Hur ska jag fixa tonen på min B-sträng?
- edvin
- Medlem++
Hur ska jag fixa tonen på min B-sträng?
Jag har rätt gamla nickel 40-120 till min ibanez sr3005e med tecamp-riggen, jag tycker B-strängen är skittråkig! Ska jag köpa typ 40-130 eller måste jag byta nåt mer radikalt?
grejor
- BB3000S
- VIP medlem
DR's Fat Beams (och även Hi Beams) är allt annat än tråkiga IMO, både 40-120 och 45-125 funkar kalas. Tror även det finns 45-105+130 om man vill feta till känslan i B-strängen ytterligare. 45-125 är mina favoriter. DR rules!
+ på att tjockleken inte har så mkt med tonen att göra.
+ på att tjockleken inte har så mkt med tonen att göra.
Senast redigerad av BB3000S den ons 12 aug 2009, 02:32, redigerad totalt 1 gånger.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- edvin
- Medlem++
tycker den är stum och saknar tryck!Ale skrev:Tjockleken har inte särskilt stor betydelse för tonen imo, men vad menar du när du säger "tråkig"? Död? Stum? Dålig botten? Vad har du på för set nu?
Okej... enligt ernie ball så är en stor del av hemligheten bakom SR5:ans feta B-sträng den tjocka strängen...
grejor
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
-
- VIP medlem
Tror lite det är en kombination..
Du har en Ibanez SR bas, fin customshop grej om jag inte minns fel. Du har gillat den alltid innan när du spelat i en Ampeg BA115 combo.
Nu har du köpt en Tecamp combo + låda som ger ett betydligt klarare och renare ljud än vad din Ampeg gjorde.
Nu visar sig även din Ibanez svagheter.. Säkerligen skön hals o bra tryck, men ingen fungerande B-sträng.
Jag tycker att B strängen är en grymt känslig grej på en 5:a.. Finns inte många 5or som kan leva upp till en bra tight B sträng som ger samma punch som en E sträng..
Du har en Ibanez SR bas, fin customshop grej om jag inte minns fel. Du har gillat den alltid innan när du spelat i en Ampeg BA115 combo.
Nu har du köpt en Tecamp combo + låda som ger ett betydligt klarare och renare ljud än vad din Ampeg gjorde.
Nu visar sig även din Ibanez svagheter.. Säkerligen skön hals o bra tryck, men ingen fungerande B-sträng.
Jag tycker att B strängen är en grymt känslig grej på en 5:a.. Finns inte många 5or som kan leva upp till en bra tight B sträng som ger samma punch som en E sträng..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
Eller:marcbass skrev: Jag tycker att B strängen är en grymt känslig grej på en 5:a.. Finns inte många 5or som kan leva upp till en bra tight B sträng som ger samma punch som en E sträng..
Gå över till Dingwall basar med fanned fret! Fanned fret är det enda system där låga b-strängen alltid låter störst bäst och vackrast. På en 5-str Dingwall för 15-20 tkr låter den låga b-strängen alltid bättre, tjockare och fetare än på den värsta 45-50 tkr Carl Thompson/Tobias eller annan lyxig Boutique bas.
Därför håller jag med marcbass, till fullo.
och en Dingwall 5-str för 45-50 tkr skall vi inte snacka om. Då kan de andra tillverkarna böja sina huvuden i skam så generade de blir. Men det är ju klart, de andra strängarna skall ju låta bra de med!

Jag tror de problem som finns idag på 5-str kan INTE lösas med olika strängtjocklek och eller olika strängmärken. Det räcker INTE med att den låga b-strängen skall vara tjockare. Den måste vara längre också, punkt slut. Isåfall kunde man fortsatt med att ha gitarr-längd på strängarna och bara brakat på med de tjockaste strängarna ... så lätt fungerar det inte.
B-strängen är en känslig grej och det är inte många basar som håller måttet. Dingwall är ett av få märken. Finns kanske några till, men då är de så ohemult dyra och lyxiga bara för att fixa till en tajt-het och punchighet i b-strängen, som enklast (och billigare) kan fixas till med fanned frets, eller multi-scale som det också heter.
Sök på forumet, det finns en hel del trådar om Dingwall, och fanned frets. Jag tror du kommer att hålla på att byta strängar och tjocklek tills du blir blå i ansiktet och ändå inte komma någon vart. När jag snackar med musikaffärer säger de att 5str tappar alltmer i försäljning. De vet inte varför. Jag tror att det är för att det är för få basar som finns, där B-strängen håller måttet, och är dessutom prisvärd.
http://www.dingwallguitars.com
där det bl a står:
"Dingwall wins 2 of the 3 Outstanding Tone Awards given out by Bass Gear Magazine at the 2009 winter NAMM show
It was a tight race with over 100 manufacturers showing their latest and greatest products competing for the 3 Outstanding Tone Awards. In the end Dingwall won one for the Super J 5 and one for the new Combustion model"
Säger en hel del, när de ställs mot 100 andra tillverkare, som visade upp sina senaste och bästa modeller. Och deras senaste "Combustion" kan fås för facila 1.200 USD = 8.500 skr. Synd att de inte finns i Sverige. Tyskland är närmaste land.
/Hånken
PS. Nej, jag jobbar inte för Dingwall. Det finns andra tillverkare som gör fanned frets. De går lika bra.
- Wennefer
- Medlem
Vad går en Dingwall på egentligen?Hånken skrev:Eller:marcbass skrev: Jag tycker att B strängen är en grymt känslig grej på en 5:a.. Finns inte många 5or som kan leva upp till en bra tight B sträng som ger samma punch som en E sträng..
Gå över till Dingwall basar med fanned fret! Fanned fret är det enda system där låga b-strängen alltid låter störst bäst och vackrast. På en 5-str Dingwall för 15-20 tkr låter den låga b-strängen alltid bättre, tjockare och fetare än på den värsta 45-50 tkr Carl Thompson/Tobias eller annan lyxig Boutique bas.
Därför håller jag med marcbass, till fullo.
och en Dingwall 5-str för 45-50 tkr skall vi inte snacka om. Då kan de andra tillverkarna böja sina huvuden i skam så generade de blir. Men det är ju klart, de andra strängarna skall ju låta bra de med!Nu är det få förunnat att få ha provat en Dingwall bas, men uttala er inte förrän ni gjort det.
Jag tror de problem som finns idag på 5-str kan INTE lösas med olika strängtjocklek och eller olika strängmärken. Det räcker INTE med att den låga b-strängen skall vara tjockare. Den måste vara längre också, punkt slut. Isåfall kunde man fortsatt med att ha gitarr-längd på strängarna och bara brakat på med de tjockaste strängarna ... så lätt fungerar det inte.
B-strängen är en känslig grej och det är inte många basar som håller måttet. Dingwall är ett av få märken. Finns kanske några till, men då är de så ohemult dyra och lyxiga bara för att fixa till en tajt-het och punchighet i b-strängen, som enklast (och billigare) kan fixas till med fanned frets, eller multi-scale som det också heter.
Sök på forumet, det finns en hel del trådar om Dingwall, och fanned frets. Jag tror du kommer att hålla på att byta strängar och tjocklek tills du blir blå i ansiktet och ändå inte komma någon vart. När jag snackar med musikaffärer säger de att 5str tappar alltmer i försäljning. De vet inte varför. Jag tror att det är för att det är för få basar som finns, där B-strängen håller måttet, och är dessutom prisvärd.
http://www.dingwallguitars.com
där det bl a står:
"Dingwall wins 2 of the 3 Outstanding Tone Awards given out by Bass Gear Magazine at the 2009 winter NAMM show
It was a tight race with over 100 manufacturers showing their latest and greatest products competing for the 3 Outstanding Tone Awards. In the end Dingwall won one for the Super J 5 and one for the new Combustion model"
Säger en hel del, när de ställs mot 100 andra tillverkare, som visade upp sina senaste och bästa modeller. Och deras senaste "Combustion" kan fås för facila 1.200 USD = 8.500 skr. Synd att de inte finns i Sverige. Tyskland är närmaste land.
/Hånken
PS. Nej, jag jobbar inte för Dingwall. Det finns andra tillverkare som gör fanned frets. De går lika bra.
-
- Medlem+
Jag skrev just det: 8.500 kr för den nyaste 5 str modellen COMBUSTION. Sedan går det bara uppåt. Dingwall Afterburner I & II kan man få kring 16.000-17.000 nya, ngt billigare begagnade. Prima Artist och Z-serien är inte att tänka på, de ligger kring 50 papp och mer Prima Artist på 65.000 kr! Nu har de börjat med fabriksproduktion i och med Combustion serien.Wennefer skrev: Vad går en Dingwall på egentligen?
MEN PROVA FÖRST! Det är inte alla som kan/vill gå över fanned frets med sina fingrar bara för att få den överlägset bästa och tajtaste b-strängen i hela världen. Man vänjer sig vid fanned frets på 10 sekunder. Efter 30 sekunder börjar man undra varför inte alla basar är gjorda så, men men... smaken är som baken. Jag har provat 2 st Afterburner 5-str och en 4-a. På 4-str är det lite overkill med fanned frets tycker jag även om man fick jämnare ton, men ett absolut måste på 5-str och mer.
Nedanstående lite exempel på Combustion för ca 8.500 kr, levereras September 09! Det var nedanstående modell som vann tävlingen och utmärkelsen bland 100 st andra som jag nämnde ovan. Skalan/mensuren är 34" på G-strängen till 37" på tjocka B-strängen. Grymt coola, vill ha!

- Peavey Dude
- Medlem++
...marcbass skrev:Tror lite det är en kombination..
Nu har du köpt en Tecamp combo + låda som ger ett betydligt klarare och renare ljud än vad din Ampeg gjorde.Nu visar sig även din Ibanez svagheter.. Säkerligen skön hals o bra tryck, men ingen fungerande B-sträng.

Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
-
- Medlem+
Jaja, jag skall nämna några andra som gör multiscale/fanned fret: Conklin, Zon, Zion, vissa Modulus Graphite, Carl Thompson, men alla är handbyggare, dyra och görs på specialbeställning. NOVAX guitars gör också, det var egentligen de som hittade på konceptet, som i sin tur är stulen ifrån gamla medeltida instrument.
Slutsats: För att få fason på en B-sträng, go fanned fret, och den låga B måste ha minst 35" mensur innan det bli någe tjong i den överhuvudtaget. Gärna 36" eller helst 37". Det trista är att g-strängen inte klarar av 37 tum. Den spricker långt innan. Just därför fanned frets.
Dingwalls Combustion för 8.700 slår lyxiga byggen som byggs på vanligt sätt för det dubbla priset. Du måste upp kring 50 tkr för en vanlig byggd bas, 5 str, innan de fått fason på b-strängens ton. Men jag har provat den lyxigaste en gång på en mässa i Montreal, och det var "the voice of god" som pratade till mig när jag gick ner på lägsta tonen. Det registrerades ngt på seismologiska institutet i Uppsala för detta tror jag att jag hört, epicentrum Montreal Guitar trade Show ...
Tycker bara det är bra att de inför fanned fret basar till priser för oss vanliga dödliga nu. Fan, på tiden. 8.700 kr är inget att diskutera om. Så kan alla se/höra/känna HUR en låg b-sträng SKALL låta.
Så, Edvin, jag bara svarade på din fråga:
"Ska jag köpa typ 40-130 eller måste jag byta nåt mer radikalt?"
... och det blev mitt svar på vad du skulle göra, när det gällde det radikala.
Slutsats: För att få fason på en B-sträng, go fanned fret, och den låga B måste ha minst 35" mensur innan det bli någe tjong i den överhuvudtaget. Gärna 36" eller helst 37". Det trista är att g-strängen inte klarar av 37 tum. Den spricker långt innan. Just därför fanned frets.
Dingwalls Combustion för 8.700 slår lyxiga byggen som byggs på vanligt sätt för det dubbla priset. Du måste upp kring 50 tkr för en vanlig byggd bas, 5 str, innan de fått fason på b-strängens ton. Men jag har provat den lyxigaste en gång på en mässa i Montreal, och det var "the voice of god" som pratade till mig när jag gick ner på lägsta tonen. Det registrerades ngt på seismologiska institutet i Uppsala för detta tror jag att jag hört, epicentrum Montreal Guitar trade Show ...

Tycker bara det är bra att de inför fanned fret basar till priser för oss vanliga dödliga nu. Fan, på tiden. 8.700 kr är inget att diskutera om. Så kan alla se/höra/känna HUR en låg b-sträng SKALL låta.
Så, Edvin, jag bara svarade på din fråga:
"Ska jag köpa typ 40-130 eller måste jag byta nåt mer radikalt?"
... och det blev mitt svar på vad du skulle göra, när det gällde det radikala.
- Tössberg
- Medlem++
Byt bas.
35" räcker, tycker jag. Visserligen har jag inte prövat min 35"are genom en TecAmp, men jag tror den skulle hålla måttet bra.
Sen kan du ju alltid skaffa Warwick Thumb... Fetaste B-sträng jag hört på en 34".

35" räcker, tycker jag. Visserligen har jag inte prövat min 35"are genom en TecAmp, men jag tror den skulle hålla måttet bra.
Sen kan du ju alltid skaffa Warwick Thumb... Fetaste B-sträng jag hört på en 34".

Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
-
- Medlem+
Ja 35" kan mycket väl räcka. Warwick...tja, kanske det. Inte mina favoriter i balans både att hänga om axeln och tonen men smaken är som baken, det är många som kör med Warwick. Men håller med, 35" KAN räcka till en fet b-sträng.
Där finns bara en GIGANTISK stor nackdel med att spela på en bas med fanned frets. När du väl "gått över" - dvs blivit helsåld på konceptet - så finns det ingen återvändo, du varken kan eller vill återvända till en bas med pararella bandstavar, någonsin igen. Å du kan inte gästspela eller bara låna någon annans bas. Risken för att snobberiet tar överhanden när någon vill att du skall prova deras senaste inköpta boutiqebas för 65 papp och så säger du till honom "Näh, pyttsan, jag provar inte ngt annat än fanned frets, den basen är kass redan innan...bara jag ser den, bläääääh..." . Med näsan i vädret.
Tja, kanske inte, men nästan...
Kanske fråga någon annan på forumet? Här måste finnas någon Dingwall ägare som kan bidraga med något. Kan inte tänka mig att det inte finns någon här som inte har eller har ägt en Dingwall i en eller annan form. Eller ANNAN fanned fret bas.
Där finns bara en GIGANTISK stor nackdel med att spela på en bas med fanned frets. När du väl "gått över" - dvs blivit helsåld på konceptet - så finns det ingen återvändo, du varken kan eller vill återvända till en bas med pararella bandstavar, någonsin igen. Å du kan inte gästspela eller bara låna någon annans bas. Risken för att snobberiet tar överhanden när någon vill att du skall prova deras senaste inköpta boutiqebas för 65 papp och så säger du till honom "Näh, pyttsan, jag provar inte ngt annat än fanned frets, den basen är kass redan innan...bara jag ser den, bläääääh..." . Med näsan i vädret.
Tja, kanske inte, men nästan...

Kanske fråga någon annan på forumet? Här måste finnas någon Dingwall ägare som kan bidraga med något. Kan inte tänka mig att det inte finns någon här som inte har eller har ägt en Dingwall i en eller annan form. Eller ANNAN fanned fret bas.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=A45actuCQ8Y[/youtube]Ale skrev:Hehe Hånken, du har inte hört Unicorns 32' B-sträng va?
Det där med att skalan innebär bättre B-sträng har blivit motbevisat ett antal gånger, Foderas 33' tex, Unicorns 32' , Alembics 30' m.m

-
- Medlem+++
-
- Medlem+
Har du provat en Dingwall eller annan med fanned frets, då?Ale skrev:Hehe Hånken, du har inte hört Unicorns 32' B-sträng va?![]()
Faktum är att jag har hört och t o m provat Unicorns 32' B-sträng och Alembic, men inte Foderas. Men de kostar inte iheller 8.500 kr? Eller ens kring 15-20.000 kr? Eller hur?
Som jag sa tidigare, att man måste upp rejält i prisklass och bygge innan det börjar låta HYFSAT om b-strängen, om man håller sig till pararella bandstavar och "normal" mensur. Ni läser riktigt inte ordentligt verkar det som. Sedan skall ju de andra strängarna vara bra de med. Skallängden har VISST betydelse för hur bra en LÅG b-sträng låter. Se bara på bassträngarna på en konsertflygel, varför är de extra långa där tro?
På Alembicen var b-strängen rent av hemsk, när man TJONGADE till den ordentligt, så gick tonen först upp i pitch rejält för att sedan landa på någorlunda rätt frekvens. Och man fick ha ohemult högt strängläge, eller relief på halsen för att alla strängarna vibrerade för mycket och behövde stort svängrum. Dvs amplituden var "för stor".
Sedan var kanske tonen i sig hyfsat fet och bra, men de andra strängarna gick inte upp i pitch i början av tonen när man slappade och drämde till rejält. Jag vill slippa tänka på att behandla de låga strängarna med silkesvantar när jag spelar, bara för att tänka på att de inte skall gå upp i pitch. Det är dock inte bara b-strängen som skall låta bra, det är alla de andra strängarna som skall låta lika bra, lika tajt och punchigt och låta balanserat med alla andra strängar. Isåfall kunde man gjort en bas med en sträng bara, en lång b-sträng och nöjt sig med det.
Men hursomhelst, t o m ni föreslår Fodera, Unicorn och Alembic, och det är slutsatsen att byte av strängar till olika tjocklek, material och tillverkningsmetod INTE kommer att lösa problemen, för trådskaparen.
T o m studiotekniker som inte vet att det spelats på "fanned frets" basar berömmer basljudet om det kommer ifrån en sådan bas, utan att veta om det, de säger bara "bra basljud". Dvs sådana som bara lyssnar och mixar i efterhand, som inte var med på sessionerna eller inspelningar och knappt vet vad eller vem som lirar på "bandet".
/Hånken
- unicornbass
- Medlem+
Nu blev jag nyfiken...Hånken skrev:Har du provat en Dingwall eller annan med fanned frets, då?Ale skrev:Hehe Hånken, du har inte hört Unicorns 32' B-sträng va?![]()
Faktum är att jag har hört och t o m provat Unicorns 32' B-sträng och Alembic, men inte Foderas. Men de kostar inte iheller 8.500 kr? Eller ens kring 15-20.000 kr? Eller hur?
/Hånken
1. VAR och NÄR provade du 32" B-sträng Unicorn?! Vilken bas var det?
2. Vi har bassic serien som i femsträngat kostar under 20 papp! Marcbass får snart in en sådan i Artist utförande MED Hiscox case för er som vill ha/testa! Våra återförsäljare får dessutom en utbildning i höst angående de nya konstruktionerna på basarna vilket hjälper kunden vid beställning att få rätt bas.
3. Skallängd är mer smaksak för typ av ton än kvaliteten på tonen, dvs har du en 35" skala och baskonstruktionen/materialet (halsen) inte är lika bra som en högklassbas så kvittar det hur lång du gör halsen, kommer inte låta bättre ändå.
4. Vi har gjort otaliga experiement med liknande faktorer från 30" upp till 38" skallängd och funnit att attackresponsen blir lidande på vår konstruktion när man går över 35" skallängd. Det som fungerat som en bra kompromiss mellan attack och ton är 32" och 34". Faktum är att b-strängen inte låter "separerad" mellan B och E strängen vid 32" vilket hjälper samt att med vår konstruktion på halsen så har du klar b-sträng ända upp emot 15:e bandet vilket är fördel vid vissa ackordupplägg/spelstilar etc. Vi har givetvis även 34" Basar!!
5. Novax system funkar, det är inte det jag vill motsäga utan att det finns flera sätt att uppnå bra B-sträng. Men först och främst har vi funnit att en bra halskonstruktion med fantastiskt bra råvaror är a och o.
Fråga en Italiensk kock om råvaror....

