Pärskans brum!

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Pärskans brum!

Inlägg av Hellish »

Min fortress brummar och jag kan inte hitta vad det är som orsakar det! Spelar jag genom riggen med streamern är det tyst mellan låtarna, men fortressen brummar på rätt friskt och så har den varit sen jag fick den. Har gått igenom lödningarna ett par gånger redan.

Är det dags att klä håligheterna med koppartejp eller liknande?

Det är passiva mickar, men en svepbar tonkontroll fast även om jag drar av bägge tonkontrollerna så brummar det.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Singlecoilmickar och du kör bara en?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

singlecoilmickar och jag kör bägge.

Kan brum orsakas av dåliga potar?
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Jordat eller ojordat eluttag? Kan göra stor skillnad ifall basen är so-so skärmad och har single coils, även om man kör båda mickarna.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

BB3000S skrev:Jordat eller ojordat eluttag? Kan göra stor skillnad ifall basen är so-so skärmad och har single coils, även om man kör båda mickarna.
Jordat, men i vilket fall så borde väl de andra basarna brumma då också tycker jag. Nu är det bara fortressen som gör det.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Hellish skrev:
BB3000S skrev:Jordat eller ojordat eluttag? Kan göra stor skillnad ifall basen är so-so skärmad och har single coils, även om man kör båda mickarna.
Jordat, men i vilket fall så borde väl de andra basarna brumma då också tycker jag. Nu är det bara fortressen som gör det.
Ok, då gissar jag på att du tjänar mest på att bättra på skärmningen.
Kass el från ojordade uttag kan dock te sig klart olika på olika basar, tro mig - jag vet av erfarenhet.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

BB3000S skrev: Ok, då gissar jag på att du tjänar mest på att bättra på skärmningen.
Kass el från ojordade uttag kan dock te sig klart olika på olika basar, tro mig - jag vet av erfarenhet.
Check! Är det koppartejp som gäller då eller? Var shoppar man sånt?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Hellish skrev:
BB3000S skrev: Ok, då gissar jag på att du tjänar mest på att bättra på skärmningen.
Check! Är det koppartejp som gäller då eller? Var shoppar man sånt?
Warwickarna brukar ha sina kaviteter målade med elektriskt ledande färg, så om de inte glömt den så är det säkert något annat som jävlas.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

ferm skrev:Warwickarna brukar ha sina kaviteter målade med elektriskt ledande färg, så om de inte glömt den så är det säkert något annat som jävlas.
Men du... Nu kom jag på det. Har ju klarlackat den och inte fanken tänkte jag på att maska det hålet. Problemet funnet!
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Hellish skrev:
ferm skrev:Warwickarna brukar ha sina kaviteter målade med elektriskt ledande färg, så om de inte glömt den så är det säkert något annat som jävlas.
Men du... Nu kom jag på det. Har ju klarlackat den och inte fanken tänkte jag på att maska det hålet. Problemet funnet!
Så bra då
För många basar är inte nog
Skriv svar