Handledsproblem.
- edvin
- Medlem++
Handledsproblem.
För ett och ett halvt år sen bröt jag vänsterarmen, och när gipset åkte av var det inte ens två veckor till att jag skulle spela mig in till musikestet, så jag satt och matade teen town - jaco pastorius och det gick bra, nu går jag där!
Dock så orsakade det handledsproblem, så jag har fortfarande stora problem med vänsterhanden.
Någon som har tips på åtgärder?
Dock så orsakade det handledsproblem, så jag har fortfarande stora problem med vänsterhanden.
grejor
- martin_finspång
- Medlem+
- Bastappe
- Medlem+
Re: Handledsproblem.
Jag tror det kan vara karpaltunnelsyndrom. Höj basen så att Du slipper böj i handleden.edvine skrev:För ett och ett halvt år sen bröt jag vänsterarmen, och när gipset åkte av var det inte ens två veckor till att jag skulle spela mig in till musikestet, så jag satt och matade teen town - jaco pastorius och det gick bra, nu går jag där!
Jag vill inte hålla på med kvacksalveri ,så det är bäst att Du kontaktar en utbildad.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
- edvin
- Medlem++
Jo hög bas har jag redan!Bastappe skrev:Jag tror det kan vara karpaltunnelsyndrom. Höj basen så att Du slipper böj i handleden.edvine skrev:För ett och ett halvt år sen bröt jag vänsterarmen, och när gipset åkte av var det inte ens två veckor till att jag skulle spela mig in till musikestet, så jag satt och matade teen town - jaco pastorius och det gick bra, nu går jag där!
Jag vill inte hålla på med kvacksalveri ,så det är bäst att Du kontaktar en utbildad.
Ska ta och kolla upp det.
grejor
- mikkejohansson
- Medlem++
- edvin
- Medlem++
Kräver ju mer för vänstern när basen är långt ner?mikkejohansson skrev:Rådet brukar väl vara att sänka basen vid handledsproblem? Beroende såklart på utgångsläge. Den klassiska "musikarehandleden" med basen på bröstet är ju inte magi direkt. Prata med din baslärare, han ska vara utbildad på ergonomin i spelet med...
Du kanske tänker höger?
grejor
- Bastappe
- Medlem+
???mikkejohansson skrev:Rådet brukar väl vara att sänka basen vid handledsproblem? Beroende såklart på utgångsläge. Den klassiska "musikarehandleden" med basen på bröstet är ju inte magi direkt. Prata med din baslärare, han ska vara utbildad på ergonomin i spelet med...
Är det Du eller jag som är ute och cyklar??
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
- mikkejohansson
- Medlem++
- Hinke
- Medlem+
-
- Medlem
- Jo4cim
- Medlem+
Jag tror det varierar vart i landet man befinner sig som sagt, men där jag bor får man gå till sjukgymnasten 3ggr utan remiss.daionsavage skrev:Det är möjligt att det är olika i olika landsting. För något år sedan så var det remisstvång för att få komma till sjukgymnasten, men det kan ju ha ändrats.mickeriksson skrev:Sjukgymnast behöver du ingen remiss för.
- Fläppen
- Medlem+
Hejedvine skrev:Jo hög bas har jag redan!Bastappe skrev:Jag tror det kan vara karpaltunnelsyndrom. Höj basen så att Du slipper böj i handleden.edvine skrev:För ett och ett halvt år sen bröt jag vänsterarmen, och när gipset åkte av var det inte ens två veckor till att jag skulle spela mig in till musikestet, så jag satt och matade teen town - jaco pastorius och det gick bra, nu går jag där!
Ska ta och kolla upp det.
Jag vill återigen propagera för det sätt att hänga på sig basen, som jag använder. Det funkar så att axelbandet hänger över vänster axeln som vanligt (om du spelar högerhänt). Istället för att låta bandet gå snett över ryggen och fästas i basen på högersidan av kroppen (din egen), så drar du axelbandet mellan benen. Med axelbandet fäst i båda knopparna på basen, så "kliver" du så att säga i axelbandet med vänsterbenet och hänger upp basen på axeln. Resultatet blir att basen kommer att hänga ganska upprätt och du kommer att få väldigt fina vinklar för både högerhanden och speciellt för vänsterhanden. Baksidan av det hela är att du måste vänja dig vid alla kommentarer och att det kanske inte är helt idealt för slapspel.
Värt att testa kanske? Jag har trots mycket övande i min ungdom, aldrig haft några problem med överansträngning.
/Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Kunde inte låta bli att Testa Fläppen. Två saker slog mig. Dels att det kunde vara en bra idé att förlänga axelbandet innan man provade, dels att kliva in med vänsterbenet gjorde att basen hamnade bakom ryggen 
Efter det så fick jag till det men det känns ganska konstigt måste jag säga. Någon som vet hur Mike Porcaro gör, han har ju basen i ungefär samma position som Fläppen? Å andra sidan har väl just denne Porcaro tvingats sluta spela bas efter alltför stora problem med händer/handleder?

Efter det så fick jag till det men det känns ganska konstigt måste jag säga. Någon som vet hur Mike Porcaro gör, han har ju basen i ungefär samma position som Fläppen? Å andra sidan har väl just denne Porcaro tvingats sluta spela bas efter alltför stora problem med händer/handleder?
- Fläppen
- Medlem+
HaHaJanne skrev:Kunde inte låta bli att Testa Fläppen. Två saker slog mig. Dels att det kunde vara en bra idé att förlänga axelbandet innan man provade, dels att kliva in med vänsterbenet gjorde att basen hamnade bakom ryggen
Jag vet inte hur du lyckades få basen bakom ryggen. Det får inte jag. Jag får väl gör en serie instruktionsbilder. Det är dock sant att man troligen kan behöva förlänga axelbandet något. Det beror ju litepå hur mycket hårdrocker man är innan. Det är klart att det kanske känns lite konstigt i början. Otvivelaktigt får man bättre vinklar. Det blir inte heller så jobbigt om nu basen skulle vara lite huvudtung. Ge inte upp

/Thomas
TheFlap
- Athe
- Medlem+
Jag hade enorm värk i vänster handled förra året. Trodde det var karpaltunnelsyndrom eller något liknande. Jag började försiktigt stretcha handleden regelbundet varje dag och sluta spela direkt när det började göra ont... det blev ju mindre bas-spel överlag under denna period självklart...men nu är handleden helt återställd!
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
- hosse
- Medlem+++
OT: jag skrattar högt varje gång jag ser din avatar.Athe skrev:Jag hade enorm värk i vänster handled förra året. Trodde det var karpaltunnelsyndrom eller något liknande. Jag började försiktigt stretcha handleden regelbundet varje dag och sluta spela direkt när det började göra ont... det blev ju mindre bas-spel överlag under denna period självklart...men nu är handleden helt återställd!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Athe
- Medlem+
hosse skrev:OT: jag skrattar högt varje gång jag ser din avatar.Athe skrev:Jag hade enorm värk i vänster handled förra året. Trodde det var karpaltunnelsyndrom eller något liknande. Jag började försiktigt stretcha handleden regelbundet varje dag och sluta spela direkt när det började göra ont... det blev ju mindre bas-spel överlag under denna period självklart...men nu är handleden helt återställd!

Yamaha RBX JM2
- albin
- Medlem+
Hur länge övar du, och går du för snabbt vidare i tempo?
Började musik på folkis för nån månad sen, och för ca två veckor sen kände jag att jag överansträngt vänsterhandleden. Hade helt enkelt övat för länge utan vila och gått för snabbt fram.
+1 på alla tips du fått.
stretcha är grymt viktigt!
Började musik på folkis för nån månad sen, och för ca två veckor sen kände jag att jag överansträngt vänsterhandleden. Hade helt enkelt övat för länge utan vila och gått för snabbt fram.
+1 på alla tips du fått.
stretcha är grymt viktigt!
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!