Jaco Pastorius

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Ännu en vilsen själ är upplyst! Tack martin för att du påpekade detta för mig då jag i min ungdom (och nu) inte brydde mig om att kolla upp om det var något han själv gett ut.. han stod bara på framsidan så jag köpte den bara helt enkelt..
Just nu känner jag mig lurad.. eller rättare sagt.. blåögd! det går säkert över.. men jag måste smälta det lite..
Känns befriande att komma till insikt att någon man har tyckt fallit ju mer tiden gått nu får lite stardust sprinklat över sig igen.. många tack för det..
+1 till din lista .. har dock ej hört plattorna Mingus eller Don Juan´s Reckless Daughter.. tackar för dom tipsen.. måste kolla upp det.. är helt nere i Shadows and light.. (DVD'n sitter i.. :) )

Fick höra en tributeplatta häromdagen som hette "Word of Mouth Revisited" från 2003.. mycket intressant.. kan bara konstatera att den som spelar sämst (sloppy) av de stora namnen är Wooten.. hans teen town är horible..
Haslip gör däremot ett bra jobb på Havona.. :) ägaren till plattan skickade med en liten story om när ansvarig utgivare hade ringt Haslip och frågat om han ville spela på Havona.. att han svarat att visst.. men det blir på bandat.. om jag ska kunna/hinna sätta den.. tycker jag säger lite om låten när en veteran som spelat bandlös under en stor bit av sin karriär måste köra den bandat.. :D.. nåja.. kul version är det.. check it out..

Mer discografy med vad ni tycker.... keep it comin.. (http://threeviews.com/jacodiscography.html)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Taran
Medlem

Inlägg av Taran »

Liten skrev:Fick höra en tributeplatta häromdagen som hette "Word of Mouth Revisited" från 2003.. mycket intressant.. kan bara konstatera att den som spelar sämst (sloppy) av de stora namnen är Wooten.. hans teen town är horible..
Haslip gör däremot ett bra jobb på Havona.. :) ägaren till plattan skickade med en liten story om när ansvarig utgivare hade ringt Haslip och frågat om han ville spela på Havona.. att han svarat att visst.. men det blir på bandat.. om jag ska kunna/hinna sätta den.. tycker jag säger lite om låten när en veteran som spelat bandlös under en stor bit av sin karriär måste köra den bandat.. :D.. nåja.. kul version är det.. check it out..

Mer discografy med vad ni tycker.... keep it comin.. (http://threeviews.com/jacodiscography.html)
Håller med! Dom kör Teen Town i ett alldeles för lågt tempo, blir som inte bra.
Jag älskar däremot Gerald Veasleys spel på Elegant People, underbart! Och för att inte tala om Jacos spel på Wiggle Waggle!
Funky Feeling.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

Taran skrev: Jag älskar däremot Gerald Veasleys spel på Elegant People, underbart! Och för att inte tala om Jacos spel på Wiggle Waggle!
....men som sagt är det Alphonzo Johnson som spelar orginal-Elegant People på Black Market. Fast det kanske var Jaco som arrade?
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
gäst

Inlägg av gäst »

Jag rekommenderar plattan "Invitation". Jaco med storbandet, live i Japan. Galet bra.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Kim S skrev:
Taran skrev: Jag älskar däremot Gerald Veasleys spel på Elegant People, underbart! Och för att inte tala om Jacos spel på Wiggle Waggle!
....men som sagt är det Alphonzo Johnson som spelar orginal-Elegant People på Black Market. Fast det kanske var Jaco som arrade?
Jaco hade nog inte så mycket att göra med den låten när den spelades in, men han var med och spelade den live, vilket misstänker jag att Alphonso inte gjorde. Så då kan man väl säga att det är en jaco-låt...
Senast redigerad av basmartin den tor 05 jul 2007, 20:50, redigerad totalt 2 gång.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Liten skrev:Ännu en vilsen själ är upplyst! Tack martin för att du påpekade detta för mig då jag i min ungdom (och nu) inte brydde mig om att kolla upp om det var något han själv gett ut.. han stod bara på framsidan så jag köpte den bara helt enkelt..
Just nu känner jag mig lurad.. eller rättare sagt.. blåögd! det går säkert över.. men jag måste smälta det lite..
Känns befriande att komma till insikt att någon man har tyckt fallit ju mer tiden gått nu får lite stardust sprinklat över sig igen.. många tack för det..
+1 till din lista .. har dock ej hört plattorna Mingus eller Don Juan´s Reckless Daughter.. tackar för dom tipsen.. måste kolla upp det.. är helt nere i Shadows and light.. (DVD'n sitter i.. :) )

Fick höra en tributeplatta häromdagen som hette "Word of Mouth Revisited" från 2003.. mycket intressant.. kan bara konstatera att den som spelar sämst (sloppy) av de stora namnen är Wooten.. hans teen town är horible..

