JAG vs. Bil
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- Makten
- Medlem++
Jag har inget körkort. Jag har sökt tre jobb i mitt liv. Jag fick alla tre.Diesel skrev:Prova att söka jobb om du inte har körkort.. många jobb KRÄVER körkort
Etanol är inte det mest energieffektiva bränslet, men det är betydligt bättre än petroleumbaserat bränsle. Man kan alltid argumentera för att man bör göra vettigare saker av gröda, skog och annat som växer än att köra upp skiten med bil. Men när oljan är slut så har vi inget val. Alltså är det utmärkt att det satsas på etanol, metanol, biogas och rapsmetylester.GurraG skrev:Fast Hellish, etanol är inget bra.
Men som du säger; det är egentligen bilåkandet som måste minska och/eller själva bränsleförbrukningen som måste ner. En vanlig otto-motor som går på etanol är jävligt ineffektiv (vilket den är oavsett bränsle). Kan vi däremot driva en bränslecell med etanol så är det inte så dumt längre. Och det kan vi, teoretiskt i alla fall. Idag går det att driva bränsleceller på bensin till exempel, med enormt mycket högre verkningsgrad än en otto-motor ger.
Det största problemet är bilisternas prestige. De flesta väljer alla gånger status framför miljötänkande. Varenda ny bil som säljs borde vara en miljöbil som drar under halvlitern per mil. Så är inte fallet, vilket betyder att soppan fortfarande inte är tillräckligt dyr, tydligen (oj vad jag kommer få skit för detta). Sen måste naturligtvis miljöbilar och miljöbränslen vara kostnadsmässigt fördelaktiga. Det är de inte idag, tyvärr.

Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- Svensson
- Forumvärd
- Makten
- Medlem++
Det går nog ganska bra. Men ingen vill ha en bil som har elmotor verkar det som. Dessutom är det fortfarande mycket dyrare tillverkningsmässigt, men om marknaden kom igång en aning så skulle priset pressas ner ganska snabbt tror jag.Svensson skrev:Hur går det med bränslecellmotorerna förresten? Det var ju rätt mycket skriverier för några år sedan hur mycket biltillverkarna satsade på den forskningen.
Tillägg: Sen kan man ifrågasätta meningen med bränslecellen om det går att få effektiva och lätta batterier istället. En stor bränslecell i ett kraftverk kommer alltid att vara effektivare än en liten, så det bästa vore om man körde elbilen på batterier. Problemet med det är ju att laddningen tar en hel del tid. Nån form av kombination vore nog smutt, med en liten bränslecell som laddar batteriet när man måste åka längre än vad bilens normala räckvidd är.

- Klopper
- Hedersmedlem
Håller till en del med dig.Makten skrev: Men som du säger; det är egentligen bilåkandet som måste minska och/eller själva bränsleförbrukningen som måste ner. En vanlig otto-motor som går på etanol är jävligt ineffektiv (vilket den är oavsett bränsle). Kan vi däremot driva en bränslecell med etanol så är det inte så dumt längre. Och det kan vi, teoretiskt i alla fall. Idag går det att driva bränsleceller på bensin till exempel, med enormt mycket högre verkningsgrad än en otto-motor ger.
Det största problemet är bilisternas prestige. De flesta väljer alla gånger status framför miljötänkande. Varenda ny bil som säljs borde vara en miljöbil som drar under halvlitern per mil. Så är inte fallet, vilket betyder att soppan fortfarande inte är tillräckligt dyr, tydligen (oj vad jag kommer få skit för detta). Sen måste naturligtvis miljöbilar och miljöbränslen vara kostnadsmässigt fördelaktiga. Det är de inte idag, tyvärr.
Dock tror jag att det är så att "småfolket" inte har så rackarns mycket att säga till om när det gäller vilket bränsle som skall användas. Blir trycket för stort så lär nog (tyvärr) storfinansen sätta käppar i hjulet. Har för mig att det fanns/finns en jäppe i Halland som konstruerade/byggde om en "ottomotor" så att den blev otroligt mycket mer effektiv vad gäller bränsleförbrukning och utsläpp. Vad blev det av detta? Intet! Mot oljebolagen slåss man förgäves tyvärr!

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

- GurraG
- Medlem++
Problemet med konceptet bensinsnåla bilar är att folk kör dubbelt så långt istället. Jag tror att höga bensinpriser är enda vägen att gå för att få ner bilåkandet. Och då menar jag höga bensinpriser. Som priset är nu är det ju bara "vi gnäller över dyr soppa sen tankar vi i alla fall"-dyrt. Det måste liksom bli "nu är det inte ekonomiskt försvarbart att ha kvar bilskruttet och vi tar bussen istället"-dyrt.Makten skrev:Varenda ny bil som säljs borde vara en miljöbil som drar under halvlitern per mil. Så är inte fallet, vilket betyder att soppan fortfarande inte är tillräckligt dyr, tydligen (oj vad jag kommer få skit för detta).
Men återigen, vår infrastruktur och livsstil är anpassade efter bilismen, så det kommer bli en jobbig omställning. Men den måste till.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- Klopper
- Hedersmedlem
Grattis polarn!GurraG skrev:Problemet med konceptet bensinsnåla bilar är att folk kör dubbelt så långt istället. Jag tror att höga bensinpriser är enda vägen att gå för att få ner bilåkandet. Och då menar jag höga bensinpriser. Som priset är nu är det ju bara "vi gnäller över dyr soppa sen tankar vi i alla fall"-dyrt. Det måste liksom bli "nu är det inte ekonomiskt försvarbart att ha kvar bilskruttet och vi tar bussen istället"-dyrt.Makten skrev:Varenda ny bil som säljs borde vara en miljöbil som drar under halvlitern per mil. Så är inte fallet, vilket betyder att soppan fortfarande inte är tillräckligt dyr, tydligen (oj vad jag kommer få skit för detta).
Men återigen, vår infrastruktur och livsstil är anpassade efter bilismen, så det kommer bli en jobbig omställning. Men den måste till.
Det är bra när man har krypavstånd till alla faciliteter!
Har du stått i snöstorm och väntat på en buss mitt ute i intet som aldrig kommer så blir nog även du sugen på en bil och anständiga bensinpriser!
Fast alla kanske skall bo mitt i en stad, gärna storstad?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.

- Makten
- Medlem++
Om det var en bra konstruktion så skulle den nog sälja direkt. Vi kan nog anta att det fanns någon brist hos den.Klopper skrev:Håller till en del med dig.
Dock tror jag att det är så att "småfolket" inte har så rackarns mycket att säga till om när det gäller vilket bränsle som skall användas. Blir trycket för stort så lär nog (tyvärr) storfinansen sätta käppar i hjulet. Har för mig att det fanns/finns en jäppe i Halland som konstruerade/byggde om en "ottomotor" så att den blev otroligt mycket mer effektiv vad gäller bränsleförbrukning och utsläpp. Vad blev det av detta? Intet! Mot oljebolagen slåss man förgäves tyvärr!
Det om något skulle ju bevisa att folk inte kör bara när de behöver utan för körandets skull.GurraG skrev:Problemet med konceptet bensinsnåla bilar är att folk kör dubbelt så långt istället.
Jag håller med, men det är inte rätt att höja priserna till vansinneshöjd utan att det finns något alternativ. Priset på E85 kunde gott sänkas, åtminstone så länge. Dessutom borde man få konvertera sin bensinbil till E85 för några tusenlappar. Det är ett mycket enkelt ingrepp, men förbjudet vad jag vet. Helt sjukt usel byråkrati.Jag tror att höga bensinpriser är enda vägen att gå för att få ner bilåkandet. Och då menar jag höga bensinpriser. Som priset är nu är det ju bara "vi gnäller över dyr soppa sen tankar vi i alla fall"-dyrt. Det måste liksom bli "nu är det inte ekonomiskt försvarbart att ha kvar bilskruttet och vi tar bussen istället"-dyrt.
En snubbe i min klass byggde visst om sin Yamaha XT (motorcykel) till E85 och det funkar finfint. Man måste starta den på bensin när det är kallt bara, men det kan man ju leva med.
Dieselbilar kan man köra på i stort sett vad fan som helst med rätt självantändningspunkt (vet ej den tekniska termen, men motsvarande oktantal), så där är möjligheterna ännu större. Eter, rapsmetylester, fotogen, villaolja, metanol, whatever. Bara motorn har packningar som klarar bränslet utan att ta skada och styrboxen kan programmeras så.
Jag drar mitt vanliga argument då; vad kostar din bostad jämfört med en motsvarande bostad i en större stad? Vad kostar maten i din mataffär?Klopper skrev:Grattis polarn!
Har du stått i snöstorm och väntat på en buss mitt ute i intet som aldrig kommer så blir nog även du sugen på en bil och anständiga bensinpriser!
