en bild i den här tråden nu.. 8)
För att återknyta till topic så måste jag återigen säga att det är fantastiskt roligt att en sketen mobiltelefonbild kan beröra och engagera så!

Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Jag menar exakt det jag skriver att det inte är några problem att under goda förhållanden köra 110/h på snöbelagd väg. Det är du som försöker få det till att nåt annat, jag har aldrig sagt att man har samma bromssträcka som på sommaren, det finns vägsträckor som man under ideala förhållanden kan köra fortare än 110/h på sommaren men det är ju som bekant olagligt. Jag frågar igen, vad har du för erfarenheter av att köra på olika väglag och vad skulle du rekomendera för hastighet på den vägen?
Vad har mina erfarenheter med saken att göra? Om bromssträckan blir längre så bör man väl minska hastigheten i samma mån, eller?
Ja du har helt fel, det är Europaväg 10 och det ÄR 110/h på den men du får väl med dina expertkunskaper kontakta vägverket och påtala det tokiga i det.
Man måste inte hålla den hastighet som är högsta tillåtna.
Jag kanske är helt ensam om att bry mig om säkerhet före att komma fram så fort som det bara går, lagligt eller ej. Utanför mig är det 50, vilket är åt helvete för mycket. Övergångsställe mitt i en skymd kurva där folk kommer från tunnelbanan. Tror du att folk kör "vettigt" eller bara så fort som de får? Det är typ en tvärnit om dagen vid det övergångsstället. Grattis Vägverket till helt fel hastighetsgräns.
Svensson skrev:Vad är det jag har missuppfattat? Jag citerar Aftonbladet: "Snökaoset: Tusen satt fast i snökaoset i Stockholm. Räddningstjänsten övervägde att kalla in militära bandvagnar"
Du uttryckte det som att det var komiskt, och att du var oförstående. Därför tror jag att du missuppfattat hur det ser ut, och varför.
Svensson skrev:För att återknyta till topic så måste jag återigen säga att det är fantastiskt roligt att en sketen mobiltelefonbild kan beröra och engagera så!
Det var kombinationen med "110 blås", inte bilden i sig.

Nog tjäbblat för min del. Dags att plugga. :oops:
Senast redigerad av Makten den ons 14 nov 2007, 09:31, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Jag kör en repris här.
Snökaoset:

Bild

(Så att vi vet vilket snökaos vi snackar om...)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Wall skrev:
Johannes skrev:...jag har ingen aning om hur det är att köra i Norrland på vintern så vi kanske kan enas om att Svensson som kört där i 20 år har lite bättre koll...
Kan bara flika in ett +1
Bor ju i Skåne men tog mitt körkort i Västerås.
Kommer det 5cm snö i Malmö blir det trafikkaos.
Så var det inte i Västerås å så är det nog inte i t.ex. Luleå.
Tror inte att det handlar om hurvida sydbilister är sämre förare eller inte, utan mer att vi här i syd inte är lika vana att köra i snö som våra landsmän i norr.
Jag vet iallafall att jag tar det lugnt när det är snö å slask på vägen...men åker ändå tid för fortkörning lite titt som tätt.
Suckar,
/Wall
Jag tror framförallt att det beror på väldigt dålig beredskap för snö! Och det är ju full förståeligt eftersom det inte kommer speciellt mycket på en vinter där nere. Det kräver enorma resurser i form av maskiner för att hålla undan "snökaoset" och det är givetvis förståeligt att man inte kan ha hundratals traktorer och lastbilar stående stand by för att plocka in vid enstaka snöfall. Men det är ändå lite komiskt att bevittna detta "snökaos" i huvudstaden! :wink:

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:Jag kör en repris här.
Snökaoset:

Bild

Glöm inte snöskorna när du går till jobbet! Haha!

Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

Svensson skrev:För att återknyta till topic så måste jag återigen säga att det är fantastiskt roligt att en sketen mobiltelefonbild kan beröra och engagera så!
Jaha!?!
Ah, shit...
Det var bilden vi diskuterade.
Jag trodde det handlade bilen :lol:
Då så,
riktigt snygg "höstbild in motion" och återigen ett bevis på att det är innehållet som berör.
Hälsar,
/Wall
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Number 12; The Larch
Bild
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Tänkte precis skriva att del flesta som kör som idioter är Stockholmare....
Upplever det varenda gång när jag är nere i stan....

