Vad gör man när inspirationen tryter?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

broder blues skrev:
basmartin skrev: Det jag vill säga är att du inte ska hetsa upp dig för mycket. Det löser nog sig. Men här är några tips man kan använda sig av ifall man tycker att det inte är kul att spela:

1. Gör inte speciellt, det löser sig.
2. Fundera ut om det är ngt särskilt som du inte är bra på och öva på det.
3. Ta en lektion, fast bara en. Som inspiration.
4. Spela under en begränsad tid, t ex max en halv timma per gång eller ännu mindre.
5. Ta en paus.
6. Lyssna på basister som är sämre än en själv.

Typ...
Röd dag på fredag... Du kan lyssna på mig o mitt bluesband på Café KoM.
Tror det faller under punkt 5&6 8) :dancy:
:lol: :lol: Det hade varit utomordentligt trevligt men jag är på Öland varenda helg nu med mina uppstyckade flyttlass.
Dessutom, i det läget jag är just nu funkar inte punkt 6 för själva kärnan i känslan är att det inte finns någon som är sämre :?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

MALA skrev: Dessutom, i det läget jag är just nu funkar inte punkt 6 för själva kärnan i känslan är att det inte finns någon som är sämre :?
Jag kan spela en bit för dig när jag hämtar PUMAn så kommer det säkert att kännas lite bättre.... :(
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

200071 skrev:
MALA skrev: Dessutom, i det läget jag är just nu funkar inte punkt 6 för själva kärnan i känslan är att det inte finns någon som är sämre :?
Jag kan spela en bit för dig när jag hämtar PUMAn så kommer det säkert att kännas lite bättre.... :(
Äsch, du fejkar säkert bara för att pigga upp mig :wink:
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

MALA skrev:
broder blues skrev:
basmartin skrev: Det jag vill säga är att du inte ska hetsa upp dig för mycket. Det löser nog sig. Men här är några tips man kan använda sig av ifall man tycker att det inte är kul att spela:

1. Gör inte speciellt, det löser sig.
2. Fundera ut om det är ngt särskilt som du inte är bra på och öva på det.
3. Ta en lektion, fast bara en. Som inspiration.
4. Spela under en begränsad tid, t ex max en halv timma per gång eller ännu mindre.
5. Ta en paus.
6. Lyssna på basister som är sämre än en själv.

Typ...
Röd dag på fredag... Du kan lyssna på mig o mitt bluesband på Café KoM.
Tror det faller under punkt 5&6 8) :dancy:
:lol: :lol: Det hade varit utomordentligt trevligt men jag är på Öland varenda helg nu med mina uppstyckade flyttlass.
Dessutom, i det läget jag är just nu funkar inte punkt 6 för själva kärnan i känslan är att det inte finns någon som är sämre :?
Det var ett bra försök iaf :wink: Reservplanen var att sätta dig på gästlistan (e ju gratis inträde :D :D :D :D )

Lycka till med flytten.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

MALA skrev:
200071 skrev:
Äsch, du fejkar säkert bara för att pigga upp mig :wink:
Jag tror du blir mest uppiggad av en rejäl semester med att njuta över utsikten mot Kalmar (?); lite lättsamt fiske och en god och förstående kvinna. Men jag tror jag kan muntra upp dig utan att göra mig till. :wink:
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Fan, basister måste vara de bästa människorna på jorden, kom till Öland och hälsa på (och jo, utsikten är till Kalmar över sundet, närmaste granne faktiskt på det hållet)
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

MALA skrev:kom till Öland och hälsa på
Passa dig så att det inte står 25 basister å knackar på en vacker dag. 8)
Har själv haft basen på hyllan 5-7 år, kändes som att jag hade gjort mitt när det gällde musiken.
Men en vacker dag när mina söner hade börjat att spela kom suget tillbaka.
Det kommer alltid tillbaka. En gång musiker, alltid musiker.
Det är ingen fara att tappa sugen, värden är full av tappade sugar.

Bor man på Öland och det är sommar finns det mycket annat att göra. :lol:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Jag ser det inte som avskräckande om det står 25 basister och knackar på dörren, tvärtom. Jag har varit rätt bra på att ta hand om och behandla tappade sugar genom åren så innerst inne vet jag nog att det löser sig någonstans
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

MALA skrev:Jag ser det inte som avskräckande om det står 25 basister och knackar på dörren, tvärtom. Jag har varit rätt bra på att ta hand om och behandla tappade sugar genom åren så innerst inne vet jag nog att det löser sig någonstans
:tummenupp:
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+

Re: Vad gör man när inspirationen tryter?