Det är nog ungefär lika jävligt oavsett, bara att man betalar för olika saker.
- Klopper
- Hedersmedlem
Ja!Makten skrev: Om det var en bra konstruktion så skulle den nog sälja direkt. Vi kan nog anta att det fanns någon brist hos den.
Den drog lite soppa!

- Makten
- Medlem++
Jag tror inte ett dugg på det där. Då är det bara att patentera skiten och börja tillverka. Vilken biltillverkare skulle inte vilja sälja en bil som funkar som alla andra, men drar mycket mindre soppa? Och vilken konsument skulle inte vilja köpa en sådan?Klopper skrev:Ja!
Den drog lite soppa!
- GurraG
- Medlem++
Som jag sa, vår infrastruktur och livsstil är anpassade till bilism, så jag har all förståelse för att man har bil, och använder den (och ja, jag är uppväxt i glesbygden, så jag har stått flera gånger i snöstorm och väntat på bussar som aldrig kommer. hurra för ölandsfåken!).Klopper skrev:Grattis polarn!GurraG skrev:Problemet med konceptet bensinsnåla bilar är att folk kör dubbelt så långt istället. Jag tror att höga bensinpriser är enda vägen att gå för att få ner bilåkandet. Och då menar jag höga bensinpriser. Som priset är nu är det ju bara "vi gnäller över dyr soppa sen tankar vi i alla fall"-dyrt. Det måste liksom bli "nu är det inte ekonomiskt försvarbart att ha kvar bilskruttet och vi tar bussen istället"-dyrt.Makten skrev:Varenda ny bil som säljs borde vara en miljöbil som drar under halvlitern per mil. Så är inte fallet, vilket betyder att soppan fortfarande inte är tillräckligt dyr, tydligen (oj vad jag kommer få skit för detta).
Och nej, alla ska inte bo i en storstad, men det är problematiskt (på många sätt) att serviceinrättningar av olika slag försvinner från landsbygden. Jag är inte ute efter att hoppa på några bilister, men faktum är att ett framtida ekologiskt hållbart samhälle inte är förenligt med massbilism. Och som sagt, miljöbilar är inget jättebra alternativ eftersom det krävs fossila bränslen för att bygga dem och för att framställa drivmedlet för dem.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
- Klopper
- Hedersmedlem
Ta den diskussionen med Exxon och deras lierade!Makten skrev:Jag tror inte ett dugg på det där. Då är det bara att patentera skiten och börja tillverka. Vilken biltillverkare skulle inte vilja sälja en bil som funkar som alla andra, men drar mycket mindre soppa? Och vilken konsument skulle inte vilja köpa en sådan?Klopper skrev:Ja!
Den drog lite soppa!
Det inte så att jag inte håller med dig.
Men jag är tämligen övertygad om att världen inte är så enkel!
Kolla vem som inte skrivit under Tokyoavtalet t.ex.
Och vilka skulle förlora mest på en minskad oljeförbrukning?

- Svensson
- Forumvärd
Jag tror inte att det någonsin kommer att dyka uppvettiga alternativ till bilen tyvärr. Om det fanns kollektivtrafik som var lite rappare än 45 min. resväg när det tar 10 min. med bilen, och om bussarna gick hyfsat tätt skulle jag inte tveka att åka buss. Problemet är att det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga ut kollektivtrafiken, det samma gäller med tåg. Rent j-a vansinne samhällekonomiskt och miljömässigt men så är det tyvärr.
Bensinpriset idag är inte vansinneshögt, det kan jag hålla med om. Jag tillhör inte dom som gör "uppror" när bensinen hoppar upp nån krona, sett över en 20 års period har jag en känsla av att den följer konsumentprisindex någorlunda, nån som har koll? Men jag blir jävligt irriterad av åsikten att man ska höja bensinpriset "rejält" så folk tvingas att ställa bilen.
Den dagen det finns vettiga alternativ med buss och tåg så accepterar jag en "rejäl" bensinhöjning men som sagt, jag tror inte den dagen kommer mycket på grund av att det är ett storstads-tänk i hela resonemanget.
Bensinpriset idag är inte vansinneshögt, det kan jag hålla med om. Jag tillhör inte dom som gör "uppror" när bensinen hoppar upp nån krona, sett över en 20 års period har jag en känsla av att den följer konsumentprisindex någorlunda, nån som har koll? Men jag blir jävligt irriterad av åsikten att man ska höja bensinpriset "rejält" så folk tvingas att ställa bilen.
