Hur gör ni när ni skriver låtar?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+

Hur gör ni när ni skriver låtar?

Inlägg av Fisken »

Jag antar att en del här skriver egna låtar. Så jag undrar hur gör ni?

Skriver ni en text och sedan kommer på musik till texten? Eller gör ni tvärtom?

Om ni skriver en låt med ert band hur gör ni då? Brukar ni skriva låtar tillsammans då?

Berätta gärna mer än de jag skrev som exempel. :)

Blev bara lite fundersam när jag satt här och tänkte för mig själv. :)
Aria Pro II SB-R80 Black 'n Gold
Aria Pro II SB-Elite II
Användarvisningsbild
ChorusLine
Medlem

Inlägg av ChorusLine »

Det beror helt på, ibland så går man omkring med en melodi i huvudet och sen försöker man få till en text, och ibland så börjar man med texten, det beror helt på kan man nog säga...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Re: Hur gör ni när ni skriver låtar?

Inlägg av Makten »

Fisken skrev:Om ni skriver en låt med ert band hur gör ni då? Brukar ni skriva låtar tillsammans då?
90% av vår tid i replokalen så jammar vi bara, utan några som helst förutbestämda regler. Det blir vad det blir, och ibland så blir det bra och då sätter man igång idé-bandspelaren. Sen när bandet är fullt med massa kufiska saker så sätter vi oss och analyserar vilka delar som skulle kunna passa ihop. Det är ganska bökigt, men det brukar bli bra till slut. Låtarna håller sällan "vers-refräng"-mått, utan är mer nån slags kontinuerlig historia.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Det har blivit så att gitarristerna har gjort hela låtidéer på datorn och sedan säter vi oss ner och kastar skit på vederbörande skapare tills vi kommit fram till ett bra resultat. texten kommer sist. Det har blivit lite skiftande handlingar i låtarna. Miljö-metal, Pompejis förstörelse, sjörövarös, Scenskräck och ond bråd död.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Det är lite olika, det där. I det band jag spelar mest, och ett som är på gång att starta upp, finns det en person som står för låtskrivandet och presenterar mer eller mindre färdiga låtar för bandet då och då, med lite olika klara idéer om hur de ska låta. Sedan brukar det finnas ganska stort utrymme för varje instrumentalist att göra sin grej, och ganska ofta ändras låtens struktur lite under resans gång, i och med att ett arrangemang växer fram. Hur sedan låtskrivarna gör när det skriver sina respektive låtar, ja det vet jag inte riktigt. En av dem lägger stor vikt vid texterna, och jobbar mycket med dem, men jag vet inte exakt på vilket sätt.

Sedan spelar jag i en transatlantisk trio - Triple Shadow and Compass - och vi gör låtar genom att skicka mp3:or till varandra. Hittills har det sett ut så att en person gjort något, skickat det vidare till nästa som gjort ett eller annat pålägg, och sedan skickat det till den tredje som gjort ytterligare pålägg, varefter låten kallats klar. Tilläggas kan kanske att vi än så länge varit helt instrumentala, och mer eller mindre improviserat fram våra respektive bidrag till helheten.

När jag gör "låtar" själv handlar det så gott som alltid om ren "improvisation" och slump, men jag planerar att börja experimentera lite med att sätta upp regler för det jag gör, och notera det på ett eller annat sätt. Allt för att sedan kunna spela mina låtar med andra. Får se hur det går. (här måste sägas att jag inte har någon som helst talang för att göra traditionella låtar med vers och refräng och bra melodier. Ej heller kan jag det där med att skiva texter. Och det tycker jag är synd, eftersom jag är en sucker för bra poplåtar)
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+

Inlägg av Berntsson »

I bandet är det mest gitarristen/sångaren som kommer med låtidéerna och låter arrangemangen bygga, ungefär som peters förstnämnda band. Är väl ingen direkt "diktatur" inom låtskrivetiet där, men själv har jag väldigt svårt att komma på idéer som jag är helt nöjd med. :oops:

Sedan när jag sitter hemma börjar det alltsomoftast med en ackordläggning som låter fräckt, och som sedan arbetas därifrån med fler ackord, melodier och ibland text.

En annan intressant fråga är ju vilket instrument ni skriver på när ni skriver en låt ensam? Själv skriver jag på antingen gitarr, piano eller ukulele. Har testat lite på bas, men det har aldrig riktigt gått bra...
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
zackeeee_
Medlem

Inlägg av zackeeee_ »

í det band jag spelar i jammar vi ihop låtar och sen kommer text med tiden, ibland så sitter man själv hemma också och hittar på något såklart, för mig lyssnar jag på låtar och sen blir jag så sugen på att spela att jag nästan direkt kommer på en låt,
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Det är roligare att skriva låtar ihop med andra personer... vi brukar vara två stycken som skriver låtar och först skriver vi musiken, sedan texten...
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Dom gånger jag har varit med och skrivit låtar till bandet jag spelar i har det oftast gått till så att någon kommer med en text, melodi, ackordrunt, riff eller liknande, som man sedan bygger vidare på. Uppmuntrar varandra, typ "pröva att spela staccato istället", eller "det kanske är coolt med tvåtakt här".
Fast oftast går det till så att Jonas som sjunger och spelar gitarr kommer med en text och en enkel ackordrunda som vi andra lägger till repektive instrument till. Jag hittar på nån snygg linje, trummisen nåt beat osv. Sen bygger vi tillsammans. har aldrig någonsin varit med om att någon gjort precis allt på en låt.
/Linus
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Inlägg av Hugo Drax »

Brukar vara jag och gitarristen som skriver musik och text (dock enskilt) och spelar in en liten demo som vi sen tar till "bandmöte" då vi gallrar ut det vi inte gillar. sen kommer texten som vi ger till sångerskan så sätter hon melodi på den.
Sen är det dags för replokalen där låten finslipas.
Skriv svar