Bara glad att jag kan hjälpa till. Tycker det är jävligt tråkigt att de(bootleg-plattorna) plattorna finns på marknaden. För de gör inget annat än att svärta ned Jaco´s namn och hans livsverk. Tänk själv om hur det vore ifall någon spelade in ditt sämsta gig och gav ut det och tjänade pengar på det.

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

Precis som att det finns fler Hendrixbootlegs än orginalplattor....
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Liten skrev:
Svarte_Jack skrev:
Liten skrev:vill... kommen.... tera...
Men jag vågar inte.. det blev så fel förra gången jag kommenterade topic.. så jag kommenterar något helt annat!
Samuel: jag är mycket nöjd! vad stor det i din signatur innan??
Kommentera för helsike! Det blir mer fart och fläkt här då.
Hört om pandoras box??? :roll:

Ok.. HERE GOES!

1st off: +1 till allt johannes skrivit.. ja.. det må vara första gången men efter detta är jag säker på att det inte är sista gången..

Det som skulle ev göra honnom till kung är hans sätt att hantera situationen på japangigget där han slungar upp en bas som många skulle betalat MILJONER för ... sumpar nertaget.. basen går i bitar.. han drar bort bitarna åt sidan och hämtar en ny bas och spelar vidare.. som om det inte berörde honnom.. Det .. imponerar på mig..

och ja.. jag är en av dom som håller med om det gammla: There is bass before Jaco and there is bass after Jaco..
Inte för att det inte fanns många samtida genier som Jaco.. utan att han tog detta instrument som inte är mer än 50 år gammalt.. och gjorde något som ingen hade gjort tidigare.. den pionjär jag sätter högst för att han var just pionjär.. ABSOLUT! kung.. nej.. jag tycker det finns bassister idag som spelar MYCKET bättre.. spelar dom bättre musik? njaaaa.. tveksamt.. Jag tror han storhet ligger i det han tillförde till en helhet.. hans soloprojekt har jag.. som många andra.. svårt för.. det finns vissa guldkorn.. visst.. men det är i Weather Report, med Joni och div andra sammansättningar han sken.. tycker jag..
Finns det något videoklipp på giget där basen går i bitar?

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Videon heter Live Under The Sky från 1984.. en god vän har en kopia.. mer bootleg antar jag..
Det finns ett klipp under på youtube men det slutar innan man får se det sumpade nedtaget.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Liten skrev:Videon heter Live Under The Sky från 1984.. en god vän har en kopia.. mer bootleg antar jag..
Det finns ett klipp under på youtube men det slutar innan man får se det sumpade nedtaget.
Ah, tackar tackar! Ska se om jag hittar den på annat håll....

Användarvisningsbild
vinter
Medlem

Inlägg av vinter »

Visst har väl Jaco haft betydelse för de flesta basister av rang idag? Inte alla givetvis, men många nämner ju honom i sina intervjuer har jag märkt. Men i alla fall, han har nog spelat en stor roll mycket pga att han var tidigt ute med att utmana och förändra. Är också övertygad om att varje basist hittar nåt i Jacos spel som man kan ta till sig. Bara att planka och testa sig fram, ett tips är "Bright size life", "teentown", "Donna Lee" eller dyl som han gjorde under tidigt 70-tal. Själv tycker jag om hans innovativa kompidéer över komplexa ackord, han hade en god förmåga att "väva ihop" dem så att det låter enkelt.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Två av mina många Jaco-favoriter är "The dry-cleaner from des moines" från Joni Mitchells platta "Mingus" och "A free man in Paris" från Mitchells "Shadows and Light". Vilken timing....vilken groove och vilket otroligt sväng!
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

För att inte tala om "In France They Kiss On Main Street" från samma sistnämnda platta.. snacka om att sätta skåpet på 4 bars.. (efter pat's intro) ;)

Hela konserten tycker jag är fullständigt makalös.. :)

Coyote är tokroligt att jamma på.. i några minuter.. formen är inte så varierande.. men väldigt varierande teknik tycker jag man får tillämpa.. skoj!