Den dagen det finns vettiga alternativ med buss och tåg så accepterar jag en "rejäl" bensinhöjning men som sagt, jag tror inte den dagen kommer mycket på grund av att det är ett storstads-tänk i hela resonemanget.
Senast redigerad av Svensson den fre 30 maj 2008, 21:26, redigerad totalt 2 gång.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Klopper
- Hedersmedlem
Svensson skrev: Den dagen det finns vettiga alternativ med buss och tåg så accepterar jag en "rejäl" bensinhöjning men som sagt, jag tror inte den dagen kommer mycket på grund av tat det är ett storstads-tänk i hela resonemanget.

- blackparkas
- Medlem++++
Klopper skrev:Svensson skrev: Den dagen det finns vettiga alternativ med buss och tåg så accepterar jag en "rejäl" bensinhöjning men som sagt, jag tror inte den dagen kommer mycket på grund av tat det är ett storstads-tänk i hela resonemanget.
Amen.
Det är ju tyvärr så att landets politiker verkar så fort de kommer in i riksdagen glömma hur det är att leva på annan ort än sthlm el. dylikt med färdtjänst och tunnelbana eller gångavstånd till jobbet.
Fö så tycker jag det är riktigt irriterande att en del verkligen tycker att bensinen ska chockhöjas, att vi måste sluta åka bil etc.
Hajar ni hur en dag skulle se ut i Bollnäs om man inte skulle ha råd att ta bilen? 2 timmars restid för 4 km pga bussbyten etc, är det rimligt?
Jag tycker alla verkar glömma att det finns andra alternativ än att straffa hela sveriges invånare.
- Extra skatt i storstäder om man har bil som drar mer än medel och högre skatt över lag för BILÄGARE i storstan.
- Chockhöj skatterna på Lastbilar så att så mycket som möjligt körs på järnvägen. Lastbilstrafiken ökar istället för att minska.
Det är så sjukt att man i "glesbygden" ska behöva bli lidande för att det inte ska trampas stockholmare på tårna...!
Jag är så less på detta inlägg i debatten att "jamen se vad mycket billigare det är att köpa hus på landet, då har ni råd att tanka istället"
Det är helt fritt att bo i Stockholm, men då ska man banne mig betala för sig om man är lat också, varför ska vi behöva bli lidande?
För övrigt så kan jag absolut tänka mig att köpa en bensinsnål bil.
Bara den har 250 hästar och jag får plats med min basrigg..
Tillägg: Och som vanligt tycker jag det är helt befängt att människor utan körkort ger sig in i den här debatten, inget illa menat Makten, men jag tycker det blir fel.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Håller klart med om att det bör vara mycket dyrare att ha bil om man bor i ett område där det finns bra kollektivtrafik och vice versa. Det funkar inte att ha samma prissättning över hela landet. Skulle jag bo ett par mil utanför centrum här i Övik t.ex. så skulle jag vara lyckligt lottad om det ens gick en busstur in till och hem från stan per dag. Som det är idag går stadsbussarna fram till nio på kvällen under vardagar, till tre på eftermiddan på lördagar och inte alls på söndagar. Surt om man vill ta sig till andra sidan stan och hälsa på syrran på en söndag och det ösregnar ute...
- Makten
- Medlem++
Jösses, fyra kilometer. Då tar man cykeln, förutsatt att man inte måste släpa på massa prylar.blackparkas skrev:Hajar ni hur en dag skulle se ut i Bollnäs om man inte skulle ha råd att ta bilen? 2 timmars restid för 4 km pga bussbyten etc, är det rimligt?
Det är helt fritt att bo i Bollnäs också. Du kan ju flytta till Stockholm om du tycker att bussen går för sällan eller det är för långt till allt. Det är ditt problem, precis som att det är mitt problem att min bostad är überdyr. Vi prioriterar olika saker.Jag är så less på detta inlägg i debatten att "jamen se vad mycket billigare det är att köpa hus på landet, då har ni råd att tanka istället"
Det är helt fritt att bo i Stockholm, men då ska man banne mig betala för sig om man är lat också, varför ska vi behöva bli lidande?
Varför är det fel? Det är ungefär som att miljövänner inte ska få uttala sig om miljön. Befängt, om något. Jag klarar mig bevisligen utan körkort, vilket många i samma situation påstår att de inte gör. Jag vet folk som tar bilen en kilometer till mataffären varje gång. Själv går jag, varje gång.Tillägg: Och som vanligt tycker jag det är helt befängt att människor utan körkort ger sig in i den här debatten, inget illa menat Makten, men jag tycker det blir fel.
