Martins skolade metod och MatsD:s hemsnickrade självlärda alltså? Jag blir bara så trött på den där fisförnäma attityden som brukar komma efter några inlägg när det här ämnet avhandlas. Det blir lätt ställningskrig och jag förstår inte vitsen med det helt enkelt. Jag har sagt det förr, självklart är det allra bästa att lära sig instrument från grunden med bra lärare men om man inte har möjlighet, inte ids eller inte kan göra det utan väljer att lattja på själv så ser jag inget fel i det. Många "hemmalattjare" har de facto blivit jäkligt duktiga basister oavsett prickar och bassballgrepp så vad är egentligen problemet? Sedan vill jag tillägga att jag även tycker att MatsD kom med en rätt pissig attityd.psykopatsak skrev:tjafset mellan basmartin och mats D, och deras respektive synpunkter.Svensson skrev:ja, låt oss säga att båda egentligen har rätt, beroende på vart man vill. om man bara vill spela på sin kontra som om det vore en akustisk elbas eller om man vill kunna kalla sig kontrabasist är väl den avgörande frågan...psykopatsak skrev:när sa jag självlärd? först diskuterades det markeringar för att hjälpa till att komma igång, sedan huruvida man alltid spelar med markeringar eller ska vänja sig av vid dem so fort så möjligt.Svensson skrev:Det är ju bara du och ingen annan som drar den korkade slutsatsen att man bara kan spela på sin egen bas om man är självlärd.psykopatsak skrev:-"så du är (kontra)bassist?"Svensson skrev:Typiskt onödig kommentar som inte bidrar med ett skit.psykopatsak skrev:ja, låt oss säga att båda egentligen har rätt, beroende på vart man vill. om man bara vill spela på sin kontra som om det vore en akustisk elbas eller om man vill kunna kalla sig kontrabasist är väl den avgörande frågan...
-"ja, fast bara på min egen"
Tja.. vad menar du med båda?
En annan vinkling på ditt exempel:
-Är du kontrabasist?
-Eehh alltså, jag har ju spelat kontra i 30 år men jag har inte lärt mig rätt grepp och rätt spelteknik, jag har dessutom prickar på greppbrädan så nej, jag är inte kontrabasist.