Inlägg av Fläppen »

MALA skrev:Jag har fått en totalsvacka för allt vad basspel heter
Har ni själva känt så och hur har ni kommit över det? Vad fan ska man göra helt enkelt :(
Hej Mats
Har känt precis så ett antal gånger sedan jag började spela. Ofta har det varit att jag känt mig missnöjd med mitt eget spel. Med åren har dock "tävlingsinstinkten" avtagit markant och jag skiter numera i om det finns drösvis med bättre basister.
Hoppas det vänder för dig. Du vet antagligen precis som jag att det finns inte mycket som går upp mot ett bra gensvar hos en lyssnande publik och har man fått smak på det är det svårt att sluta spela. Jag tror det snart kommer tillbaka.
MVH
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Gäst

Inlägg av Gäst »

MALA skrev:Fan, basister måste vara de bästa människorna på jorden, kom till Öland och hälsa på (och jo, utsikten är till Kalmar över sundet, närmaste granne faktiskt på det hållet)
Om du ska flytta till Öland är det bara en tidsfråga innan du blir fågelskådare vilket också är ett utmärkt alternativ till spelande.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

GrafZeppelin skrev:
MALA skrev:Fan, basister måste vara de bästa människorna på jorden, kom till Öland och hälsa på (och jo, utsikten är till Kalmar över sundet, närmaste granne faktiskt på det hållet)
Om du ska flytta till Öland är det bara en tidsfråga innan du blir fågelskådare vilket också är ett utmärkt alternativ till spelande.
Ett av mina största intressen i ungdomen :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sedärja! Bara att ta upp på nytt, det har kommit mmmaaaassssssssooooorrrr av ny utrustning sen dess som man kan nörda in på istället för basgrejer. ;)
Janne

Inlägg av Janne »

Sist jag var på öland så ägnade vi oss åt fågelskådarskådande, också en fin hobby.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Jan Brodin skrev:Sist jag var på öland så ägnade vi oss åt fågelskådarskådande, också en fin hobby.
Jodå, man kan hitta både ruggugglor, skator och gamla uvar
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

The Marshall skrev: Första semestern på tre år??
Jag tycker jag känner igen lite av auran kring det du beskriver.
Kan det vara så att du har för många järn i elden?
Och att bandet och kören var en stor del av din identitet?

För snart två år sedan sa min skalle STOPP. Tusen saker på G, en telefon som aldrig slutade ringa från jobbet, försökte febrilt att hålla liv i en parallel utbildning. Hundra projekt privat med hus, sommarhus, båt, ungar, jakt mm mm. Ambulansen hämtade mej utanför en statoilmack när jag knappt kunde hålla i telefonen för att ringa 112.

Nu är det förhoppningsvis inte så illa, men ta lite tid och fundera över hur livet ser ut. Är det kanske för mycket? Dags att skala av lite av alla projekt och måsten och inse att man inte kan göra allt.
Släpp alla halvhjärtade saker för en tid och känn efter. Förhoppningsvis kommer lusten tillbaka för några av dom.
Det är bättre att bromsa i tid och fundera.
Precis! Man ska lyssnar på sin kropp och hjärna.
Kajaken och metspöet är kanske precis vad du behöver!
Släpp sargen och go with the flow, så ska du se att du kommer ur återvändsgränden efter x antal tid.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Se till att få dina basbehov tillfredställda så löser sej resten också. Basen kommer att kalla på dej när det är dags. Jag hade själv distans till basen i 20 bast och nu är det roligare än någonsin, att jag mest sitter och kokar i vardagsrummet med en polare nu för tiden gör inte saken sämre, snarare tvärtom, ingen stress alls och det passar mej utmärkt. :bluewink:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

MALA skrev:Jodå, man kan hitta både ruggugglor, skator och gamla uvar
Har du varit på min gamla arbetsplats i Gbg och kollat in faunan? :roll:

Jag tror i min bleka enfald att Öland är en bra medicin för tappade sugar, komplettera det med att ta en gädda (inte Peter B) på en mörrumsspinnare och ljuv musik tillsammans med något vått och gott, och mjukt och varmt.
Häng även upp favorit basen över stereobänken och koncentrera dig på det som är gott i livet.
Det löser sig bara du inte har bråttom!

Blir det riktig kris i kapernaum så kan jag och Hosse komma och terrorisera dig! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Klopper skrev:

Blir det riktig kris i kapernaum så kan jag och Hosse komma och terrorisera dig! :lol:
det går nog att lösa! :D
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

hosse skrev:
Klopper skrev:

det går nog att lösa! :D
Överlever du ett besök utan Fenderbasar? :wink:
Du kanske får smak på möbler???! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

MALA skrev:
GrafZeppelin skrev:
Ett av mina största intressen i ungdomen :lol:
Det finns även annat att skåda på Öland.

Var på Öland för ett par år sedan och tro min förvåning då vi såg en hel hage full med .... kameler. Det passade liksom inte in mellan grönskan och vindkvarnarna. En rolig kontrast liksom.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Scuba, det finns en kamelranch i den lilla byn Ormöga (gotta love the name!) på norra Öland. De har även lamadjur, gubevars!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Scuba skrev:
Var på Öland för ett par år sedan och tro min förvåning då vi såg en hel hage full med .... kameler. Det passade liksom inte in mellan grönskan och vindkvarnarna. En rolig kontrast liksom.
Stämmer bra, jag passerade där i fredags på väg mot norra udden. Lite udda syn, nästan som om man hade tullat på flaskan...
Skriv svar