Rickenbacker kontra från 1935 (BANDAD!)
- knedy
- VIP medlem
Rickenbacker kontra från 1935 (BANDAD!)
Jäklar i min mun vilken ball manick!
Rickenbackers klassiska horseshoe-mick:
Kopierar texten där jag hittade den för jag är lat:
"This is just amazing. Here is probably a prototype from the 1930's by Rickenbacker of an upright fretted bass. Early Horseshoe magnet pickup. A little larger than a cello. Bound Ebony fingerboard with bound round sound-hole and top and back binding. This could possibly be the first example of a fretted electric bass in American history. It was written up in the Sept. 2005 issue of Bass Player Magazine. Currently in the shop undergoing a set-up. We haven't seen anything like this in any books ever. Leave it to us to dig something like this out of the bowels of New Jersey! Currently NOT FOR SALE. Just an update.....this bss has been loaned to the NAMM Making Music Museum in Los Angeles, Ca. Feel free to drop by there if you would like to see it in person."
Fasen vad jag skulle vilja ha en sån säger jag bara! Vem bygger den åt mig?
Rickenbackers klassiska horseshoe-mick:
Kopierar texten där jag hittade den för jag är lat:
"This is just amazing. Here is probably a prototype from the 1930's by Rickenbacker of an upright fretted bass. Early Horseshoe magnet pickup. A little larger than a cello. Bound Ebony fingerboard with bound round sound-hole and top and back binding. This could possibly be the first example of a fretted electric bass in American history. It was written up in the Sept. 2005 issue of Bass Player Magazine. Currently in the shop undergoing a set-up. We haven't seen anything like this in any books ever. Leave it to us to dig something like this out of the bowels of New Jersey! Currently NOT FOR SALE. Just an update.....this bss has been loaned to the NAMM Making Music Museum in Los Angeles, Ca. Feel free to drop by there if you would like to see it in person."
Fasen vad jag skulle vilja ha en sån säger jag bara! Vem bygger den åt mig?
Officiell stormästare i EB-orden
- Backlund
- Medlem++
Fränt på ett sätt, men... ja jag vet inte jag...
- Medlem++
Den här Gibsonen från 1938 är ju rätt najs också.
[/img]
Förvisso nedslipade band, men ändå.
[/img]
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- GurraG
- Medlem++
Halsen är tydligen från en mandobass. De har banne mig inte fjösiga kroppar iallafall!knedy skrev:GurraG skrev:Den här Gibsonen från 1938 är ju rätt najs också.
Cool, lite fjåsigt liten kropp bara. Jäklarns massa band på den.
[/img]
- cougar
- Medlem+
- peter_s
- Medlem++
Lägg märke till ändpinnen, och välj sedan själv.cougar skrev:haha ditt as! jag syftar om man har det i knät eller sitter man och håller upp den eller vafan?
Faktum är att så gott som alla elbasar som predaterar Leo Fenders skapelse var kontrabasvarianter snarare än basgitarrer, och spelades med halsen pekandes uppåt, inte lite åt sidan.
- GurraG
- Medlem++
Och Gibsons Electric Bass (som den hette när den kom ut, benämningen EB 1 kom först senare) hade ju minsann stackel, så att man skulle kunna spela den i lodrät position.peter_s skrev: Faktum är att så gott som alla elbasar som predaterar Leo Fenders skapelse var kontrabasvarianter snarare än basgitarrer, och spelades med halsen pekandes uppåt, inte lite åt sidan.
[/img]
- peter_s
- Medlem++
- anli
- VIP medlem
[quote="Randy "SilverBack&"]visa inte den där för Lemmy...då rasar hans världsbild...kan vara farligt i hans ålder [/quote]
Äh Lemmy gillar ståbas. Kolla in när han rockabillykompas i hobbybandet The Head Cats. Han lirar akustisk gura själv
http://www.youtube.com/watch?v=h9lEMm36-WI
Äh Lemmy gillar ståbas. Kolla in när han rockabillykompas i hobbybandet The Head Cats. Han lirar akustisk gura själv
http://www.youtube.com/watch?v=h9lEMm36-WI
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Svensson
- Forumvärd
Äh Lemmy gillar ståbas. Kolla in när han rockabillykompas i hobbybandet The Head Cats. Han lirar akustisk gura självanli skrev:[quote="Randy "SilverBack&"]visa inte den där för Lemmy...då rasar hans världsbild...kan vara farligt i hans ålder
http://www.youtube.com/watch?v=h9lEMm36-WI[/quote]
Så här ska det se ut! Två basar och en gitarr!
http://www.youtube.com/watch?v=JuxWIvdP ... re=related
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
se där.. en gammal stray catslåt..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Backlund
- Medlem++
Det är även Slim Jim Phantom från Stray Cats på trummornafunkys**t skrev:se där.. en gammal stray catslåt..