Det kvittar vilka kryddor du har om inte råvarorna håller måttet!
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
Ja, nu vet jag ju inte om det var EXAKT den modellen, (tror de hette något med bassic p g a låga priset) men på Fuzz guitar show lördagen den 18:e april i GBG i våras. Tror det var den andre ifrån vänster, som - faktiskt - syns på nedanstående bild. Den svarta/mörka basen. Jag provade en annan 5:a med längre huvud, smal och ljust trä. Bra den med. Vet inte vilken som var som vilken, det kanske inte är någon av 32" 5:orna? De hade kanske inte kommit ut ännu? Men genomgående bra byggen, och hyfsat bra ljud, var det.unicornbass skrev: Nu blev jag nyfiken...
1. VAR och NÄR provade du 32" B-sträng Unicorn?! Vilken bas var det?
Jag gick igenom "the lot" i 5 str i alla fall som ni hade. Om ni såg en +30 lönnfet blond tunnhårig gubbe ifrån Skåne - pratade bred skånska - så var det jag som gick igenom alla basar, i alla fall 5str, som jag pluggade in dessutom. Var svårt att höra i övriga bruset. Ber om ursäkt isåfall om det inte var just DEN modellen 32 inch 5:a. 5 str var det i alla fall. Samtliga var bättre än Alembics 30" dock.
Det kanske bara var 34" modellerna (och andra) ni visade där?
Se därja. Men då så. Då finns det ju, men det tillhör ovanligheterna. Gratulerar isåfall. Men Fodera och Alembic kan näppeligen fås under det priset. I alla fall nya.unicornbass skrev: 2. Vi har bassic serien som i femsträngat kostar under 20 papp! Marcbass får snart in en sådan i Artist utförande MED Hiscox case för er som vill ha/testa! Våra återförsäljare får dessutom en utbildning i höst angående de nya konstruktionerna på basarna vilket hjälper kunden vid beställning att få rätt bas.
Hmm... Fattar inte skillnaden på "smaksak för typ av ton" och "kvalitet på ton". Ungefär samma sak för mig. Det är en vädligt godtycklig och subjektiv värdering, och är väldigt olika ifrån folk till folk. Lite för mycket utrymme för tolkning här, för att jag skall köpa det argument sådär rakt av. Men det är väl därför det finns så många olika bastillverkare, var och en med sin speciella egenhet och teorier varför deras basar är störst bäst och vackrast, så även Dingwall/andra fanned fret tillverkare. Men ok, det är ju självklart att kvalitet på material spelar in. Frågan är om man måste ta till högklassmaterial för att få fason på b-strängen, det kanske räcker med fanned fret, dock inte USELT material och konstruktion, utan ungefär samma teknik/material/konstruktion som på standard 4-or?unicornbass skrev: 3. Skallängd är mer smaksak för typ av ton än kvaliteten på tonen, dvs har du en 35" skala och baskonstruktionen/materialet (halsen) inte är lika bra som en högklassbas så kvittar det hur lång du gör halsen, kommer inte låta bättre ändå.
Man kanske inte behöver alla de här fördyrande "motangreppen" mot en kass b-sträng? Lyxigt trä, extra feta pickuper, grafitinlägg i halsen m m?
Ja ja, det är säkert så. ".. blir lidande på vår konstruktion..". Jaja, naturligtvis, på ER konstruktion, och tja, "bra kompromiss". Vilken kompromiss är bätte än den andra kompromissen?unicornbass skrev: 4. Vi har gjort otaliga experiement med liknande faktorer från 30" upp till 38" skallängd och funnit att attackresponsen blir lidande på vår konstruktion när man går över 35" skallängd. Det som fungerat som en bra kompromiss mellan attack och ton är 32" och 34". Faktum är att b-strängen inte låter "separerad" mellan B och E strängen vid 32" vilket hjälper samt att med vår konstruktion på halsen så har du klar b-sträng ända upp emot 15:e bandet vilket är fördel vid vissa ackordupplägg/spelstilar etc. Vi har givetvis även 34" Basar!!

Jag sa ju att man måste upp i pris, och till de allra lyxigaste - med vanliga bandstavar och "vanlig mensur" - innan man får någorlunda hyfs på en B-sträng. Råmaterial spelar alltid roll. Sedan, naturligtvis konstruktionen.
Nog är det så allt. Flera sätt finns, inget är bättre än den andra, men kanske billigare? Men på de flesta 5-STR basar jag provat med mensur UNDER 35" - som dessutom är vanliga märken (Ibanez etc) kring 10.000 kr och under, så fladdrar B-strängen för mycket enligt min smak och ger en uppåtgående pitch i början av tonen om man tjongar till den rejält. Alltså, när jag provar basar, så bryr jag mig bara om hur de låter, och på 5-str, är jag bara intresserad av hur b-strängen låter i förhållande till de övriga. Sedan kan man ju iofs strunta i skallängden. Antingen låter det bra eller inte. Men hittills, har jag bara provat b-strängar, som är bättre ju längre skallängd det är. Dock blir resten av strängarna lidande. Mycket lidande. En 37" med alla strängar på den skallängden är omöjlig att spela på. Det har funnits sådana, extra long scale. Då låter g-strängen kass och är stört omöjlig att trycka ner, och spricker bara man tittar på den...unicornbass skrev: 5. Novax system funkar, det är inte det jag vill motsäga utan att det finns flera sätt att uppnå bra B-sträng. Men först och främst har vi funnit att en bra halskonstruktion med fantastiskt bra råvaror är a och o.

Som jag sade tidigare och även andra här, att lösningen på "dålig b-sträng" kan kanske INTE lösas med att byta tjocklek och strängar hela tiden. Kanske byta bas helt och hållet är det enda som hjälper?
Om trådskaparens problem löses m h a Unicorn-basarna, så inte mig emot. Bara bra, och alla är nöjda och glada! Frågan är om han är villig att dubblera priset, bara för att få en tajt b-sträng och inte så mycket mer.

- unicornbass
- Medlem+

Oj vad jag såg trött ut på den bilden!

http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;