Bandmedlemmar som super till på gigen

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Re: Bandmedlemmar som super till på gigen

Inlägg av bootsy »

Taurus skrev: Så ditt påstående om att proffs minsann super på scen är säkert en sanning, men att framställa det som något odelat postitivt tycker jag är väldigt tveksamt. Är det verkligen bara tråkiga ankrövsakademiker som inte dricker på jobbet?
Absolut inte!
Jag känner ett flertal fullblodsproffs som är helnyktra och ställer till med en jävla show ändå. Det är inte detta det hänger på såklart.
Vad jag menade var snarast tvärtom att det inte finns någon speciell "oproffisghet" i att ställa sig och underhålla en publik med ett glas innanför västen - tvärtom är det för många yrkesmusiker ett helt naturligt inslag då och då, och är absolut inte ohälsosamt eller bidrar till sämre omdöme hos personen i fråga. Det viktigaste är att använda rätt kombination av hjärta och hjärna i sitt värv, och det gör man inte genom att ha en dogmatisk inställning till hur alkohol ska konsumeras.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

bootsy skrev:
Taurus skrev: Så ditt påstående om att proffs minsann super på scen är säkert en sanning, men att framställa det som något odelat postitivt tycker jag är väldigt tveksamt. Är det verkligen bara tråkiga ankrövsakademiker som inte dricker på jobbet?
Absolut inte!
Jag känner ett flertal fullblodsproffs som är helnyktra och ställer till med en jävla show ändå. Det är inte detta det hänger på såklart.
Vad jag menade var snarast tvärtom att det inte finns någon speciell "oproffisghet" i att ställa sig och underhålla en publik med ett glas innanför västen - tvärtom är det för många yrkesmusiker ett helt naturligt inslag då och då, och är absolut inte ohälsosamt eller bidrar till sämre omdöme hos personen i fråga. Det viktigaste är att använda rätt kombination av hjärta och hjärna i sitt värv, och det gör man inte genom att ha en dogmatisk inställning till hur alkohol ska konsumeras.
Jag förstår vad du menar, och jag är heller inte dogmatisk - i synnerhet inte när det gäller hobbymusiker som har ett lördagsgig ibland, tar några bira och har kul.

Men jag tycker fortfarande det är ett problem att det inom vissa yrkesgrupper (och då menar jag yrkesmusiker, inte amatörer och hobbyrockare) är både accepterat och normaliserat att dricka på jobbet. Det här är ju ett bekymmer i många kreativa branscher, och i yrken där man vistas i alkoholtäta miljöer, som kockar och servitörer.

Så jag håller inte med dig om att det "absolut inte är ohälsosamt" - för många är det ju faktiskt det och leder till missbruk. Rutger Gunnarsson-tråden under "Basister" ger ju ett tydligt och trist exempel på det. Så även om den enskilda personen kan hantera spånken är det ett arbetsmiljöproblem för branschen som helhet. Tycker jag, trots att jag inte är proffs.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Taurus skrev:
bootsy skrev:
Absolut inte!
Jag förstår vad du menar, och jag är heller inte dogmatisk - i synnerhet inte när det gäller hobbymusiker som har ett lördagsgig ibland, tar några bira och har kul.

Men jag tycker fortfarande det är ett problem att det inom vissa yrkesgrupper (och då menar jag yrkesmusiker, inte amatörer och hobbyrockare) är både accepterat och normaliserat att dricka på jobbet. Det här är ju ett bekymmer i många kreativa branscher, och i yrken där man vistas i alkoholtäta miljöer, som kockar och servitörer.

