E-strängen plötsligt mycket lägre - varför?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

E-strängen plötsligt mycket lägre - varför?

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Sitter och pillar på en bas som plötsligt har en E-sträng som låter mycket lägre...
Det enda som hänt är att den fått flats, men har provat med gamla rounds också och det är fortfarande lägre.

Har testat att vinkla om mickarna rätt rejält åt bas-hållet, men till inte mycket nytta.
Har testat i olika förstärkare så det lär inte vara att bas och stärkare inte gillar varann.

Fenomenet är mest tydligt på stallmicken solo, men märks även på stallmicken.
Det verkar vara diskanttonerna på E-strängen som inte vill komma fram riktigt.

Några idéer?
Medlem i PB50+
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Har inte flatwounds generellt sett lite lägre magnetism, alltså lägre output? Dock låter det konstigt att just E-strängen låter lite, men å andra sidan är flatwounds heller inte kända att ha mycket diskant.

EDIT: Insåg just att problemet var kvar med rounds också...har du kollat om nåt e vajsing med stallsadeln?

EDIT 2: eller sadeln (nut)?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Samuel V skrev:Har inte flatwounds generellt sett lite lägre magnetism, alltså lägre output? Dock låter det konstigt att just E-strängen låter lite, men å andra sidan är flatwounds heller inte kända att ha mycket diskant.

EDIT: Insåg just att problemet var kvar med rounds också...har du kollat om nåt e vajsing med stallsadeln?

EDIT 2: eller sadeln (nut)?
Skruvade lite på sadeln och ta mig tusan om det inte blev bättre...

Tack för tipset! :D
Medlem i PB50+
dereborn

Re: E-strängen plötsligt mycket lägre - varför?

Inlägg av dereborn »

fieldflower skrev:...Sitter och pillar på en bas som plötsligt har en E-sträng som låter mycket lägre......
Låter den lägre (=stämmer dåligt) eller svagare (=Mindre signal)?
Gäst
Kontot är inaktiverat

Re: E-strängen plötsligt mycket lägre - varför?

Inlägg av Gäst »

dereborn skrev:
fieldflower skrev:...Sitter och pillar på en bas som plötsligt har en E-sträng som låter mycket lägre......
Låter den lägre (=stämmer dåligt) eller svagare (=Mindre signal)?

Den lät död!
Beskriva ljud är inte min paradgren men tonen lät svagare, mindre output) samt att tonen lät tom (?) alltså en ton utan kropp, bara skal (bra beskrivning va :wink: ).

Fieldflower hade ju tack och lov verktyg av rätt kvalisort så lite skruvande på stallsadeln gjorde världens skillnad. Jag hade aldrig lokaliserat det där till stallsadeln, hade aldrig trott att det kunde göra sån skillnad.

Jag tror att man kanske får byta ut stallsadeln med skruvar då ena skruven kändes lite mysko. Tror att basen kan ha fått sig en smäll för ena skruven satt liksom snett kilad i stallspåret...
Skriv svar