Avklarad dispyt gällande basaffär. (Ändr titel/mod)

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Re: Blåst av Pentastar på 9000kr

Inlägg av EADGC »

lowfreq skrev: Jag vill förtydliga en viktig sak som inte verkar ha fästs hos några av er:

Pentastar och jag har varit och är 100% eniga och överens om att köpet skall hävas.
Detta redan från första dag jag fick basen. Den saken är utagerad och behöver inte diskuteras.
Detta har samtliga förstått. Det är av andra skäl vi har frågat om skicket.
lowfreq skrev: När jag nu har blivit så här totalblåst på 9000kr så är det svårt att veta vad man skall ta sig till.
Tekniskt sett är du blåst på 9000:- endast om basen du har fått är värd 0:-. Vad tror du är ett riktigt marknadsvärde för den då?

Angående vad du skall ta dig till: Gå till polisen. Uppenbarligen har du haft mycket tålamod, men någonstans måste man sätta ned foten.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

EADGC skrev:
lowfreq skrev: Jag vill förtydliga en viktig sak som inte verkar ha fästs hos några av er:

Pentastar och jag har varit och är 100% eniga och överens om att köpet skall hävas.
Detta redan från första dag jag fick basen. Den saken är utagerad och behöver inte diskuteras.
lowfreq skrev: När jag nu har blivit så här totalblåst på 9000kr så är det svårt att veta vad man skall ta sig till.
Tekniskt sett är du blåst på 9000:- endast om basen du har fått är värd 0:-. Vad tror du är ett riktigt marknadsvärde för den då?

Angående vad du skall ta dig till: Gå till polisen. Uppenbarligen har du haft mycket tålamod, men någonstans måste man sätta ned foten.
Ja herre gud...Alla är vi olika.
Jag vet inte hur ni andra känner men om jag köper en enligt utsago "skitbra bas" och får en skitkass bas som dessutom luktar lik så skulle jag känna mej blåst. På affären. Dvs 9000 kr. Så länge jag inte får tillbaka summan av säljaren.Inte på den högst teoretiska mellanskillnaden mellan vad jag betalat för den och vad jag eventuellt skulle få ut för den i en affär där en köpare fick använda både hörsel , känsel och luktsinne.
Penta har sålt skitbas under föresvävningarna att det var en superbas och håller i efterhand med om att han sålt en skitbas under föresvävningarna att det var en superbas. Var hittar ni frågetecknet? Är det för att alla på prata bas inte fått se , känna på och lukta på basen som ni tjafsar eller har detta inte helt följt lagenomelektroniskaanslagstavlor och det är därför det måste vändas och vridas på som av ett gäng totala rättshaverister??Vaffan gnäller jag för , egentligen? Ni förgyllde just min morgon med att visa att PB , till och med utan min hjälp,håller stilen som det mest absurda gafflarstället på hela internet.
Senast redigerad av GandhiMK2 den tor 24 okt 2013, 10:57, redigerad totalt 1 gånger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

HirYoshima skrev:Som tidigare sagts så är ju forumet ingen rättslig instans... handlar det om bedrägeri så borde ju polisen kunna hjälpa till.
Har tänkt vänta med polisanmälan.. jag vill ju att Pentastar ska kliva fram så vi kan börja kommunicera.
Han blåste mig och nu är han själv bortblåst. Gillar inte att polisanmäla.. men det kanske får bli så.
Tror heller inte att en polisanmälan leder någon vart rent praktiskt.
EADGC skrev:

Jag tar gärna upp frågan om skicket på denna bas, men då i en annan tråd.
Det blir lätt utsvävningar som tar för stor plats.. jag vill fokusera på kärnfrågan i denna tråd.
EADGC skrev:
EADGC skrev:Tekniskt sett är du blåst på 9000:- endast om basen du har fått är värd 0:-. Vad tror du är ett riktigt marknadsvärde för den då?

Angående vad du skall ta dig till: Gå till polisen.
Marknadsvärdet på den bas jag köpte av Pentastar för 9000kr värderar jag till 0:-
Det går bara inte att sälja en sådan bas.

Meningen med den här tråden är som sagt att varna för Pentastar.
Men också att få tips om hur jag skall göra för att det skall leda någon vart.
Jag har aldrig hamnat i en sådan här situation tidigare.

Fråga: Är det någon på pratabas som känner Pentastar? (det borde det vara)
I så fall skulle det vara guld värt om denne kunde försöka kontakta honom!
Don't mess with me, I do not want any treble!
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Jag förstår att du vill vänta med polisanmälan, det skulle inte jag heller vilja göra mot någon.

Så länge han inte gått under jorden helt så borde dock en polisanmälan kunna göra skillnad.

Som jag sa tidigare så delar Lestrange verkstad med honom (eller gjorde tidigare iaf) så de borde känna varandra. Annars kanske man kan hitta nåt om Gaijin Guitars, hans firma...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Re: Sv: Blåst av Pentastar på 9000kr

Inlägg av Geddan »

f-bass skrev:Var hittar ni frågetecknet? Är det för att alla på prata bas inte fått se , känna på och lukta på basen som ni tjafsar eller har detta inte helt följt lagenomelektroniskaanslagstavlor och det är därför det måste vändas och vridas på som av ett gäng totala rättshaverister??Vaffan gnäller jag för , egentligen? Ni förgyllde just min morgon med att visa att PB , till och med utan min hjälp,håller stilen som det mest absurda gafflarstället på hela internet.
Haha! :-)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

HirYoshima skrev:...Som jag sa tidigare så delar Lestrange verkstad med honom (eller gjorde tidigare iaf) så de borde känna varandra. Annars kanske man kan hitta nåt om Gaijin Guitars, hans firma...
Ahh.. bra där!
Skall kolla upp det!
I och för sig så förstår man ju att om Lestrange och Penta är kompisar så kanske Lestrange är lika tyst som Penta (!?)

För övrigt så försöker jag hålla en låg profil här i tråden, jag vill vara korrekt och så schysst som möjligt.
Innerst inne är jag givetvis brutalt förbannad!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

f-bass skrev:Jag vet inte hur ni andra känner men om jag köper en enligt utsago "skitbra bas" och får en skitkass bas som dessutom luktar lik så skulle jag känna mej blåst. På affären. Dvs 9000 kr. Så länge jag inte får tillbaka summan av säljaren.Inte på den högst teoretiska mellanskillnaden mellan vad jag betalat för den och vad jag eventuellt skulle få ut för den i en affär där en köpare fick använda både hörsel , känsel och luktsinne.
Penta har sålt skitbas under föresvävningarna att det var en superbas och håller i efterhand med om att han sålt en skitbas under föresvävningarna att det var en superbas. Var hittar ni frågetecknet?
Yes, så enkelt är det!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

f-bass skrev:
EADGC skrev:

Ja herre gud...Alla är vi olika.
Jag vet inte hur ni andra känner men om jag köper en enligt utsago "skitbra bas" och får en skitkass bas som dessutom luktar lik så skulle jag känna mej blåst. På affären. Dvs 9000 kr. Så länge jag inte får tillbaka summan av säljaren.Inte på den högst teoretiska mellanskillnaden mellan vad jag betalat för den och vad jag eventuellt skulle få ut för den i en affär där en köpare fick använda både hörsel , känsel och luktsinne.
Penta har sålt skitbas under föresvävningarna att det var en superbas och håller i efterhand med om att han sålt en skitbas under föresvävningarna att det var en superbas. Var hittar ni frågetecknet? Är det för att alla på prata bas inte fått se , känna på och lukta på basen som ni tjafsar eller har detta inte helt följt lagenomelektroniskaanslagstavlor och det är därför det måste vändas och vridas på som av ett gäng totala rättshaverister??Vaffan gnäller jag för , egentligen? Ni förgyllde just min morgon med att visa att PB , till och med utan min hjälp,håller stilen som det mest absurda gafflarstället på hela internet.
Det är för att alla inte fått säga sin mening och fått hitta sin alldeles egen infallsvinkel i ärendet ;).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Det finns bara en infallsvinkel. Penta måste fixa det här.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Det verkar som om hans sajt http://www.gaijinguitars.com" onclick="window.open(this.href);return false; är nere och domänen raderades i juni.

http://www.hosterstats.com/historicaldn ... uitars.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Lestrange var inloggad idag.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Mungi skrev:Det finns bara en infallsvinkel. Penta måste fixa det här.
Så måste det ju vara!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

Poester skrev:
Mungi skrev:Det finns bara en infallsvinkel. Penta måste fixa det här.
Så måste det ju vara!

Just så!!
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

f-bass skrev:Ni förgyllde just min morgon med att visa att PB , till och med utan min hjälp,håller stilen som det mest absurda gafflarstället på hela internet.
Va? Har du aldrig varit på TalkBass? :wink:
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

lowfreq skrev: Jag tar gärna upp frågan om skicket på denna bas, men då i en annan tråd.
Det blir lätt utsvävningar som tar för stor plats.. jag vill fokusera på kärnfrågan i denna tråd.
Utmärkt. Tackar!
lowfreq skrev: Marknadsvärdet på den bas jag köpte av Pentastar för 9000kr värderar jag till 0:-
Det går bara inte att sälja en sådan bas.
Nu blir ju skicket extra intressant! :wink:
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

HirYoshima skrev:Jag förstår att du vill vänta med polisanmälan, det skulle inte jag heller vilja göra mot någon.

Så länge han inte gått under jorden helt så borde dock en polisanmälan kunna göra skillnad.
Man kan säkert fråga dem till råds utan att gå direkt på en anmälan. Ö.h.t. skulle det vara intressant att få veta vad som gäller rent juridiskt när en affär mellan privatpersoner går snett. Moraliskt är saken "solklar" i detta fall, men vilka rättigheter och skyldigheter har säljare och köpare i lagens mening? Inte det roligaste ämnet att förkovra sig i, men jag sätter upp det på min att göra-lista...
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

EADGC skrev:
HirYoshima skrev:Jag förstår att du vill vänta med polisanmälan, det skulle inte jag heller vilja göra mot någon.

Man kan säkert fråga dem till råds utan att gå direkt på en anmälan. Ö.h.t. skulle det vara intressant att få veta vad som gäller rent juridiskt när en affär mellan privatpersoner går snett. Moraliskt är saken "solklar" i detta fall, men vilka rättigheter och skyldigheter har säljare och köpare i lagens mening? Inte det roligaste ämnet att förkovra sig i, men jag sätter upp det på min att göra-lista...
Ja, det här kan ju bli en lång diskussion och jag är ingen jurist.. men om man kommit överens om affär på en vara och sagd vara inte levereras. T ex. Parkas köper en Ford Mondeo av mig (pga det goda lastutrymmet) men får en rostig Scorpio.. då har han ju fått en bil, men inte bilen vi kom överens om. (frågan huruvida en Scorpio klassas som bil kan vi ta i separat tråd)

EDIT: Glömde ju poängen... levereras fel vara så är ju inte affären avklarad.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Det här ryktet att han är i full gång att flytta utomlands verkar det finnas substans i.
Senaste orden jag fick från honom var just att han är mitt uppe i en utlandsflytt.
Det kan ju vara förklaringen till hans betéende.

Gäller att handla snabbt här! :twisted:
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Han fru är ju från Japan. Kanske är dit han ska.