Visst har vi idioter här uppe också men de är betydligt färre.

Köper INTE det faktum att snön kommer olika varje år ska göra att man sätter på vinterdäcken för sent...
När det är November, då VET man att nu kommer snön när som helst...
Jag satte fö på mina för snart en månad sedan.

Se´n är det ju de i Sthlm och andra storstäder som kör med S.k. "åretrunt-däck", som visserligen är lagliga året runt, men har man kört med dem en sommar, då är de inte längre brukliga på vintern...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Svensson skrev:
Snökaoset:

Bild

Glöm inte snöskorna när du går till jobbet! Haha!
Har jobbat i natt, trodde aldrig jag skulle komma hem när jag läste nyheterna på nätet innan jag gick hem. Sedan när jag traskar hemåt så är det ingen snö alls förutom någon fläck här och där, max en cm djupt.
Makten, bäst att du ringer Vägverket och ber dom sänka hastighetsgränsen i innerstan till 15 km/h, vem vet, nästa gång kanske det kommer två cm...
gäst

Inlägg av gäst »

Wall skrev:
Jaha!?!
Ah, shit...
Det var bilden vi diskuterade.
Jag trodde det handlade bilen :lol:
Då så,
riktigt snygg "höstbild in motion" och återigen ett bevis på att det är innehållet som berör.
Hälsar,
/Wall
Jag håller med Wall, riktigt snygg bild trots mobilupplösningen.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag vill bara inflika att jag är helt övertygad om att stockholmare över lag är sämre bilförare än på många andra ställen..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev: Se´n är det ju de i Sthlm och andra storstäder som kör med S.k. "åretrunt-däck", som visserligen är lagliga året runt, men har man kört med dem en sommar, då är de inte längre brukliga på vintern...
Håller med dig, förutom om just All ´round-däcken.
Jag tycker de är jättebra!
Det enda de inte är bättre än dubb på är is.
Och då kan jag anpassa hastigheten.
Det jag gör då är att jag gasar mindre. :wink: Borde provas av fler.
Det funkar skitbra på vintern!

Andra fördelar:
Jag slipper bli lomhörd av dubbens rasslande mot bar asfalt, vilket det är 90% av tiden på mina breddgrader.
Jag slipper sätta på fula plåtfälgar med ännu fulare hjulsidor på vintern.
Och jag slipper fundera på när det ska bytas däck....och boka tid på däckverksta´n. (jag har tjänstebil....)
Senast redigerad av Geddan den ons 14 nov 2007, 09:43, redigerad totalt 2 gång.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

Snökaoset:

Bild

Shit Johannes!
Kan vi göra något för er?
Vi sydbassister kanske kan köra en Aid-konsert för(mot?) snön i Stockholm.
"Live Snö" i Pildamsparken med tillhörande singel "Give a helping sand"
Får se om rockveteranerna ställer upp.

Hälsar,
Wall
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Wall skrev: Shit Johannes!
Kan vi göra något för er?
Vi sydbassister kanske kan köra en Aid-konsert för(mot?) snön i Stockholm.
"Live Snö" i Pildamsparken med tillhörande singel "Give a helping sand"
Får se om rockveteranerna ställer upp.

Hälsar,
Wall
Cool Covers är på!
Vi tänker köra Enter Sandman.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:
Svensson skrev:Vad är det jag har missuppfattat? Jag citerar Aftonbladet: "Snökaoset: Tusen satt fast i snökaoset i Stockholm. Räddningstjänsten övervägde att kalla in militära bandvagnar"
Du uttryckte det som att det var komiskt, och att du var oförstående. Därför tror jag att du missuppfattat hur det ser ut, och varför.
Jamen det är ju humor! Var inte så finkänslig! Lägg Aftonbladets citat under Johannes bild!
Senast redigerad av Svensson den ons 14 nov 2007, 09:46, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

blackparkas skrev:Jag vill bara inflika att jag är helt övertygad om att stockholmare över lag är sämre bilförare än på många andra ställen..
Nej, nej, nej.
"Alla är sämre bilister än jag" heter det.

Vilka ställen menar du?

Undrar,

/Wall
Skriv svar