Hellborg!!!
- Liten
- Hedersmedlem
-
- Medlem+++
- Jan Hellman
- VIP medlem
- newheartshadow
- VIP medlem
- blackparkas
- Medlem++++
Fonden väntar på tillskott från läkemedelsföretaget "Probing and sons"......
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Ale
- Medlem++
+1Hellboy skrev:OJ vad mycket prylar man kan få för 32.000:-......
Skulle nog föredragit en Tecamp 1000 och en 412-låda eller EBS vilken dag som helst. Och det till ett säkert lägre pris. OTROLIGT dyra prylar, dom där Hellborg grejorna.
//J
Jag satt många timmar med Hellborg-riggen, och visst, det är kanonbra prylar, men inte 70000-bra. Konceptet är bra, preampen är verkligen ren och dynamisk. Jag testade den med två stycken 115, och det var verkligen helt out, kan tänka mig att preampen får skina lite mer med tex deras 212'a.
Men dom lådorna var verkligen inget att hänga i granen.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
-
- Medlem+
Personligen kan jag tycka att 2x250W (eller vad den nu är på) är rent av futtigt lite både för det priset men även för konceptet "den ultimata basriggen".
Dynamisk, ren och djup bas slukar effekt. 10 dB extra dynamik = 10 gånger så starkt slutsteg...
Bra PA-steg (dvs BRA såtillvida att du inte kan detektera någon färgning av ljudet) med 3-10 gånger så hög effekt kostar ju småpengar i sammanhanget!
/Alexander
Dynamisk, ren och djup bas slukar effekt. 10 dB extra dynamik = 10 gånger så starkt slutsteg...
Bra PA-steg (dvs BRA såtillvida att du inte kan detektera någon färgning av ljudet) med 3-10 gånger så hög effekt kostar ju småpengar i sammanhanget!
/Alexander
-
- Medlem+
Fast du kan inte jämföra klassiska transformatorer med helt digitala slutsteg. Hellborgslutstegen borde vara mer lika rörhäckar i effekt.Alexander skrev:Personligen kan jag tycka att 2x250W (eller vad den nu är på) är rent av futtigt lite både för det priset men även för konceptet "den ultimata basriggen".
/Alexander
- Jan Hellman
- VIP medlem
+1barium skrev:Fast du kan inte jämföra klassiska transformatorer med helt digitala slutsteg. Hellborgslutstegen borde vara mer lika rörhäckar i effekt.Alexander skrev:Personligen kan jag tycka att 2x250W (eller vad den nu är på) är rent av futtigt lite både för det priset men även för konceptet "den ultimata basriggen".
/Alexander
//J
-
- Medlem+
Vad menar ni?
Vem pratar om digitala slutsteg? (Om man skall vara petig finns det ju inte "digitala" slutsteg, men jag tror jag förstår vad ni syftar på.
)
Ett vanligt QSC RMX 2450 krossar Hellborgaren på alla parametrar. 2-5 gånger så hög effekt. Snarlik vikt. Pris ca 6800kr hos tysken.
Hellborg-stereo-steget har mycket blygsamma prestanda. Mycket sämre än tex Behringer. 70 dB S/N, taskigt frekvensomfång och hög dist. Dessutom är effekten låg.
Troligen kan vi tacka utgångstransformatorn för de flesta problemen. Det finns ingen teknisk anledning att ha utgångstrafo på ett modernt transistorsteg.
Karaktären från en säckande trafo kunde man väl lagt i preampen och fått en rigg som var lättare, billigare och med bättre ljud.
Då skulle man däremot inte kunna ta extra betalt för en tekniskt sämre/unik produkt, vilket man ju gör idag. Alltså finns det en kommersiell anledning att ha utgångstrafo...
När man presenterar detta som "state of the art" blir det skrattretande - se Warwicks egen text:

Vem pratar om digitala slutsteg? (Om man skall vara petig finns det ju inte "digitala" slutsteg, men jag tror jag förstår vad ni syftar på.

Ett vanligt QSC RMX 2450 krossar Hellborgaren på alla parametrar. 2-5 gånger så hög effekt. Snarlik vikt. Pris ca 6800kr hos tysken.
Hellborg-stereo-steget har mycket blygsamma prestanda. Mycket sämre än tex Behringer. 70 dB S/N, taskigt frekvensomfång och hög dist. Dessutom är effekten låg.
Troligen kan vi tacka utgångstransformatorn för de flesta problemen. Det finns ingen teknisk anledning att ha utgångstrafo på ett modernt transistorsteg.
Karaktären från en säckande trafo kunde man väl lagt i preampen och fått en rigg som var lättare, billigare och med bättre ljud.
Då skulle man däremot inte kunna ta extra betalt för en tekniskt sämre/unik produkt, vilket man ju gör idag. Alltså finns det en kommersiell anledning att ha utgångstrafo...
När man presenterar detta som "state of the art" blir det skrattretande - se Warwicks egen text:
The main problem of “old style” bass amps is in the lack of
what one expects a bass being capable of producing. Both in regards to dynamics and frequency range. So internal headroom,
range of equalizers, dynamic power reserves of Power Amps and range and quality of Speaker Cabinets have all been sadly
short of the mark.
-
- Medlem++