Stäm lite mindre!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

macahan skrev:
shadewind skrev:Gitarristen i mitt ena band har en Polytune och den beter sig väldigt lustigt ibland då den går in i polyfoniskt läge ibland när man bara stämmer en sträng i taget. Så jag får nog säga att jag är skeptisk.

Boss TU-2 är rätt otrevlig tycker jag då den känns väldigt inexakt och TU-3 kan jag inte uttala mig om. Korg PitchBlack verkar vara det bästa om man inte vill ha en strobe tuner vilket är det allra bästa.
Jag har en polytune och är tvärtom inte alls skeptiskt. Eftersom den har automatisk avkänning av signalens input hoppar den mellan polyläge och needleläge beroende på att den tror att den matas med flera toner samtidigt. Det går att jämföra med hur en octaver triggar och ibland missar. Men jämfört med en pitchblack så är en pitchblack betydligt snällare och tillåter mer fel vid stämning än en polytune gör.. Jag själv är alldeles för känslig mot just den typen av förlåtande stämapparat för att jag skulle kunna använda en pitchblack nu när jag vant mig vid min egen. Däremot skulle jag vilja ha en dedikerat switch på polytune för att den inte ska hoppa in i polyläge när man vill att den ska vara i needleläge.
En bas som jag har genererar mycket övertoner vilket gjorde att jag inte kunde stämma en av strängarna alls med polytunen..(!!!). Men det är den enda gången som polytunen betett sig tveksamt för min del.
Ja det är väl just det som var problemet för vår gitarrist, inte att stämmaren var dålig på något annat sätt utan att den ibland hoppade in i fel läge. Jag har ju inte testat Pitch Black personligen, jag tyckte bara att den verkade bättre än TU-2, en stämmare som jag inte tycker är speciellt bra.
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem

Inlägg av wheelie87 »

basmartin skrev:
John Sane skrev:
basmartin skrev:
John Sane skrev:
wheelie87 skrev:Ääääääyyy...??? 700 spänn för en stämapparat? Är ni tokiga?

Jag har en gratis-stämmare i mobilen som funkar, visserligen bara en ton i taget och jag måste köra ljudet akustiskt.
Sen har ju effektpedalen med stämmare i. Då kan ja välja om jag vill stämma tyst eller inte. :)

Sååå... berätta för mig, varför lägger man ut 700 spänn på en stämmare?
Du har inte så många gig va?
Han åker rullstol, så vitsen med en pedalstämmare minskar en aning för honom.
Men det står "700 spänn för en stämapparat? Är ni tokiga?", inte "Är jag tokig". Där frågar han väl större delen av forumet och där är det inte så många rullstolsburna, jag kommer bara på en.
Är säkert komplext, men en anledning så god som någon.
Jag menade "är ni som lägger ut så mkt pengar på en stämmare tokiga?"
För mig som inte använt stämpedal så är det vansinnigt mycket pengar. Men jag inser min kunskapsbrist och erfarenhetsbrist här. Antagligen så är pedalstämmare bra att ha om man giggar mycket och länge och folk faktiskt lyssnar på basisten och hur han låter. I nästan alla sammanhang där jag lirar så är jag ett trevlig inslag i ljudbilden men inget man lyssnar ordentligt på.

När de gäller rörelsehindrade och pedaler så är det så vansinnigt mycket offT så vi nog ska sluta där. I "stå rätt"-tråden höll jag ett litet tal om förhållningssätt kring funktionshinder. Förhoppningsvis inga nyheter för nån, men man vet ju aldrig. Gå in där och läs. :)
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Skriv svar