Hör med lestrange illa kvickt. Han vet alldeles säkert. Dessutom har penta sagt att det är lestrange som fixar till alla hans instrument innan de säljs. Om så även är fallet med denna illaluktande tingest så kanske lestrange också borde ställas till svars.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Hahaha!!! JA! Ställ GENAST Lestrange till svars!
Hur KUNDE DU,lestrange!?! VARFÖR applicerade du bajs på basen!!! Pb's tribunal kommer nu att hålla en konferens och avölra ditt öde!! DARRA,for helwitt!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

f-bass skrev:Hahaha!!! JA! Ställ GENAST Lestrange till svars!
Hur KUNDE DU,lestrange!?! VARFÖR applicerade du bajs på basen!!! Pb's tribunal kommer nu att hålla en konferens och avölra ditt öde!! DARRA,for helwitt!
Lestranges hemlighet till att doftrelica instrumenten:

http://www.buttericks.se/product.html/f ... ory_id=136
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Ja, nu menade jag ju självklart att lowfreq skulle ställa en del frågor till lestrange. Det var därför jag uppmanade just honom att kontakta lestrange.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

bootsy skrev:
f-bass skrev:Hahaha!!! JA! Ställ GENAST Lestrange till svars!
Lestranges hemlighet till att doftrelica instrumenten:

http://www.buttericks.se/product.html/f ... ory_id=136

Bild
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Äh, "ställ till svars" bara..
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

Under tiden har jag googlat litet... Det som är tillämpligt i detta fall är inte konsumentköpslagen (som t ex gäller när man handlar i butik) utan något som heter köplagen. Här följer ett utdrag med de paragrafer som jag tror är relevanta (<-- nu får jag väl på skallen igen :lol: )

Svensk författningssamling, köplag (1990:931)

4 § Lagen gäller inte i fall då konsumentköplagen (1990:932) är tillämplig.

30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

34 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen, om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren. I stället för att avhjälpa felet får säljaren företa omleverans enligt 36 §.

Köparen har rätt att kräva omleverans, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

/.../

Om säljaren inte fullgör sin skyldighet att avhjälpa felet, har köparen rätt till ersättning för försvarliga kostnader för att avhjälpa det.

37 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen, får köparen kräva prisavdrag beräknat enligt 38 § eller häva köpet enligt 39 §.

38 § Kräver köparen prisavdrag, skall det beräknas så att förhållandet mellan det nedsatta och det avtalsenliga priset svarar mot förhållandet vid tidpunkten för avlämnandet mellan varans värde i felaktigt och i avtalsenligt skick.

39 § Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

Köparen får inte häva köpet på grund av felet, om han inte inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet, eller efter den tid för avhjälpande eller omleverans som kan följa av 37 §, meddelar säljaren att han häver köpet. Detta gäller dock inte om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.

40 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att det har förelegat ett sådant hinder som avses i 27 § första eller andra stycket för att avlämna felfri vara.

/.../

Köparen har alltid rätt till ersättning, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt har utfäst.

64 § Hävs köpet, bortfaller säljarens skyldighet att överlämna varan och köparens skyldighet att betala och medverka till köpet.

I den mån köpet har fullgjorts får vardera parten kräva att motparten lämnar tillbaka vad han har tagit emot. Var och en får därvid hålla inne vad han har tagit emot till dess att den andre ger ut vad han skall lämna tillbaka samt betalar eller ställer godtagbar säkerhet för skadestånd och ränta som han kan vara skyldig att erlägga.

Om säljaren skall företa omleverans, får köparen hålla inne vad han har tagit emot till dess att omleverans sker.

67 § Skadestånd på grund av avtalsbrott omfattar ersättning för utgifter, prisskillnad, utebliven vinst och annan direkt eller indirekt förlust med anledning av avtalsbrottet. Skadestånd enligt denna lag omfattar dock inte ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.

Som indirekt förlust anses
1. förlust till följd av minskning eller bortfall av produktion eller omsättning,
2. annan förlust till följd av att varan inte kan utnyttjas på avsett sätt,
3. utebliven vinst till följd av att ett avtal med tredje man har fallit bort eller inte har blivit riktigt uppfyllt, och
4. annan liknande förlust, om den varit svår att förutse.

Som indirekt förlust enligt andra stycket anses dock inte en sådan förlust som den skadelidande har haft för att begränsa en förlust av annat slag än som anges i andra stycket.

Hela texten:

Köplag (1990:931)

Nu gäller det tydligen bara att hitta skurken innan han har flytt landet...
Skriv svar