Efter ett litet uppehåll på ca 25 år, så är jag back in business igen. Jag bytte nyligen min transistorcombo mot en Music Man topp. Och efter att ha letat runt blev det först en Fender 410-låda och nu en 115. De låter riktigt bra tillsammans. Det blir absolut lite mer att släpa på än min lilla combo, men jag gillar ju opraktiska saker med mer feeling.
yak 52 och k*, jag skulle utan större problem kunna leva med vilken som helst av era riggar. Apropå Floyd's Hotel förresten, var det någon mer än jag som såg The J. Geils Band spela både ära och heder, samt skjortan och brallorna med för den delen av Stones i Göteborg '82 ? Efter 20 minuter av Jagger dansandes runt i trikåer som en fjolla och ett Stones som var otajtare än ett ********* ******** satt jag mej på en buss tillbaka hem till Fetholm, för att ha något att läsa köpte jag Guitar Player, och om jag inte missminner mej var där en stor artikel om John Entwhistle's bas och gitarrsamling som då innehöll ca. 160 instrument. Har ni inte hört The J. Geils Band förut så köp deras tre första LP'n (ja jag vet, jag är så gammal att jag köpte dom när dom kom ut, på LP så klart) där finns hur mycket fett blues/R&B sväng med Fenderbas som helst att inspireras av, och till skillnad mot Stones i Götet var deras rytmsektion tajtare än ett grodarsel.
yak52 skrev:Efter ett litet uppehåll på ca 25 år, så är jag back in business igen. Jag bytte nyligen min transistorcombo mot en Music Man topp. Och efter att ha letat runt blev det först en Fender 410-låda och nu en 115. De låter riktigt bra tillsammans. Det blir absolut lite mer att släpa på än min lilla combo, men jag gillar ju opraktiska saker med mer feeling.
Floyds Hotel, roligt.. då gissar jag att du inte (ursprungligen) är från Saltsjö Boo. Ni kom väl från Södertälje/Gnesta, har jag för mig.
Jag såg er i alla fall när det begav sig Kuriosa; Benge Lindbom som trummade under en period är numera basist.
Tompa
Jodå DoggyD, vi var också där i Göteborg och lyssnade -82. J Geils Band var en av våra förebilder. Men den bästa koncerten jag hörde med dem var på Göta Lejon i Stockholm. Ren magik, med 50 minuters koncert och sedan en timmes extranummer, om jag minns rätt. Rockmusik bli ofta bättre inomhus i rätt lokal.
Och visst kom vi i Floyds i huvudsak från "Sö-tälje". Förra året när flera av oss fyllde jämnt bokade vi en pub där och bjöd in våra gamla kompisar. Det gick förvånansvärt bra och det var mycket kul att få se alla ansikten igen, efter så lång tid. Benge L var en av dem.
Jo Lowfreq, på den tiden spelade jag på en byggd "Rickenbacker" bas, byggd till mig av Kent Kroon, det var ju så svårt att få tag i en vänsterhänt bas.
Förstärkaren jag hade var en Acoustic 220 med en stor Acousticlåda, som jag tror att det satt två 15"-element i. Lådan var på hjul och faktiskt inte så tung som den så ut, men krävde plats i bilen. Bättre nu med två lådor som går att ta var för sig.
Inspelningen som blev vinylskiva gjorde vi hos Ola Håkansson i Sonet studio. Ulf Wahlberg skulle vara vår producent, men han dök aldrig upp när vi skulle mixa, han och Ola var visst upptagna med något annat garageband (Secrect Service) samtidigt. De flesta andra inspelningarna gjorde vi själva i vår replokal.
Tjena, Jay, Dick, Wolf & Co. på Göta Lejon missade jag, men dom måste ju ha rivit ner stället den kvällen, en av stan's absolut bästa konsertlokaler på sin tid tycker jag. Kul att du nämnde Kent Kroon, han lackade en 63:a åt mej i verksta'n han hade ihop med "Mackan" på Heleneborgsgatan nere i Horan. Dom byggde en del råfeta gitarrer där. Kroon var ju med Friendship Time som gjorde något reuniongig på en Finlandsbåt för ett tag sedan. Kul att du börjat spela igen, jag har också gjort ett litet kortare uppehåll på runt 20 bast, (sista giget var på Sofia Hogs, jag tror det var deras 20årsjubileumsfest runt '84) att börja spela igen (mest till husbehov än) är lätt det bästa jag gjort på år och dar. DoggyD a.k.a. Whammer Jammer
DoggyD skrev: ...Kroon var ju med Friendship Time...
hah... kul och höra sådana där gamla bandnamn, Friendship Time kommer jag ihåg, spelade inte dom lite "svår" musik? som var lite poppis på 70-talet. Hjälp mig med minnet lite ... vad hette bandmedlemmarna?
Du kommer inte ihåg bandet jag lirade med "Dust" ?
Angående Kent Kroon (som byggde min bas) så spelade vi en gång på samma scen. Det var Blombackaskolan i Södertälje när vårt band spelade innan Kent som då körde i ett band tillsammans med Jaan Akkerman.
När Jaan tidigare spelade med bandet Focus så var det kanske 50000 i publiken, men denna gång blev det nog inte mer än ett hundratal, tänk så det kan ändra sig. Det var om jag minns rätt ganska svår musik (och det var nog de mesta jämfört med vår egen
yak52, Jan Akkerman ska det vara, och vilken grym jävel det var, han hade ett alldeles eget flyt, Kroon var väl också däruppe nånstans, Friendship Time lirade någon sorts klart avancerad Yes/Genesis prog. och var redan på den tiden supermusiker tyckte vi som just börjat spela. Basisten hette Martin Cerha och är tyvärr inte med i matchen längre, och jag inte är ute och fablar nu så lirade han på en Ric 4000. Ett annat Stockholmsband som körde på i samma stil var Trettioåriga Kriget, även dom asbra musiker, men deras texter var helt obegripliga som jag kommer i håg det, jag tror att det var någon poet som gjorde deras texter. Deras basist hette Stefan Fredin tror jag och körde på en P-Bas med ett riktigt fett sväng. Om någon därute kommer i håg gamla hederliga Kebnekajse så hade ju dom två basister, den ene var Göran Lagerberg från gamla Tages på P-Bas, den andre var Tomas Netzler och han körde på en Alembic series 1. Satan i gatan vad dom svängde, att dom sedan hade två skinnknackare i Andersson/Ekman och Håkansson och Böcker på gitarr gjorde inte saken sämre heller. Lowfreq, Dust kommer jag bara i håg som ett amerikanskt band som gjorde två plattor på Kama Sutra Records, på den andra, Hard Attack från '72 finns ett klassiskt rådistat plerrebassolo av Kenny Aaronson på låten suicide, tanka hem på DC eller annan skivaffär nära dej.
DoggyD skrev:yak52, Jan Akkerman ska det vara, och vilken grym jävel det var, han hade ett alldeles eget flyt, Kroon var väl också däruppe nånstans, Friendship Time lirade någon sorts klart avancerad Yes/Genesis prog. och var redan på den tiden supermusiker tyckte vi som just börjat spela. Basisten hette Martin Cerha och är tyvärr inte med i matchen längre, och jag inte är ute och fablar nu så lirade han på en Ric 4000. Ett annat Stockholmsband som körde på i samma stil var Trettioåriga Kriget, även dom asbra musiker, men deras texter var helt obegripliga som jag kommer i håg det, jag tror att det var någon poet som gjorde deras texter. Deras basist hette Stefan Fredin tror jag och körde på en P-Bas med ett riktigt fett sväng. Om någon därute kommer i håg gamla hederliga Kebnekajse så hade ju dom två basister, den ene var Göran Lagerberg från gamla Tages på P-Bas, den andre var Tomas Netzler och han körde på en Alembic series 1. Satan i gatan vad dom svängde, att dom sedan hade två skinnknackare i Andersson/Ekman och Håkansson och Böcker på gitarr gjorde inte saken sämre heller. Lowfreq, Dust kommer jag bara i håg som ett amerikanskt band som gjorde två plattor på Kama Sutra Records, på den andra, Hard Attack från '72 finns ett klassiskt rådistat plerrebassolo av Kenny Aaronson på låten suicide, tanka hem på DC eller annan skivaffär nära dej.
Sedär ja... det är bekant det mesta du skriver. Martin hette han ja, "fantombasisten" som körde långa bassolon kommer jag ihåg. Jag var ju så jäkla ung då men jag såg dem lira på Sunside på Malmskillnadsgatan. där spelade vi också för den delen.
Och Trettioåriga Kriget ja... kommer ihåg att basisten även där var väldigt "framträdande".
"Dessutom var banden med inspelningarna försvunna, antagligen raderade. Trodde alla. Till den dagen år 2002 då det skulle bytas stammar i den fastighet vid Slussen där studio Decibel fortfarande ligger. Då upptäcktes ett lönnfack i en källarvägg som innehöll travar av inspelningsband från 70-talet"
Där spelade vi också in på 70-talet! och jag undrar också var den inspelningen tog vägen! Man kanske skulle kontakta någon och höra efter!
DoggyD skrev:yak52, Jan Akkerman ska det vara, och vilken grym jävel det var, han hade ett alldeles eget flyt, Kroon var väl också däruppe nånstans, Friendship Time lirade någon sorts klart avancerad Yes/Genesis prog. och var redan på den tiden supermusiker tyckte vi som just börjat spela. Basisten hette Martin Cerha och är tyvärr inte med i matchen längre, och jag inte är ute och fablar nu så lirade han på en Ric 4000. Ett annat Stockholmsband som körde på i samma stil var Trettioåriga Kriget, även dom asbra musiker, men deras texter var helt obegripliga som jag kommer i håg det, jag tror att det var någon poet som gjorde deras texter. Deras basist hette Stefan Fredin tror jag och körde på en P-Bas med ett riktigt fett sväng. Om någon därute kommer i håg gamla hederliga Kebnekajse så hade ju dom två basister, den ene var Göran Lagerberg från gamla Tages på P-Bas, den andre var Tomas Netzler och han körde på en Alembic series 1. Satan i gatan vad dom svängde, att dom sedan hade två skinnknackare i Andersson/Ekman och Håkansson och Böcker på gitarr gjorde inte saken sämre heller. Lowfreq, Dust kommer jag bara i håg som ett amerikanskt band som gjorde två plattor på Kama Sutra Records, på den andra, Hard Attack från '72 finns ett klassiskt rådistat plerrebassolo av Kenny Aaronson på låten suicide, tanka hem på DC eller annan skivaffär nära dej.
Inte 100 men tror Frank Zappa en gång sa "Det finns två bra gitarrister i världen. Den andre är Jan Ackerman"