- Svensson
- Forumvärd
- Många är bekväma och tar bilen många gånger i onödan, även jag, ja.
- Vi skulle alla klara oss med en liten bil med 30-40 hp för att åka till jobbet med, ja.
- Cykel är inget alternativ i norra Sverige, tro mig.
Sverige som helhet är beroende av alla landsdelar för att det ska gå runt, att börja med nån "skyll dig själv var du bor"-mentalitet håller inte oavsett om det snackas Sthlm eller landsort.
Alla har självklart ett eget ansvar att ta för miljön men jag tycker att det blir tråkigt att vara så låst i tanken så den enda lösningen är att tokhöja bensinpriset eller tycka att folk "minsann kan gå till jobbet" etc. Var finns nytänket, idéerna, visionerna?
- Vi skulle alla klara oss med en liten bil med 30-40 hp för att åka till jobbet med, ja.
- Cykel är inget alternativ i norra Sverige, tro mig.
Sverige som helhet är beroende av alla landsdelar för att det ska gå runt, att börja med nån "skyll dig själv var du bor"-mentalitet håller inte oavsett om det snackas Sthlm eller landsort.
Alla har självklart ett eget ansvar att ta för miljön men jag tycker att det blir tråkigt att vara så låst i tanken så den enda lösningen är att tokhöja bensinpriset eller tycka att folk "minsann kan gå till jobbet" etc. Var finns nytänket, idéerna, visionerna?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
- blackparkas
- Medlem++++
Makten skrev:Jösses, fyra kilometer. Då tar man cykeln, förutsatt att man inte måste släpa på massa prylar.blackparkas skrev:Hajar ni hur en dag skulle se ut i Bollnäs om man inte skulle ha råd att ta bilen? 2 timmars restid för 4 km pga bussbyten etc, är det rimligt?
Det är helt fritt att bo i Bollnäs också. Du kan ju flytta till Stockholm om du tycker att bussen går för sällan eller det är för långt till allt. Det är ditt problem, precis som att det är mitt problem att min bostad är überdyr. Vi prioriterar olika saker.Jag är så less på detta inlägg i debatten att "jamen se vad mycket billigare det är att köpa hus på landet, då har ni råd att tanka istället"
Varför är det fel? Det är ungefär som att miljövänner inte ska få uttala sig om miljön. Befängt, om något. Jag klarar mig bevisligen utan körkort, vilket många i samma situation påstår att de inte gör. Jag vet folk som tar bilen en kilometer till mataffären varje gång. Själv går jag, varje gång.Tillägg: Och som vanligt tycker jag det är helt befängt att människor utan körkort ger sig in i den här debatten, inget illa menat Makten, men jag tycker det blir fel.
Nja, man tar inte cykeln om man ska lämna två ungar på dagis som ligger nå´n km åt ett helt annat håll och dessutom ska hämta dom sedan.
Det håller liksom inte...
Det jag tycker är fel när någon utan körkort uttalar sig starkt om hur man ska köra bil är att man har inget att relatera till.
Naturligtvis klarar man sig utan körkort, det finns de som inte har körkort här i Bollnäs också, som ringer sin pappa eller förlitar sig på sin sambo att de ska hämta/skjutsa/lämna överallt och när som helst...
På vilket sätt det skulle vara lika som att en miljövän inte skulle få uttala sig om miljön förstår jag inte.
Nej, jag har sagt det förr och säger det igen, det skulle inte funka utan att ha möjlighet att köra bil i Hälsingland.
Klart det skulle funka förstås, om man gett sig den på det, men det skulle inte bli någon livskvalitet vilket gör att ja, då kan man lika gärna bo i storstan där jag upplever en stor brist på just det.
Nej, se över en del viktigare saker först. Lastbilar, flygplan etc.
Och se över möjligheterna att det ska kosta olika att ha bil i olika städer beroende på hur infrastrukturen ser ut.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- Makten
- Medlem++
Nä, det är klart. Men man kan cykla eller gå väldigt mycket mer än vad många gör. Och man behöver inte en Camaro om man tycker att soppan är dyr.blackparkas skrev:Nja, man tar inte cykeln om man ska lämna två ungar på dagis som ligger nå´n km åt ett helt annat håll och dessutom ska hämta dom sedan.
Det håller liksom inte...

Du menar att jag är så inkompetent att jag inte kan analysera bilåkandet bara för att jag inte har körkort? Jag ser ju hur folk beter sig, det behöver jag inte körkort själv för att märka.Det jag tycker är fel när någon utan körkort uttalar sig starkt om hur man ska köra bil är att man har inget att relatera till.
Jag har inte sagt att det är onödigt med körkort. Jag säger bara att jag har precis lika stor anledning att uttala mig som någon med körkort. Det finns hur många som helst i exakt samma situation som jag, som kör bil väldigt mycket och anser att de "måste" ha bil. Konstigt att jag klarar mig utan då. Det är tillräckligt argument för att min åsikt är precis lika relevant som deras.Naturligtvis klarar man sig utan körkort, det finns de som inte har körkort här i Bollnäs också, som ringer sin pappa eller förlitar sig på sin sambo att de ska hämta/skjutsa/lämna överallt och när som helst...
På vilket sätt det skulle vara lika som att en miljövän inte skulle få uttala sig om miljön förstår jag inte.
Som sagt, jag har inget emot bilism som sådan. Det jag har något emot är att så många påstår att de "måste" åka bil precis hela tiden, och att de därtill inte är villiga att välja bilar som drar mindre soppa. Klart att bensinen känns dyr om man har en bil som drar dubbelt mer än nödvändigt.Nej, jag har sagt det förr och säger det igen, det skulle inte funka utan att ha möjlighet att köra bil i Hälsingland.
Klart det skulle funka förstås, om man gett sig den på det, men det skulle inte bli någon livskvalitet vilket gör att ja, då kan man lika gärna bo i storstan där jag upplever en stor brist på just det.
Javisst. Men att andra transportsätt också bör ändras gör inte att det är vettigt att strunta i bilarnas miljöpåverkan. Faktum är att lastbilar drar väldigt lite i förhållande till den nytta de gör. Flyg däremot är ofta ytterst onödigt. Där ligger problemet i att tåg är dyrare, vilket är helt sinnessjukt.Nej, se över en del viktigare saker först. Lastbilar, flygplan etc.
Och se över möjligheterna att det ska kosta olika att ha bil i olika städer beroende på hur infrastrukturen ser ut.
- blackparkas
- Medlem++++
Nja, att lastbilar skulle dra lite till förhållande vilken nytta de gör vet jag inte, ofta kör de ju halvtomma/halvfulla långa sträckor t.ex. och skulle man jämföra med godståg istället så...
Camaron har jag aldrig gnällt när jag ska tanka, den åker jag nästan ingenting i nuförtiden så det blir liksom kanske 2 tankar på en sommar, då kan jag stå ut med att soppan kostar mycket.
Men faktum är att till skillnad från dig så behöver jag en bil för att det ska bli en någorlunda vettig situation.
Visst skulle jag kunna cykla, gå, åka buss etc. men det skulle innebära mer tid från hemmet/barnen och det är jag inte villig att ge upp.
Däremot så har även jag börjat snegla efter alternativ till bruksbil.
Min ST200 drar förvisso inte så vansinnigt mycket men det finns de som drar mindre.
Det är väl mestadels för att jag tycker soppan är dyr som jag vill byta, men det är klart att allt miljösnack påverkar en en del.
Ang. körkortslösa så har jag märkt att ofta så har de som inte har körkort eller inte har bil inte förmått sig se behovet i mindre städer med bil. Jag hajjar ju att du vet hur det ser ut här uppe och att kollektivtrafiken från Hällbo går 2 ggr om dagen på vardagar, men det är många som verkar tro att kollektivtrafiken är lika utbyggd överallt och därför inte kan fatta behovet av att köra bil varje dag.
Jag tror inte jag kommer engagera mig mer i den här diskussionen nu, jag kommer aldrig börja åka buss till dagis/jobb och ni som är körkortslösa miljöaktivister kommer aldrig börja nyttja bil som en tok och inte heller till fullo förstå tror jag att man inte är beredd att lägga 10ggr tiden för att värna om miljön.
Camaron har jag aldrig gnällt när jag ska tanka, den åker jag nästan ingenting i nuförtiden så det blir liksom kanske 2 tankar på en sommar, då kan jag stå ut med att soppan kostar mycket.
Men faktum är att till skillnad från dig så behöver jag en bil för att det ska bli en någorlunda vettig situation.
Visst skulle jag kunna cykla, gå, åka buss etc. men det skulle innebära mer tid från hemmet/barnen och det är jag inte villig att ge upp.
Min ST200 drar förvisso inte så vansinnigt mycket men det finns de som drar mindre.
Det är väl mestadels för att jag tycker soppan är dyr som jag vill byta, men det är klart att allt miljösnack påverkar en en del.
Ang. körkortslösa så har jag märkt att ofta så har de som inte har körkort eller inte har bil inte förmått sig se behovet i mindre städer med bil. Jag hajjar ju att du vet hur det ser ut här uppe och att kollektivtrafiken från Hällbo går 2 ggr om dagen på vardagar, men det är många som verkar tro att kollektivtrafiken är lika utbyggd överallt och därför inte kan fatta behovet av att köra bil varje dag.
Jag tror inte jag kommer engagera mig mer i den här diskussionen nu, jag kommer aldrig börja åka buss till dagis/jobb och ni som är körkortslösa miljöaktivister kommer aldrig börja nyttja bil som en tok och inte heller till fullo förstå tror jag att man inte är beredd att lägga 10ggr tiden för att värna om miljön.
- Makten
- Medlem++
Ja, men jämfört med en bil är de väldigt snåla. En tung lastbil (utan släp antar jag) kan ligga runt 3-4 liter per mil.blackparkas skrev:Nja, att lastbilar skulle dra lite till förhållande vilken nytta de gör vet jag inte, ofta kör de ju halvtomma/halvfulla långa sträckor t.ex. och skulle man jämföra med godståg istället så...
Jag är inte utan körkort för att jag skulle behöva det mindre än någon annan runtom mig, utan för att jag är villig att kompromissa med min bekvämlighet för miljöns skull. Mina grannar orkar inte ens gå de trehundra metrarna ner till återvinningsstationen med sina tidningar. Istället slänger de dem i soporna. Det speglar ganska väl hur egoistiska många är. Skiter fullständigt i allt som de inte tjänar något på. Jag säger inte att du gör det, men att jag inte skulle få uttala mig för att jag inte har körkort är ett väldigt dåligt argument.Camaron har jag aldrig gnällt när jag ska tanka, den åker jag nästan ingenting i nuförtiden så det blir liksom kanske 2 tankar på en sommar, då kan jag stå ut med att soppan kostar mycket.
Vi får väl se när oljan sinar. Om 20 år kostar säkert soppan fem gånger mer än nu. Vi kommer under inga omständigheter ha råd med samma bekvämlighet som vi har idag, hur mycket miljöbränslen vi än tar fram. Energislöseriet står inte i proportion till hur mycket jordens resurser kan ge. Det är lika bra att börja ställa om sig redan nu. Utan att ha en aning om hur mycket du kör bil så tror jag säkert att du skulle kunna dra ner det till hälften utan att lida någon nöd. Det gäller de allra flesta.Jag tror inte jag kommer engagera mig mer i den här diskussionen nu, jag kommer aldrig börja åka buss till dagis/jobb och ni som är körkortslösa miljöaktivister kommer aldrig börja nyttja bil som en tok och inte heller till fullo förstå tror jag att man inte är beredd att lägga 10ggr tiden för att värna om miljön.
Tillägg: Förresten, det där med att inte vilja vara mer från barnen... Du kan ju fimpa Pratabas så tjänar du säkert in lika mycket tid.

- blackparkas
- Medlem++++
Hehehe...
Jag kör ca 2500-3000 mil per år.
Denna månad drygt 100 mil i tjänsten som inte skulle gå att göra kollektivt t.ex.
Har svårt att se var jag skulle kunna dra in på åkandet.
Jag har 200 m till Ica Kvantum, dit går jag.
Klart man skulle kunna cykla/gå oftare om man ska på stan eller så, men jag är aldrig på stan. ÄR jag på stan så är det oftast i samband med att man åker på lunch el. dylikt.
Man skulle kunna ha med sig matlåda så man inte behöver åka hem och äta, men det finns inga tillagningsmöjligheter på jobbet och jag har inte matlådor i hela frysen tyvärr.
Givetvis kan man strunta i att åka på semester, strunta i att åka och hälsa på folk, men det skulle ju i princip innebära att sluta leva.
De enda riktigt onödiga turerna jag kör med bil är till repan. 1 km ungefär till repan men jag tar alltid bilen, mest för att jag inte orkar gå med 2 basar, så de skulle jag kunna dra in på, 2-4 km i veckan...
Tillägg:
Den stora boven är ju motorerna, de är inte byggda för att gå snålt.
Under slutet av 90-talet så tävlades det om vem som byggde den mest bensinsnåla bilen, i början av 2000-talet så började det kvitta vad en bil drog och inga nya bilar i de större klasserna kan stoltsera med att kalla sig snåla. Dieselbilar ligger ju lägre i förbrukning.
Jag är helt övertygad om att en vanlig motor KAN byggas på så sätt att den drar lite soppa, men ändå inte är klen.
Flera tillverkare har ju t.ex. motorer antingen som prototyper eller i produktion som stänger av halva motorn eller ett par av cylindrarna, när de inte behövs.
Problemet här är väl att det med största sannolikhet är ganska dyr teknik.
Andra tillverkare har en elmotor som driver bilen upp till 50km/h sedan slår bränsledrivna motorn igång.
Denna månad drygt 100 mil i tjänsten som inte skulle gå att göra kollektivt t.ex.
Klart man skulle kunna cykla/gå oftare om man ska på stan eller så, men jag är aldrig på stan. ÄR jag på stan så är det oftast i samband med att man åker på lunch el. dylikt.
Man skulle kunna ha med sig matlåda så man inte behöver åka hem och äta, men det finns inga tillagningsmöjligheter på jobbet och jag har inte matlådor i hela frysen tyvärr.
Givetvis kan man strunta i att åka på semester, strunta i att åka och hälsa på folk, men det skulle ju i princip innebära att sluta leva.
De enda riktigt onödiga turerna jag kör med bil är till repan. 1 km ungefär till repan men jag tar alltid bilen, mest för att jag inte orkar gå med 2 basar, så de skulle jag kunna dra in på, 2-4 km i veckan...

Tillägg:
Under slutet av 90-talet så tävlades det om vem som byggde den mest bensinsnåla bilen, i början av 2000-talet så började det kvitta vad en bil drog och inga nya bilar i de större klasserna kan stoltsera med att kalla sig snåla. Dieselbilar ligger ju lägre i förbrukning.
Jag är helt övertygad om att en vanlig motor KAN byggas på så sätt att den drar lite soppa, men ändå inte är klen.
Flera tillverkare har ju t.ex. motorer antingen som prototyper eller i produktion som stänger av halva motorn eller ett par av cylindrarna, när de inte behövs.
Andra tillverkare har en elmotor som driver bilen upp till 50km/h sedan slår bränsledrivna motorn igång.
- Makten
- Medlem++
Hur långt har du till jobbet då? Cykla?blackparkas skrev:Hehehe...

Jag cyklar och repar med basen på ryggen ibland. Förbannat helvetesjobbigt eftersom det är två gigantiska broar man ska över (varav den ena Essingeleden, om det säger något). Basar är inget vidare att cykla med heller.Givetvis kan man strunta i att åka på semester, strunta i att åka och hälsa på folk, men det skulle ju i princip innebära att sluta leva.
De enda riktigt onödiga turerna jag kör med bil är till repan. 1 km ungefär till repan men jag tar alltid bilen, mest för att jag inte orkar gå med 2 basar, så de skulle jag kunna dra in på, 2-4 km i veckan...![]()
Tillägg: Jag menar inte att pracka på dig mina idéer, det är bara exempel på att det faktiskt går att låta bli bilen ofta om man vill. Det gäller att just vilja då bara.
Det går att förbättra lite grand, ja. Men ottomotorn är ganska begränsad eftersom det är skillnaden mellan förbränningstemperaturen och avgastemperaturen som sätter gränsen för verkningsgraden. Det skulle vara om man bygger keramiska kolvar och cylindrar och tar bort kylningen. Inte så realistiskt än tyvärr. Mindre motorer är en enklare lösning, men folk måste ju nöja sig med mindre effekt då. Gjorde man bilarna lättare så skulle det ge ungefär samma prestanda. Problemet då är att krocksäkerheten blir kass så länge det finns kvar tunga bilar på vägarna.Tillägg:
Allt det där är massa krångel som visserligen kan vara bra under en övergångsperiod. Men jag tror nog att elmotorn är den bästa lösningen och det är antagligen bra att sikta på elbilar redan från början. Prestandamässigt är elmotorn på många sätt överlägsen med en i stort sett spikrak vridmomentkurva över hela arbetsområdet. Men den låter ju inget, så folk tycker väl att det är fånigt.Flera tillverkare har ju t.ex. motorer antingen som prototyper eller i produktion som stänger av halva motorn eller ett par av cylindrarna, när de inte behövs.