Absoluta favoriten är dock: Hejira på 5:a bandlös med hög C sträng.. jag kan lyssna på den gång på gång och hitta nya fraser.. nya sätt att spela den på.. det låter nästan annorlunda varje gång jag lyssnar på den..
Även texten och fraseringen som joni gör är olika från live och studio inspelningen.. 10 av 10 möjliga..
Texten är fantastik.. melodierna är fantastiska.. låten är.. ja..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Liten skrev:Texten är fantastik.. melodierna är fantastiska.. låten är.. ja..
Så där brukar det bli när jag också ska försöka beskriva Jonis storhet, sen får jag en klump i halsen och måste stirra ut i fjärran ett tag...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

GrafZeppelin skrev:
Så där brukar det bli när jag också ska försöka beskriva Jonis storhet, sen får jag en klump i halsen och måste stirra ut i fjärran ett tag...
your not alone! Bild

Både hopp och hopplöshet.. (it goes ether way)..
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Liten skrev:
GrafZeppelin skrev:
your not alone! Bild

Både hopp och hopplöshet.. (it goes ether way)..
Här är en till med klumpig hals
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Jaco är precis som Marcus mästare på Flash OCH Groove.
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem

Inlägg av bassicfun »

Jag har inte mycket att tillägga,han var en fantastisk musikant med problem med synen på sej själv.Musiker som har ett genomslag som han brukar få problem efter ett tag när folk gått och hört dom några gånger.först hyllad som en kung sen blir det mer:ja ja den där har man väl hört förut,den och den är bättre...Då blir det svårt,dom kan aldrig uppleva den där första kicken som folk ger,men man kan ju få kickar av annat som "hjälper till".Det var lika för Hendrix,Parker osv.
Jag kan inte annat än säga att han har betytt mycket i mitt sätt att tänka bas ,och så vackert han kunde spela.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+

Inlägg av Fläppen »

Hej
Jag har en "skum" platta från 1977 som heter TRILOGUE-LIVE! Detta är en inspelning från en konsert i Berlin 1975. Musiker:
Trombon: Albert Mangelsdorff
Trummor: Alphonse Mouzon
Bas: Jaco Pastorius
Någon annan som har denna eller har hört den?
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Fläppen skrev:Hej
Jag har en "skum" platta från 1977 som heter TRILOGUE-LIVE! Detta är en inspelning från en konsert i Berlin 1975. Musiker:
Mvh
Thomas
Jag har haft den på en kasett, men tvivlar på att jag har den kvar i spelbart skick. FInns många godbitar även om det krävs ett ganska tålmodigt lyssnande.
Mangelsdorff var väl en av de första att spela flerstämmigt på en trombone!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Fläppen skrev:Hej
Mvh
Thomas
Jag har den på vinyl. Avantgardistisk är väl inte ens förnamnet :lol:

Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Läste för övrigt att hela konserten med "Trio of Doom" (Pastorius, McLaughlin och Williams) skall släppas på CD (!) ....kanske är den redan ute?

Trio of Doom, för dem som inte vet, var en konstellation för de 2 legendariska Columbiaplattorna "Havanna Jam" i början av 80-talet. En megafestival med massor av bra grupper. Weather Report finns med på ett par spår bl a.

Bean's Bassics
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Jaco's bas...

Bild
Bild
Bild

"The labels say that these photos were taken in 87', though i think these were taken in 86',
while in the possession of his Luthier Kevin Kaufman, shortly before the overhaul."

"Jaco had painted it purple, and destroyed it, then sent it to the tech,
the tech then completely re-did everything, even re-painting the bass its origional burst, and adding a badass II"
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Inlägg av Simon Andersson »

jaco var/är en gud. så enkelt är det.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

bassdude skrev:jaco var/är en gud. så enkelt är det.
+allt
Skriv svar