Så jag håller inte med dig om att det "absolut inte är ohälsosamt" - för många är det ju faktiskt det och leder till missbruk. Rutger Gunnarsson-tråden under "Basister" ger ju ett tydligt och trist exempel på det. Så även om den enskilda personen kan hantera spånken är det ett arbetsmiljöproblem för branschen som helhet. Tycker jag, trots att jag inte är proffs.
Jag håller med om arbetsmiljöaspekten. Att det är en miljö där det är på tok för lätt för folk med fel förutsättningar att trilla dit är jag helt med på, och det är naturligtvis helsorgligt.
Jag måste understryka att min inställning handlar om att det inte per definition är oproffsigt att spela efter ett glas, men alltså inte vill förringa de problem som kan uppstå när folk dricker för mycket.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Tycker det är helt ok att dricka några bira innan/under giget. Levererar man det man ska så spelar det väl knappast nån roll? Kan bara tala för egen del, men jag gör bättre ifrån mig om jag får komma i stämning och slappna av lite. Lirar mer avslappnat och har roligare på scen, samma gäller för övriga bandmedlemmar. Vi vet vår gräns. Lirar man som vi gör, och majoriteten av alla andra band också gör, nån helg eller två i månaden max för ersättning som i slutändan, om man har tur, slutar på plus minus noll så tycker jag knappast man kan likna det med att "supa på jobbet". Och är det så att man faktiskt jobbar med det på riktigt och turnerar med ett stort band och får dricka bira på "jobbet" - gött för dem! Bara de levererar. Party ingår liksom i musikkultur dessutom, så jag förstår fullt ut varför det anses mer ok att dricka bira som musiker än som t.ex. svetsare. Finns ju dessutom helt andra aspekter att se till om man ska gå in på varför man inte får supa som hantverkare t.ex...

Att spela fel och göra bort sig för att man är aprak är ju en helt annan sak. Kan inte tänka mig att någon tycker det är proffsigt eller ok på något sätt.
Senast redigerad av Bullen den tis 04 nov 2014, 16:51, redigerad totalt 1 gånger.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

bootsy skrev:
Jag måste understryka att min inställning handlar om att det inte per definition är oproffsigt att spela efter ett glas, men alltså inte vill förringa de problem som kan uppstå när folk dricker för mycket.
Och plussar även på det!
Eget ansvar, upp till var och en, o.s.v.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

bootsy skrev:Lite klassiska Eddie Meduza-citat är väl precis vad som går hem i dessa kretsar!
Vi kan säga såhär, att jag sjöng Runkeball medan "Ozzy" försökte mellansnacka under det senaste Sabbath tribute-giget resulterade i fyra Fernet upp på scenen.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Jag är förmodligen trevligare på jobbet om jag får ett glas vin till lunchen. Och inte tror jag att jag gör ett sämre jobb för det.
Frågan om jag kan argumentera för det med min chef.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: Sv: Bandmedlemmar som super till på gigen

Inlägg av TDHP »

Grafen skrev:
bootsy skrev:Lite klassiska Eddie Meduza-citat är väl precis vad som går hem i dessa kretsar!
Vi kan säga såhär, att jag sjöng Runkeball medan "Ozzy" försökte mellansnacka under det senaste Sabbath tribute-giget resulterade i fyra Fernet upp på scenen.
Hurra! :-D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

200071 skrev:Jag är förmodligen trevligare på jobbet om jag får ett glas vin till lunchen. Och inte tror jag att jag gör ett sämre jobb för det.
Frågan om jag kan argumentera för det med min chef.
Under ett projekt som var förlagt till utkanten av London hade vi tradition att gå och käka gemensam publunch på fredagarna, och drack 1-2 pints till maten.

Man jobbar INTE bättre på kontoret efter det. Blev INTE mycket gjort på fredageftermiddagarna, för nån.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:
Låter behagligt!
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Ok, Fernet borde faktiskt vara förbjudet. Alltid!
Dödsthrash från småland
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Bullen skrev:Ok, Fernet borde faktiskt vara förbjudet. Alltid!
Härskarteknik!
Fernet är ju bäst!
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+

Inlägg av bostrowskij »

Påminner mig om anekdoten om saxofonisten Zoot Sims:
Någon frågade, "Zoot, how come you can play so well when you are always so drunk??" varpå Zoot svarade
"I rehearse drunk"
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
Robot
Medlem

Inlägg av Robot »

bostrowskij skrev:Påminner mig om anekdoten om saxofonisten Zoot Sims:
Någon frågade, "Zoot, how come you can play so well when you are always so drunk??" varpå Zoot svarade
"I rehearse drunk"
:lol:
Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

