Black Sabbath på ny turné. (Uppdat 130408)
- Grafen
- Hedersmedlem
Re: Black Sabbath på ny turné. (Uppdat 130408)
Icke då, Laurence Cottle är the only true bass player och Bev Bevan en klassisk Sabbath-trummis.
Stallet är hendekagonalt.
- John Sane
- Medlem+
Den eländige B...
Rock-quiz: Ovanstående citat kommer från...?
Rock-quiz: Ovanstående citat kommer från...?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
-
- Medlem+
Bara inflika att i Juni numret av tidningen MOJO är det en nypublicerad intervju med de tre kvarvarande i Sabbath. De säger att Bill Wards debatt om deal, och kontrakt, och hur det betalas är egentligen bara "smokes and mirrors". Han ville bara vara med på plattan för att i studion kan de klippa och klistra och ha tålamod. Han ville inte turnera. För han kan inte helt enkelt. Han fixar det inte längre. Ozzie förklarar det hela med att han inte klarar av det längre helt enkelt. När de repeterade så hade han en massa gula post-it lappar med text på klistrade runt trummorna för att veta var han var någonstans inne i låten. Efter ett tag upptäckte de andra att det inte hjälpte det i heller. Han kan förvisso hålla takten och spela fortfarande, det där klippet i anslaget sitter fortfarande, men han har ingen aning om var han är i låtarna, eller när ett nytt break eller fill kommer. Han glömmer det hela tiden, oavsett hur mycket han repeterar.
De ville inte ha honom på scen med en massa gula post-it lappar kring sargarna på trummorna. Ni som såg honom 1999, som säger att det var lika illa då, kan själv tänka er hur det är nu. Ingen av oss blir yngre liksom. Så vill han istället gå ut med någon konstig annan anledning (skyller säkert på Sharon) om att skriva en bra deal, eller göra ngt annat av vad det egentligen handlar om. Det är bara det att de andra visste inte hur kass han har blivit sedan sist, innan de gick ut med återföreningsplanerna. De trodde att det skulle lösa sig. Brad Wilk gör ett hyfsat jobb på nya plattan. Men inte mer. Men det är fan vad han är lik en yngre Geezer Butler. De ser nästan likadana ut. Hellre en som fixar det live, än en originaltrummis, hur unik och originell spelstilen än är, men som inte vet när låten börjar eller slutar.
De ville inte ha honom på scen med en massa gula post-it lappar kring sargarna på trummorna. Ni som såg honom 1999, som säger att det var lika illa då, kan själv tänka er hur det är nu. Ingen av oss blir yngre liksom. Så vill han istället gå ut med någon konstig annan anledning (skyller säkert på Sharon) om att skriva en bra deal, eller göra ngt annat av vad det egentligen handlar om. Det är bara det att de andra visste inte hur kass han har blivit sedan sist, innan de gick ut med återföreningsplanerna. De trodde att det skulle lösa sig. Brad Wilk gör ett hyfsat jobb på nya plattan. Men inte mer. Men det är fan vad han är lik en yngre Geezer Butler. De ser nästan likadana ut. Hellre en som fixar det live, än en originaltrummis, hur unik och originell spelstilen än är, men som inte vet när låten börjar eller slutar.
Senast redigerad av Hånken den ons 19 jun 2013, 15:19, redigerad totalt 1 gånger.
- Aslan
- Medlem++
Tycker att Brad gör ett grymt bra jobb på plattan!!! I riktig Bill Ward-anda:)Hånken skrev:Brad Wilk gör ett hyfsat jobb på nya plattan. Men inte mer.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
-
- Medlem+
Tja, om man hade hört honom. Det är så kasst mixat och ännu sämre mastrat. Tony Iommi måste ha sagt när de mixade: ALLT LJUS PÅ MIG...eller ALLT LJUD PÅ MIG!. Det sades att det skulle spegla 70-tals inspelningsteknik. Pyttsan! Med den mastringen och kompressionen? Man blir trött efter andra låten och vill bara stänga av. Och Sabbath är ju i sitt esse när de får stoltsera med sin dramatiska dynamik... väldigt tyst ett tag och sedan BLAAAAAAAAAAAAAAAAAAMMMM!!!!! Här är det bara det sista läget som gäller, hela tiden.
Det sägs att man aldrig kan "polish a turd". Dvs skit in skit ut. Här är det diamant in, och bajstolle ut. Ungefär samma öde som Metallicas senaste (?), Death Magnetic eller vad den nu hette, som fallit i glömska.
Dvs, synd på så rara ärtor.
Det är väl bara för att om 50 år skall det börja släppas "DE-MASTRADE" CD skivor eller iTunes släpp. Så de kan sälja skiten en gång till. Med all kompression borttagen.
Det sägs att man aldrig kan "polish a turd". Dvs skit in skit ut. Här är det diamant in, och bajstolle ut. Ungefär samma öde som Metallicas senaste (?), Death Magnetic eller vad den nu hette, som fallit i glömska.
Dvs, synd på så rara ärtor.
Det är väl bara för att om 50 år skall det börja släppas "DE-MASTRADE" CD skivor eller iTunes släpp. Så de kan sälja skiten en gång till. Med all kompression borttagen.
- John Sane
- Medlem+
Dummaste jag hört. Nya Sabbath-plattan låter helt enastående bra. Hör man inte det så är man döv, omusikalisk eller extremt gnällbenägen. Eller så fattar man helt enkelt inte att allt inte alltid kan låta exakt som det gjorde 1971.
