Kan man montera en P-bas mic fel? Polaritet?

Prata om mickar och elektronik
suprapappa
Medlem

Kan man montera en P-bas mic fel? Polaritet?

Inlägg av suprapappa »

hallå!

jag skulle nyss byta mic på min texas p-bas och har köpt en begagnad Seymour Duncan Hot från en musikaffär.

det följde inte med ngt schema men kablarna från micken såg likadana ut som orginalet.

kablarna ser ut som följer: från den ena mic-halvan går en vit kabel till volympoten, från den andra mic-halvan går en svart kabel till jord på volympoten. mellan mic-halvorna går en svart kabel.

den med vit kabel sitter på E-A strängarna

resultatet blev brum, väldigt svag och tunn signal. får en känsla av fasfel.

så...kan man montera mickarna fel så att det blir ngn omvänd polaritet? jag har testat att vända på den ena mic-halvan men utan resultat.

låter det som jag har gjort fel? (jag är förvisso inte så bra på att löda men fick dit kablarna ganska enkelt och tror inte att jag brännt sönder ngn pot) eller låter det som att det är fel på micken i sig?

tack
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Om jag vore du skulle jag löda loss igen och mäta resistansen på micken med en ohmmeter. Enligt Seymour Duncan ligger den på 22.4 kOhm så i närheten borde man komma. Man kan även koppla micken direkt till jacket så har man uteslutit potten. Det kan tex vara så att lödtenn har smält ner och kortsluter kolbanan.
Användarvisningsbild
Magic
Medlem

Inlägg av Magic »

Bild
suprapappa
Medlem

Inlägg av suprapappa »

tack för hjälpen!

lödde loss micken o mätte med en multimeter som inte ger utslag överhuvudtaget. det ger däremot den gamla micken. går tillbaka o lämnar igen micken : )
suprapappa
Medlem

Inlägg av suprapappa »

jag är en klant....det visade sig att Semour Duncan micken hade så mkt lindning på att spolen lite lite grann gick utanför själva micken och jag lyckades riva sönder metalltråden med min kåpa som är lite för tajt : ( ....får betrakta det som läropengar...

köpte en Lundgren Vintage istället....det blev dyrt (totalt sett) men nu låter det mumma : )
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Grattis till den! Lundgren Vintage är i mitt tycke en mycket bättre mick än en Seymour Duncan Hot.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++

Inlägg av Per »

bassace skrev:Grattis till den! Lundgren Vintage är i mitt tycke en mycket bättre mick än en Seymour Duncan Hot.
+ på den
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar