Hade tänkt att ta och fixa lackskadan på en av mina basar. Hur ska jag bära mig åt? Går det att köpa svart hobbylack på clas ohlson och bara pensla på i ett jämt lager?
Så länge det inte blir någon "nivåskillnad" så ska det nog funka att bara dra på lite lack. Men om lacken är tjock och om/eller det följt med någon träflisa så kan det vara bra att antingen spackla eller fylla med plastiskt trä först. Sen slipar du ner det och lackar över. Om du är petig alltså. Annars är det bara att lacka och vara glad.
Du har inte nån bättre bild på själva skadan förresten?
Punkster skrev:Så länge det inte blir någon "nivåskillnad" så ska det nog funka att bara dra på lite lack. Men om lacken är tjock och om/eller det följt med någon träflisa så kan det vara bra att antingen spackla eller fylla med plastiskt trä först. Sen slipar du ner det och lackar över. Om du är petig alltså. Annars är det bara att lacka och vara glad.
Du har inte nån bättre bild på själva skadan förresten?
Rengör och dutta i lite nagellack och låt det dra in och torka ordentligt,upprepa med flera lager tills du är strax över lacken.Ha inte för bråttom bara.Slipa det jämt och avsluta med våtslip 1200 och polera det med Autosol eller Sonax rubbing som är lite finare.
Utte skrev:
Jag är inte så petig, blir nog att dra förbi clas ohlson i veckan...
Tänk på att du inte kan spraja/spruta dig upp till nivå med befintligt lack utan det måste byggas upp i omgångar och det är lättast att göra med färg.Det är brukligt att man sprajar lite färg i en burk eller kapsyl och låter det stå och torka lite och bli småtjockt i koncistensen så det bygger när man penslar på det.
Skiter du i vilket så ta hellre tuschpenna så du slipper kvadda hela basen om du börjar spraja utan bedövning...
Nagellack är tusen gånger lättare att arbeta med än sprajfärg och risken att man kladdar ner sånt som inte ska kladdas ner är obefintlig.