Hur vet man om dragstången är kaput?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Hur vet man om dragstången är kaput?

Inlägg av Dramo »

Jag tror bestämt att jag hittat felet på min BaCH.

Jag har skruvat något frenetiskt på dragstången, så som man ska göra. Ett kvarts varv i taget, vänta och se, upprepa. Utan resultat. Halsen är fortfarande jobbigt bananig.

Kan det vara så att dragstången är trasig? Jag har inte hört den brytas när jag skruvat på den, så det måste vara ett fabriksfel eller en fraktskada i så fall. Dragstången har liksom aldrig gett något motstånd åt något håll, vad jag kan minnas.

Efter att ha stått ospelad i några dagar så gjorde jag ett nytt försök med dragstången, men det händer ju fan fortfarande ingenting!

Är den kaput? :cry:
Janne

Inlägg av Janne »

Skruvar du åt fel håll kanske? Är det för mycket böj så att stränghöjden blir för hög, eller är den bananig åt andra hållet? Prova att vrida på medurs tills du förhoppningsvis känner att det börjar ta, då kan du ju vrida ett kvartsvarv.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Känner du något motstånd när du vrider på den?
Kan du vrida på den tills fan löser av dig utan att det händer något?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Jag har skruvat oräkneliga kvartsvarv både med och moturs utan något resultat, och det är lika lite motstånd åt båda håll, nästan inget alls. Och stallet har höjts och sänkts för att kompensera men det blir ändå dumt skorr. Man måste trycka hårdare än vanligt för att få en ordentlig ton också.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Oj! :shock:

Jag gjorde ett sista försök att skruva medurs jättemycket.

Det sa "klick", så var motståndet tillbaka igen. Nu går den att justera igen, fast den är fortfarande fel. :x
Janne

Inlägg av Janne »

Åt vilket håll är den fel?
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Fortsätt skruva medurs då om du vill ha bort bananen. Låter som du skruvat bort dig alldeles för långt moturs om det inte är något motstånd när du skruvar..
Janne skrev:Åt vilket håll är den fel?
Just det, jag förutsatte att den är banan uppåt så att det blir abnorm stränghöjd mitt på halsen.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Den är fel på det sätt att jag inte kan hitta balans mellan stall och hals. Nu är halsen rätt, men stallet fel. Skruvar jag på stallet kommer det antagligen bli tvärtom. Och så har jag så passande tappat bort min stämapparat så jag kan ju inte spela rätt i vilket fall.

Den får nog stå orörd en vecka till tills jag lugnat ner mig lite.
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

kanske ska justera sadeln då?
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

johnne skrev:kanske ska justera sadeln då?
Hurdådå?
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

genom att antingen skaffa en ny och fila till rätt själv eller genom att lägga en distans under den..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Hmm, fast sadeln ser ju normal ut, tycker jag.

Däremot undrar jag om jag ska slipa ner banden lite istället. Det är ju där strängarna smätter liksom.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Vår egen BBQ har ju en bra sida med riktlinjer hur basar bör justeras (tex sadeln):

http://www.barbequevillage.com/justering.htm
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Ah, jag glömmer alltid BBQs sida...
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Re: Hur vet man om dragstången är kaput?

Inlägg av broder blues »

Dramo skrev:Jag tror bestämt att jag hittat felet på min BaCH.

Jag har skruvat något frenetiskt på dragstången, så som man ska göra. Ett kvarts varv i taget, vänta och se, upprepa. Utan resultat. Halsen är fortfarande jobbigt bananig.

Kan det vara så att dragstången är trasig? Jag har inte hört den brytas när jag skruvat på den, så det måste vara ett fabriksfel eller en fraktskada i så fall. Dragstången har liksom aldrig gett något motstånd åt något håll, vad jag kan minnas.

Efter att ha stått ospelad i några dagar så gjorde jag ett nytt försök med dragstången, men det händer ju fan fortfarande ingenting!

Är den kaput? :cry:
Nu vet du hur man vet :wink: :wink: :wink:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=509167#509167
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Skriv svar