OD eller så, för både gitarr och bas?
-
- Medlem
OD eller så, för både gitarr och bas?
Finns det någon som inte är allt för kostsam som funkar bra för både gitarr och bas?
Jag är sugen på någon liten rör-dist av något slag, bara någon lätt effekt.

-
- Medlem
- MatsD
- Medlem++
Risken att skada utrustning är inte större om du använder en OD-pedal till bas än till gitarr. Dock KAN OD-pedaler som har en sjuhelsikes massa gain att ge eventuellt skada ingångsdelen i stärkaren om man maxar pedalen och det är sannolikt betydligt lättare att bränna ett transitoriserat försteg än ett rörförsteg, vilket sannolikt placerar fler basister än gitarrister i farozonen eftersom bruket av transistorstärkare är betydligt mer utbrett bland basister.
Testa en Visual Sound Route 66 t ex eller nån annan OD-pedal som har en bass boost-funktion, är mitt tips.
/Mats D
Testa en Visual Sound Route 66 t ex eller nån annan OD-pedal som har en bass boost-funktion, är mitt tips.
/Mats D
- thetonequest
- Medlem+
Re: OD eller så, för både gitarr och bas?
Fulltone OCD, versionerna innan v4, skulle jag säga...hojboj skrev:Finns det någon som inte är allt för kostsam som funkar bra för både gitarr och bas?

Grymt bra både till bas och gitarr, speciellt på lite lägre gain, och kostar runt 1200-1500:- beggad.

/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
- blackparkas
- Medlem++++
Ibanez Tubescreamer!
PD7 funkar säkert också till gitarr.
TS9:an går ju att basmodda, vilket många gitarrister också gör.
KÖP!
KÖP!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Tössberg
- Medlem++
+1blackparkas skrev:Ibanez Tubescreamer!
KÖP!
eller skaffa en Hjärt Müller som du bygger ihop själv!
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
-
- Medlem
Tack för förslagen.
Men många verkar ha så kraftig overdrive, jag är ute efter väldigt lite bara. Fast det kanske funkar på dessa med?
Hjärt mullern verkar ju spännande, men även den verkar ha rätt hög lägstanivå.
Vad tror ni om den här, Funkar den till bas (MI Audio Tube zone)?
http://www.youtube.com/watch?v=0sawTABjfz8
Den verkar ha en relativt låg "lägstanivå" med milt ljud.. jag vill inte ha särskilt vass od
Men många verkar ha så kraftig overdrive, jag är ute efter väldigt lite bara. Fast det kanske funkar på dessa med?
Hjärt mullern verkar ju spännande, men även den verkar ha rätt hög lägstanivå.
Vad tror ni om den här, Funkar den till bas (MI Audio Tube zone)?
http://www.youtube.com/watch?v=0sawTABjfz8
Den verkar ha en relativt låg "lägstanivå" med milt ljud.. jag vill inte ha särskilt vass od

