Min fin-Plantation är slut så jag funderar på att prova en ny variant...
Efter lite nät-surf verkar denna intressant: Atlantico Private Cask
Beskrivs som Välbalanserad och fruktig, söt men inte sliskig. Låter ju perfekt.
Nån som provat den?
Numer dricker även jag rom. Varje onsdag på Cigarrklubben.
Det brukar bli El Dorado, Don Zacapa och liknande. Det är det som passar bäst till cigarr, då de inte har Bourbon i baren.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
anli skrev:Numer dricker även jag rom. Varje onsdag på Cigarrklubben.
Det brukar bli El Dorado, Don Zacapa och liknande. Det är det som passar bäst till cigarr, då de inte har Bourbon i baren.
Don Zapaca är spännande också - har fått högsta betyg på en del websidor.
Går det att jämföra den med Plantation..? Skillnad?
El Dorado vet jag inte riktigt vad det är, men efter en snabb googling verkar den ju hyfsat intressant också.
El Dorado vet jag inte riktigt vad det är, men efter en snabb googling verkar den ju hyfsat intressant också.
Plantation... ingen aning!
El Dorado är av den eldigare sorten. En annan god som har konjaksliknande eldighet är den kubanska Santiago de Cuba.
Jag brukar dock oftast dricka Botran, den är sötare men inte lika söt och överväldigande som Don Zacapa. Prisvärd, så jag kan ta 6:or (150 spänn)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Plantation... ingen aning!
El Dorado är av den eldigare sorten. En annan god som har konjaksliknande eldighet är den kubanska Santiago de Cuba.
Jag brukar dock oftast dricka Botran, den är sötare men inte lika söt och överväldigande som Don Zacapa. Prisvärd, så jag kan ta 6:or (150 spänn)
Spännande!
Känner att jag måste prova Atlantico örst, men det skulle ju vara kul att bygga upp en liten romsamling med tiden...
Sprit samlar jag aldrig på. Det dricks ur så fort och sen är det ingen poäng som med levande drycker som vin/portvin exempelvis.
Systembolaget är byst med spritflaskor , så det är bara att åka å köpa när det börjar ta slut.
Jag brukar dock beta av det jag är intresserad av. Systembolagets Bourbonsortiment har vi snart betat av i garaget. Hudson moonshine whisky (klar majswhisky) blir det på nästa rep.
anli skrev:Sprit samlar jag aldrig på. Det dricks ur så fort och sen är det ingen poäng som med levande drycker som vin/portvin exempelvis.
Systembolaget är byst med spritflaskor , så det är bara att åka å köpa när det börjar ta slut.
Jag brukar dock beta av det jag är intresserad av. Systembolagets Bourbonsortiment har vi snart betat av i garaget. Hudson moonshine whisky (klar majswhisky) blir det på nästa rep.
Mjo, men tanken var inte att samla utan att ha några olika smakkaraktärer att välja mellan.
Funkar ju med starksprit som man inte måste dricka en flaska i taget.
Tror det går åt i ungefär samma takt om jag har en finrom eller flera hemma - är man sugen så är man...
DoggyD skrev:Plaplapla-nanana-tatata-nation, that spells Plantation.
Men vilket jävla pannknack det kan bli. Ett par dagar i mitt fall.
Då har jag ett drinktips:
Man kan hälla drycken i små glas, och på det viset konsumera ett eller ett par glas istf att känna att man måste hälla i sig hela flaskan.
anli skrev:Sprit samlar jag aldrig på. Det dricks ur så fort och sen är det ingen poäng som med levande drycker som vin/portvin exempelvis.
Mjo, men tanken var inte att samla utan att ha några olika smakkaraktärer att välja mellan.
Funkar ju med starksprit som man inte måste dricka en flaska i taget.
Tror det går åt i ungefär samma takt om jag har en finrom eller flera hemma - är man sugen så är man...
Ok, då kan jag köpa konceptet... har själv haft 5 olika flaskor cognac eller Gin för att variera/jämföra, Men nåt samlande skulle jag inte kalla det.
Åh, den här tråden har jag missat totalt.
Ni nämner Plantation mycket. Är det Barbados då? Finns ju många Plantation-sorter,
Barbados, Jamaica, Trinidad, Panama, Grenada och ett par till som jag inte kommer ihåg.
Har haft dom jag nämnde, och mina favoriter var Trinidad och Panama.
En annan favorit är Appleton Estate, systemet har ett par olika varianter där jag tycker
att V/X är väldigt prisvärd, för att inte säga billig.
Tyvärr är jag riktigt kackig på att beskriva smakkaraktärer, jag smakar mest... ungefär
som med EQ, jag skruvar o skruvar tills jag hittar nått jag gillar utan att förstå vad jag gör.
raydee skrev:Åh, den här tråden har jag missat totalt.
Ni nämner Plantation mycket. Är det Barbados då? Finns ju många Plantation-sorter,
Barbados, Jamaica, Trinidad, Panama, Grenada och ett par till som jag inte kommer ihåg.
Har haft dom jag nämnde, och mina favoriter var Trinidad och Panama.
En annan favorit är Appleton Estate, systemet har ett par olika varianter där jag tycker
att V/X är väldigt prisvärd, för att inte säga billig.
Tyvärr är jag riktigt kackig på att beskriva smakkaraktärer, jag smakar mest... ungefär
som med EQ, jag skruvar o skruvar tills jag hittar nått jag gillar utan att förstå vad jag gör.
Barbados är väl den som varit mest i ropet.
Och jag snöade in lite på den extralagrade varianten.
Appleton lät ju spännande - hur smakar den? Om man jämför med något annat menar jag.. Sött/spritigt/etc..?
Hämtade ut min Atlantico private cask på systemet idag.
Fy fasen vilken smaskig rom!! Ny favorit!
Den doftar ekfat och vanilj och smakar gott! Klart mycket sötare än Plantation och stor och rund i smaken.
Inte det minsta spritig i smaken trots vanliga 40%.
Går att beställa hem till systemet för 540:-.
Således inte billig, men värd varenda krona.
Tycker man om rom och har råd skall man absolut prova denna.
Jag snöade in på rom för ca15 år sedan och har samlat till och från sedan dess.
Har ca 35 olika sorter hemma i skåpet som jag inte brytt mig så mycket om då jag inte druckit av dem de senaste åren men vad händer?
Man hittar den här tråden sen tog det inte lång tid innan några flaskor kom fram!
Självklart ska det vara mörk rom och cola häller man på sin höjd i toaletten INTE i romglaset!
Den där Atlantico såg riktigt fin ut, annars är den som golvat mig hårdast en Diplomático från Venezuela, finns på systemet (men inte i min samling!!! ).
Senast redigerad av Chupacaps den ons 21 mar 2012, 16:36, redigerad totalt 1 gånger.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Chupacaps skrev:Era jävlar! Nu har ni allt väckt den mas som sov!
Jag snöade in på rom för ca15 år sedan och har samlat till och från sedan dess.
Har ca 35 olika sorter hemma i skåpet som jag inte brytt mig så mycket om då jag inte druckit av dem de senaste åren men vad händer?
Man hittar den här tråden sen tog det inte lång tid innan några flaskor kom fram!
Självklart ska det vara mörk rom och cola häller man på sin höjd i toaletten INTE i romglaset!
Den där Atlantico såg riktigt fin ut, annars är den som golvat mig hårdast en Diplomático från Venezuela, finns på systemet (men inte i min samling!!! ).
Diplomatico lät spännande - var det Reserva Exclusiva?
Enl. reviews på nätet åtminstone skall den ligga flera klasser över vanliga Reserva...
Kul pris på Ambassador - 2000:- för en pava...
flumpedagog skrev:Vad rekommenderas för en nybörjare som uppskattar god rom men inte har den blekaste aningen om vad det är han druckit tidigare?
Beror nog på hur mycket du vill lägga på en flaska...
Plantation kostar en 300-ing och är god - Atlantico kostar en 500-ing och är jättegod...
Captain Morgan kostar en dryg 200-ing och måste blandas med Cola...