För övrigt så håller jag med Aslan. Finfint trumspel, helt enligt regelboken.
För övrigt så håller jag med Aslan. Finfint trumspel, helt enligt regelboken.
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
-
- Medlem+
Eller så är man så uppvuxen med bara modern processad musik att man aldrig har hört hur det skall låta live och vet hur det låter i verkligheten? Jag vet vilka instrument jag vill höra distortion på och inte, och jag tycker inte det är speciellt "fräckt" när kompressorn som sköter trummor och bas pumpar ner sången samtidigt, och gör "vibrato" eller "tremolo" på Ozzies röst....
Jag vet bara en sak: Jag är inte ensam om att tycka detta...
Criticism of production
13 has been criticized for having compromised sound quality, due to an overly compressed dynamic range, during a process called peak limiting, which leads to audible distortion (known as the loudness war).
Jon Hadusek of Consequence of Sound said of the production, "Rubin...deserves disparagement for the way he mixed the audio levels, which are crushed by distortion and compression. Otherwise well-recorded songs are blemished, an affliction all too pervasive in the modern music industry".[44] Ben Ratliff of The New York Times also disliked the album's mastering, saying, "The new Black Sabbath album was produced by Rick Rubin, who some believe to be a prime offender in the recent history of highly compressed and loudly mastered music — a major cause of ear fatigue...13 is mastered loudly, too; Mr. Iommi's guitar tone planes outward, leaving very little space, and the drums stay high and present in the mix. Your ears aren't given room to breathe".[56]
http://en.wikipedia.org/wiki/13_%28Blac ... h_album%29" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag vet bara en sak: Jag är inte ensam om att tycka detta...

Criticism of production
13 has been criticized for having compromised sound quality, due to an overly compressed dynamic range, during a process called peak limiting, which leads to audible distortion (known as the loudness war).
Jon Hadusek of Consequence of Sound said of the production, "Rubin...deserves disparagement for the way he mixed the audio levels, which are crushed by distortion and compression. Otherwise well-recorded songs are blemished, an affliction all too pervasive in the modern music industry".[44] Ben Ratliff of The New York Times also disliked the album's mastering, saying, "The new Black Sabbath album was produced by Rick Rubin, who some believe to be a prime offender in the recent history of highly compressed and loudly mastered music — a major cause of ear fatigue...13 is mastered loudly, too; Mr. Iommi's guitar tone planes outward, leaving very little space, and the drums stay high and present in the mix. Your ears aren't given room to breathe".[56]
http://en.wikipedia.org/wiki/13_%28Blac ... h_album%29" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
MEn detta hindrade den inte att toppa listorna i USA och England. Trots detta. Jag har hört bättre ifrån Sabbath, och bättre ifrån var och en av medlemmarna med deras resp soloplattor, vilket bara innefattar Ozzy och Iommi. Och då menar jag musikaliskt. Naturligtvis har jag hört sämre också. Jag tycker dock det är märkligkt med alla dessa reunions av gamla band. När Led Zeppelin återförenades för några år sedan för en konsert var det bara 3 st på omslagfotona i tidningar och Jason Bonham var liksom "inhyrd" personal och aldrig med på bilderna för att promota spelningen. När Sabbath plåtas nuförtiden är de också bara tre st på bilderna, deras trummis, oavsett vem det är är liksom inte "med" i reunion utan bara inhyrd personal. Ger det ett ansikte till alla fördomsfulla musikerskämt om trummisar? Typ "I bilolyckan omkom 2 musiker och en trummis?" . Man kan ju börja undra.
- John Sane
- Medlem+
Jag är 43 år gammal och jag har bara lyssnat på Black Sabbath i 33 av dessa år så vad vet jag? Jag är ju uppvuxen med bara modern processad musik och jag har bara sett dem med Ozzy två stackars gånger.Hånken skrev:Eller så är man så uppvuxen med bara modern processad musik att man aldrig har hört hur det skall låta live och vet hur det låter i verkligheten?
Skönt att höra att du har bättre koll på sound än vad Rick Rubin har. Han lär vara en av de sämre i branschen...
- TDHP
- Forumvärd
Nu har jag äntligen tagit mig tid att lyssna på "13", och den var väl ok.
Tråkig dock, det låter som att man har försökt göra det man gjorde på 70-talet, och det går liksom inte riktigt.
Alla låtar verkar vara lagda så att Ozzy ska kunna sjunga dem en oktav lägre än vad som hade varit bra.
Och det är väl inget FEL på Brad Wilks, men som Bill Ward är det ju inte.
Ville man spela in en modern 2013-version av Sabbath så har man väl lyckats, men utan Ward är det nog rätt svårt att få rätt sväng på nånting tror jag. Sabbath utan Ward är som ZZ-Top utan Beard. Icke komplett. IMHO.
Tråkig dock, det låter som att man har försökt göra det man gjorde på 70-talet, och det går liksom inte riktigt.
Alla låtar verkar vara lagda så att Ozzy ska kunna sjunga dem en oktav lägre än vad som hade varit bra.
Och det är väl inget FEL på Brad Wilks, men som Bill Ward är det ju inte.
Ville man spela in en modern 2013-version av Sabbath så har man väl lyckats, men utan Ward är det nog rätt svårt att få rätt sväng på nånting tror jag. Sabbath utan Ward är som ZZ-Top utan Beard. Icke komplett. IMHO.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP