Gage

Prata om övriga saker som rör bas-världen
gäst

Gage

Inlägg av gäst »

Det känns som att man fått samma gage sedan Dackefejden. Var går er smärtgräns när det gäller gage? Själv så spelar jag gärna gratis i vissa speciella fall som t ex när det gäller att kompa osignade kompisar på deras lokala gig, det är alltså inte sådana gig som avses utan hur mycket vill ni minst ha i gage netto för ett kommersiellt gig?
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

:roll: Själv tycker jag det går en smärtgräns vid 1500 spänn.. Ut alltså.. min första spontana tanke var tusen men jag kom på att så har det varit sen 92 när jag började i coversvängen.. I övrigt håller jag med om att kompisgig med originalmusik är en helt annan sak. Men vad är rimligt egentligen? Jag vet att en del på forumet jobbar heltid som musiker. Kan vi enas om nåt? Vore rätt bra faktiskt..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Beror på vad de e för gig och vilka man lirar med.

Jag får gager från 1200-3500.- per kväll.. ut då alltså.
När man haft ett par gig som man fått en 2500.- i rad så känns de lite pissigt att ta ett gig där man endast får 1500:-.. Men men.. Många bäckar små blir stora fina basar! :roll: :lol:
Användarvisningsbild
posedin
Medlem+

Inlägg av posedin »

Det beror ju på tillfälle/antal tycker jag.. Ligger man kanske en vecka eller två på samma ställe kan det ju vara svårt att ligga på 1500:- + Netto per dag/gig.
Men separat gig aldrig lägre än 1250:- Netto (vitt)
Och aldrig lägre än 2000 svart.

Dock så måste jag medge att jag hellre gör ett vitt jobb och får mindre i handen än köra svarta gig.. för det kommer en dag när man får pension oxå.

Men jag håller med ovanstående inlägg att det känns som om man alltid har legat på samma gage sedan kejsare Neros tid.
Fender Jazz Bass 1964, Yamaha TRB 1005, Ibanez Roadstar, Ampeg V4B,
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

När man ser de siffrorna känns det tungt att harva på leknivå :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Vi är ute och spelar en del..

Men om man säger såhär, det täcker inte mina utgifter på långa vägar.. Men det är ju ett intresse så WTF!...

Den enda som går plus är sångerskan typ
Gear:

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Det finns väl, som jag ser, det vissa grundparametrar;

Om musiken är det som ser till att man har mjölk på bordet,
så hamnar man ju i ett helt annat läge än om det är hobbynivå.

Spelar man egen musik eller covers?
Eget material ger väl sällan mer än en biff å en bärs...om man nu inte är åtminstone halvkänd.

Alla 4 i vår orkester jobbar heltid med våra vanliga kneg.
Vi äger alla våra prylar. Behöver aldrig hyr en pinal mer än släpkärra.
Lägg till bilkostnad...ev boende. Det där kan utan problem landa på 1´500-2´000 spänn
om det är ett gig 15 mil bort.
Hur har ni räknat där?

Gör vi en spelning som vissa myndigheter inte har så stor vetskap om
så är vi givetvis glada de ggr vi kan blada av 1´500/person efter de omkostnaderna. Men det händer.

I storstäderna snackar vi ett helt annat gage än övriga Sverige.
Det är iaf vår uppfattning.
Och börjar vi komma norr om Ljusnan så är det ytterligare sämre betalt, enligt kompisar uppifrån.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Men covers en vanlig krogkväll.. Vad ungefär tar ni som band för det?

Och har ni någon speciell uppdelning av gage mellan er, så att te.x. om någon äger PA får den en slant extra som hyra?
Gear:

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Diesel skrev:Men covers en vanlig krogkväll.. Vad ungefär tar ni som band för det?

Och har ni någon speciell uppdelning av gage mellan er, så att te.x. om någon äger PA får den en slant extra som hyra?
Beror på hur långt vi ska åka...om vi ska bo över...1 el 2 kvällar.
Blir givetvis billigare per kväll om det är en dubbelspelning.
Är det vitt eller svart?

Om vi tar ett exempel istället;
Säg ett enkvällsgig. 15 mil t.o.r. Vi giggar 2*45 min.
Krogen rapporterar 4´000 spänn till Skattemynd.
De flesta krogar är ju tvungna att uppge ngn form av betalning
om de gått ut och annonserat att de har band.

Tar vi ut 8´000 totalt så har vi 1500 per man kvar efter skatt och omkostnader.

Om det finns ngn annat ägande på utrustningen än att det är delat på alla medlemmar, så bör det väl ske ngn betalning av hyra sinsemellan.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Ok..

för de jag vet här uppe som lirar coverband hela kvällar (något mer än 2x45) så tar man 4-6000 spänn + resa + andra ev. omkostnader
Gear:

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Det är ju alltid en snackmatch och ett bollande.

Sen finns det ju gig som är skittråkiga...som kanske vägs upp pga ett bra gage.
Och andra ställen som är så jäkla roliga att spela på att gaget spelar mindre roll.

Så kan man ju resonera så länge man inte lever på det iaf.

Vi ska spela på en festival i vår.
3´000 pers och förutom oss är det inte mycket annat än ett discotält.
Förutom de pengar vi får, vilket är en skopa mer än vad jag angav i exemplet, så kostar ljudet runt 7-8´000 spänn.
Scenen vi står på kostar oxå ungefär lika mycket.
Då kostar vi helt plötsligt 25-30 kilo pengar totalt.
Men åas så är det 3´000 betalande.
Det är ju oxå att ta i beaktning.
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Just det där med att brinna för det är ju en viktig ingrediens om det skall vara gratis. Spelar man originalmusik med sitt eget band som ingen har hört talas om så kan man ju knappast räkna med att någon vill betala några större summor för att boka bandet men å andra sidan så spelar man ju då för att man brinner för det och för att det förhoppningsvis skall ge något i längden. Står man och har astråkigt på ett bröllopsgig eller som Johan säger ovan, (edit: ovan, nedan..? Vad hände? Hur kunde jag hamna INNAN honom? Något är skumt på forumet. Scientologerna som hackat kanske?) spelar på en krog som dragit in massa pengar i entré så är det ju en annan femma (Music Man Stingray 5 kanske?) och då skall man ju ha betalt. Min gräns går nog vid 1.500:-, något lägre om det finns förmildrande omständigheter som t ex att allt är roddat och man kan dyka upp med basen 5 minuter innan gig eller om man ligger flera dagar på samma ställe. Förutsatt att det är ett trevligt ställe. Sedan måste man ju ta sin privatekonomi med i beräkningarna. Jag har alltid spelat och stämt piano ca 50/50 men har sedan 4 år mitt första "riktiga" jobb, då kan man ju kosta på sig att tacka nej till tråkiga gig eller vara hårdare i förhandlingarna för att det inte gör så mycket om det inte blir något gig eftersom det finns pengar ändå.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag tycker det handlar om huruvida någon annan tjänar mycket pengar. Om en krögare tar in tusen pers som betalar hunda spänn var, och sen betalar bandet en tusing per skalle, då blir jag sur.

I ett sånt fall vill man nog ha typ 3000 i fickan eller 5000 fakturerat - per skalle.

Sen spelar jag mer än gärna gratis om det är nåt jag gillar o brinner för!
Gäst

Inlägg av Gäst »

daionsavage skrev: Jo, jag håller på att ge upp punkbandet av just den orsaken. Det är inte roligt att repa 5 timmar i veckan för 3 gratisspelningar om året!
Jag tycker inte du ska inte ge upp ett band med kompisar och eget material bara för att det inte blir några pengar! Iallafall inte om ni har kul ihop.

Det är få förunnat att kunna leva på sina egna låtar. Och som du ser så är det många yrkesmusiker som har sina egna projekt som drar in mellan inget och litegrann helt enkelt för att det är kul att spela.

OT: Vad ska jag göra åt min jävla granne som har suttit och misslyckats med riffet till Smoke on the water på piano den senaste halvtimmen förresten?!? Jag blir tokig! :omfg:
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

GrafZeppelin skrev:
daionsavage skrev: Jo, jag håller på att ge upp punkbandet av just den orsaken. Det är inte roligt att repa 5 timmar i veckan för 3 gratisspelningar om året!
Jag tycker inte du ska inte ge upp ett band med kompisar och eget material bara för att det inte blir några pengar! Iallafall inte om ni har kul ihop.

Det är få förunnat att kunna leva på sina egna låtar. Och som du ser så är det många yrkesmusiker som har sina egna projekt som drar in mellan inget och litegrann helt enkelt för att det är kul att spela.

OT: Vad ska jag göra åt min jävla granne som har suttit och misslyckats med riffet till Smoke on the water på piano den senaste halvtimmen förresten?!? Jag blir tokig! :omfg:
Gå in till grannen och visa hur det ska göras, ta med dej Jazz Bajsen och hota med den det hjälper.
Inget är så bra för motivationen att lära sig nått nytt som hot.
För många basar är inte nog
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Givetvis tar du hem basriggen från replokalen, kopplar in en overdrive och en oktavpedal, sedan möblerar du om hemma hos grannen med ljudvågor.
Gäst

Inlägg av Gäst »

daionsavage skrev: Tack för omtanken! Att tjäna pengar var aldrig huvudsyftet med musicerandet för min del. Men jag har inte så roligt längre. Är mest frustrerad över att det är så svårt att få spela ute. Jag är en scenhora, det räcker inte med den lilla tid vi får på scenen då jag jämför med vilken tid vi lägger ned på att komma dit.
Sedan så möts i stort sett alla förslag om spelningar med skepsis från en av bandmedlemmarna, och jag har börjat att lacka ur mer än lovligt på hans negativa attityd till de förslag vi andra kommer med. Häromdagen sulade jag basen i golvet i ren och skär frustrering: slog ur en stor lackflisa, förstörde jacket och bröt av en av potarna... trots att jag redan går på lyckopiller :shock: Jag tror att det är bäst att lägga av innan det blir otäckare än så!
Jag tänkte ge dem två-tre månader att hitta en ny basist, d v s Jag fortsätter att spela med dem efter att jag talat om att jag inte är på. Om de hittar en ersättare så kliver jag omedelbart åt sidan. På så sätt hamnar de inte i ett oplanerat vaccum utan botten. Men det känns som att göra slut med sin flickvän :(

För att bättra på grannsämjan så kan du ju alltid roa dig med att visa honom hur ett kvintackord ser ut på pianot :D

edit: vad gnälligt det här blev, förlåt mig!
Då förstår jag dig mycket bättre...
Men helt ärligt, om ni har en medlem som inte vill spela ute så föreslår jag att ni gör er av med honom än att resten av er ska dras ner i skiten.

För övrigt är meditation ett bra komplement till SSRI-preparat. Så du slipper höga serviceomkostnader på dina basar vill säga... ;)
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Johannes skrev:
GrafZeppelin skrev:
Givetvis tar du hem basriggen från replokalen, kopplar in en overdrive och en oktavpedal, sedan möblerar du om hemma hos grannen med ljudvågor.
Hmmm. Kanske därför jag aldrig får skjuts till busshålplatsen av grannarna.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

daionsavage skrev:
GrafZeppelin skrev:

Tack för omtanken! Att tjäna pengar var aldrig huvudsyftet med musicerandet för min del. Men jag har inte så roligt längre. Är mest frustrerad över att det är så svårt att få spela ute. Jag är en scenhora, det räcker inte med den lilla tid vi får på scenen då jag jämför med vilken tid vi lägger ned på att komma dit.
Sedan så möts i stort sett alla förslag om spelningar med skepsis från en av bandmedlemmarna, och jag har börjat att lacka ur mer än lovligt på hans negativa attityd till de förslag vi andra kommer med. Häromdagen sulade jag basen i golvet i ren och skär frustrering: slog ur en stor lackflisa, förstörde jacket och bröt av en av potarna... trots att jag redan går på lyckopiller :shock: Jag tror att det är bäst att lägga av innan det blir otäckare än så!
Jag tänkte ge dem två-tre månader att hitta en ny basist, d v s Jag fortsätter att spela med dem efter att jag talat om att jag inte är på. Om de hittar en ersättare så kliver jag omedelbart åt sidan. På så sätt hamnar de inte i ett oplanerat vaccum utan botten. Men det känns som att göra slut med sin flickvän :(

För att bättra på grannsämjan så kan du ju alltid roa dig med att visa honom hur ett kvintackord ser ut på pianot :D

edit: vad gnälligt det här blev, förlåt mig!

Klart som stjärten ni ska kicka den som inte vill spela ute...
Det finns ju inget snack.
Nu har jag inte läst igenom allt men kan tänka att det är han som skriver låtar osv. DÅ blir det lite krångligare genast...
Men hallå... vill alla spela ute så mycket det går, då finns det bara ett alternativ... det är väl ändå en demokrati vi lever i..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Tycker 1000.- i hand och uppåt för ett covergig (2-3 ggr 45 min) är okej lite beroende på omständigheterna. Givetvis kommer resa m.m. till på toppen.

Som orginalband kan jag tänka mig att köra gratisgig på rätt ställe, minimum att de betalar för resor m.m. då de vet att de får underhållningen gratis. Bokar stället själv helt och hållet ska jag även ha gage om det inte är jäkligt bra för meritlistan. (1 set runt 45 min -1 timme plus ev. extra nummer)

Sedan tycker jag att Dereborns aspekt om gage kontra inträde är ganska intressant men man kan ju spela på dörren i det läget också. :wink:

Har varit med om att krogägaren har tyckt vi skulle spela gratis bara för att vi tyckte det var roligt och det ändå var vår hobby, vilket innebar att vi bara skulle vara glada för att få spela...

Mitt svar blev bara: Klart vi gör men vi kommer att ta hit alla våra vänner på 3 rätters middag med fri dryck hela kvällen. Du har ju bara resturang för att du tycker det är kul och har mat som hobby eller hur!

Gissa om vi fick nästan vad vi ville i gage!? :twisted:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
gäst

Inlägg av gäst »

groovyjr skrev:Du har ju bara resturang för att du tycker det är kul och har mat som hobby eller hur!
Grymt! Applåd!!!
Skriv svar