Brummande mikrofoner på Fender jazzbas (USA -89)

Prata om mickar och elektronik
johan bengtsson
Nykomling

Brummande mikrofoner på Fender jazzbas (USA -89)

Inlägg av johan bengtsson »

Hej! Jag har problem med att mikrofonerna i basen, som är en Fender USA jazzbas 1989, brummar och surrar. Detta även när båda mikrofonerna är på full volym, och det spelar ingen roll om man lägger handen på strängarna. Det verkar bli värre när man närmar sig elektrisk apparatur.

Jag har utforskat lite och tror att det kan vara så att mikarna på min bas är virade åt samma håll. Jag har hört att mikrofonerna på Fenders USA-jazzbasar är virade åt olika håll och när man har båda mikarna på full volym bör det inte brumma.

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att få lite klarhet i detta, för det står som sagt USA på min bas. Hur kan jag komma tillrätta med det här?
Jag tycker verkligen om ljudet i mikarna men funderar pga detta på att skaffa nya. Bör jag då beställa nya från Fender? Eller är det någon som har testat Lundgren och i så fall hur är dessa jämfört med Fenders jazzbasmikar?

mvh Johan
Användarvisningsbild
jocke
Medlem

Inlägg av jocke »

Prova att byta plats på tamparna från den ena. Du behöver nog bara lyfta kontrollplattan. Om detta sen är rätt väg att gå för att den ska låta ok vet jag inte men så som du beskriver felet bör det bli tystare.

/Jocke
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Är jordkabeln från stallet i kontakt med jord på nån av potarna?
(Om det öht finns nån?)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:Är jordkabeln från stallet i kontakt med jord på nån av potarna?
(Om det öht finns nån?)
Sitter stärken i ett jordat uttag? :wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Liten skrev:
TDHP skrev:Är jordkabeln från stallet i kontakt med jord på nån av potarna?
(Om det öht finns nån?)
Sitter stärken i ett jordat uttag? :wink:
Spelar det egentligen alltid nån roll?
Mickarna är ju spolar och har en förmåga att producera om inte ström så iaf magnetism?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Nja. De alstrar spänning och har även förmåga att plocka upp elektomagnetiska störningar och förmedlar gärna störningar i elnätet. Man kan som sagt prova att byta plats på ledarna från en mick. Man kan även prova att vända micken.
johan bengtsson
Nykomling

Inlägg av johan bengtsson »

Tack för svaren! Jag besökte nu igår strängdjungeln i Göteborg för att fråga om detta, och Jerzy konstaterade att ena mikrofonen förmodligen inte är original. Detta är ju tråkigt, jag har ju köpt basen begagnad så det är ju möjligt att mikrofonen kan vara utbytt. Båda mikrofonerna är alltså virade åt samma håll. Vi testade att vända stallmikrofonen upp och ner men det blir liksom inte riktigt samma goa sound på den mikrofonen då. Men brummet är borta!

Om jag nu vill köpa nya mikrofoner så har Fender två olika. Original Jazz bas och Custom shop jazz bas. Någon som har tips på vad man ska välja?

/johan
Skriv svar