Är väl så att där de flesta spelningar finns så är det rätt enkelt att få tag i alkohol. Eget ansvar tycker jag är bra men jag gillar absolut inte öl på scenen. För det finns en tendens att är det gratis öl så är det inte så noga om de dricks ur utan det är många gånger lättare att ta en ny. Inge roligt med några omkullvälta öl när man ska packa kablar sen.
Jag och en kompis brukar sköta ljud ibland och ett band skulle jämt sätta burkhållare på mickstativen. Burkhållare/flaskhållare det är tävlingscykel för mig. Inte mitt favoritband kan jag säga.
Ingemar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

bootsy skrev:
Grafen skrev:
Låter behagligt!
Onkel Konkel!!!! :tummenupp:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ingemar Sundström skrev:Är väl så att där de flesta spelningar finns så är det rätt enkelt att få tag i alkohol. Eget ansvar tycker jag är bra men jag gillar absolut inte öl på scenen. För det finns en tendens att är det gratis öl så är det inte så noga om de dricks ur utan det är många gånger lättare att ta en ny. Inge roligt med några omkullvälta öl när man ska packa kablar sen.
Jag och en kompis brukar sköta ljud ibland och ett band skulle jämt sätta burkhållare på mickstativen. Burkhållare/flaskhållare det är tävlingscykel för mig. Inte mitt favoritband kan jag säga.
Ingemar
Burkhållare på mickstativet ingår inte riktigt i "sköta det snyggt". :)

För övrigt är det värsta som finns när folk kan ställa sockerstinna groggar på scenkanten.
Brukar medföra totalsanering av kablar och pedalbord...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

hitman skrev:
bootsy skrev:
Grafen skrev:
Låter behagligt!
Stiligt!
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

bootsy skrev:
hitman skrev:
bootsy skrev: Låter behagligt!
Stiligt!
Jubel jubel!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

TDHP skrev:
Ingemar Sundström skrev: Jag och en kompis brukar sköta ljud ibland och ett band skulle jämt sätta burkhållare på mickstativen. Burkhållare/flaskhållare det är tävlingscykel för mig. Inte mitt favoritband kan jag säga.
Ingemar
Bild
Det lär ju inte vara vatten i den här karlns flaskor precis.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Eget ansvar o.s.v.
Jag får skit om bandet låter illa. Hela bandet får skit om bandet låter illa. Om en person missköter sig och festar på arbetstid så drabbar det hela bandet. Jag dricker ALDRIG innan gig. Jag blir sämre på mitt jobb. Ska jag ta betalt för att utföra ett jobb ska kunden också lita på att jag gör det så bra jag kan. Att spela bas kräver ingen kemisk stimulans för att uppnå eufori. Om så är fallet har man definitivt ett problem. Kan man inte spela utan ett par knappar i västen har man saker att ta tag i, och det är inte basspelet. Nä - inga festprissar på scenen!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

GurraG skrev:
TDHP skrev:
Ingemar Sundström skrev: Jag och en kompis brukar sköta ljud ibland och ett band skulle jämt sätta burkhållare på mickstativen. Burkhållare/flaskhållare det är tävlingscykel för mig. Inte mitt favoritband kan jag säga.
Ingemar
Bild
Nä, och så dog han också. Och det var INTE av hög ålder...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Charlie Norman berättade en gång en smålustig anekdot från livet som barpianist. Om nån ville bjuda honom p en drink så meddelade Charlie att han bara drack en särskild sorts mycket dyr whiskey. I själva verket var det te, och han och bartendern, som var med på noterna, delade sen på pengarna.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

Du Roger: med eget ansvar menade jag att man är måttlig och sköter det snyggt. Bete'r man sig så är det naturligtvis inte ok.
Ingemar
Användarvisningsbild
Robot
Medlem

Inlägg av Robot »

GurraG skrev:
TDHP skrev:
Ingemar
Bild
Ah, det förklarar ett och annat.
Skriv svar