- peter_s
- Medlem++
DOD 250 är populär hos både gitarrister och basister. Jag har också hört bra saker om Digitech Hardwires CM-2 Tube Overdrive, som tydligen är en mild overdrive.
I princip bara det sistnämnda. Men en effektpedal som är inställd så att den har löjligt hög utsignal e.dyl. kan såklart skada annan utrustning, om man har dåligt matchad utrustning. Risken för att saker ska gå sönder är dock liten, om man bara anpassar sig till sin utrustning, och inte t.ex. pluggar in en bas, via en rejält påskruvad booster och en oktaveringspedal, i en pyttig liten övningsstärkare för gitarr med gain och volym på max...97036 skrev:Finns det någon risk att skada utrustning genom att använda gitarrpedaler till bas och tvärt om. Eller är det bara det att det är dålig botten i (vissa) gitarr- och dåligt högre register i baseffekter?
-
- Medlem
tror inte heller att risken att skada förstärkare är speciellt stor.
Dock kan det vara värt att nämna att risken att använda en gitarr dist eller od till bas är att pedalen skär i bas registret dvs att ditt bas ljud tappar botten. de flesta bas mod:ar av gitar pedaller handlar om att släppa igenom mer lågbas. så mitt tipps är att testa och helst då i replokalen och se så att du inte tappar bas, sen är det ju enfråga om du hittar en od som passar ditt ljudideal både när det gäller bas och gitarr ljud, kan tänka mig att de som låter bara på bas inte nödvändigtvis behöver låta bra till gitarr och vice versa.
Dock kan det vara värt att nämna att risken att använda en gitarr dist eller od till bas är att pedalen skär i bas registret dvs att ditt bas ljud tappar botten. de flesta bas mod:ar av gitar pedaller handlar om att släppa igenom mer lågbas. så mitt tipps är att testa och helst då i replokalen och se så att du inte tappar bas, sen är det ju enfråga om du hittar en od som passar ditt ljudideal både när det gäller bas och gitarr ljud, kan tänka mig att de som låter bara på bas inte nödvändigtvis behöver låta bra till gitarr och vice versa.
- inber
- VIP medlem
Jag har en Damage Control Womanizer (en snällare version än Demonizern som någon här tipsade om).
Den är rördriven, innehåller kompressor, låter skitbra i mitt tycke och kan användas för att ge oerhört lite dist på ljudet. Det går att vrida den från noll och upp till tokdist. Om du vill ha ett lätt skimmer på soundet, dvs bara lite övertoner mer än brutal distorsion, så tycker jag den är rätt.
De ljudklipp som många här refererar till med Pratabas-disten, hjärt-müllern och allt vad de heter har för mycket dist i min smak. Jag är ingen metal-basist och vill inte ha något som trashar sönder ljudet utan bara få fram den där lätta kornigheten som inte låter som dist utan mer som att basen framträder bättre.
Sen har den aktiva tonkontroller, inklusive parametrisk EQ, så du kan forma ljudet som du vill, inklusive VRIDA UPP basen till brutalnivå om du så önskar.
Vet inte vad de kostar längre. Jag köpte min ny för ca tretusen (?) spänn för några år sedan. Om du hittar en begagnad så är det nog ett bra köp. Volymkontrollen sprakar på min efter allt lirande men i övrigt är det tok-kvalitet på den.
Den är rördriven, innehåller kompressor, låter skitbra i mitt tycke och kan användas för att ge oerhört lite dist på ljudet. Det går att vrida den från noll och upp till tokdist. Om du vill ha ett lätt skimmer på soundet, dvs bara lite övertoner mer än brutal distorsion, så tycker jag den är rätt.
De ljudklipp som många här refererar till med Pratabas-disten, hjärt-müllern och allt vad de heter har för mycket dist i min smak. Jag är ingen metal-basist och vill inte ha något som trashar sönder ljudet utan bara få fram den där lätta kornigheten som inte låter som dist utan mer som att basen framträder bättre.
Sen har den aktiva tonkontroller, inklusive parametrisk EQ, så du kan forma ljudet som du vill, inklusive VRIDA UPP basen till brutalnivå om du så önskar.
Vet inte vad de kostar längre. Jag köpte min ny för ca tretusen (?) spänn för några år sedan. Om du hittar en begagnad så är det nog ett bra köp. Volymkontrollen sprakar på min efter allt lirande men i övrigt är det tok-kvalitet på den.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem
Jag tackar för alla svar. Själv är jag jävligt sugen på att köpa en sån här liten röd låda:
http://www.jam.se/produkt/Effektpedal-e ... o-Fuzz.jam
Men jag antar att du inte är ute efter en fuzz, hojboj?
Den lär ju funka perfekt för bas (det står ju tom det) och dessutom lämpar den sig tydligen väl för mig då jag har en aktiv bas. Jag kör aldrig på pedaler med riktigt hög gain, är ingen metal-kille.
http://www.jam.se/produkt/Effektpedal-e ... o-Fuzz.jam
Men jag antar att du inte är ute efter en fuzz, hojboj?
Den lär ju funka perfekt för bas (det står ju tom det) och dessutom lämpar den sig tydligen väl för mig då jag har en aktiv bas. Jag kör aldrig på pedaler med riktigt hög gain, är ingen metal-kille.
- BBQV
- Forumvärd
- peter_s
- Medlem++