Är det någon här som spelar/har provat? Verkar sjukt kul att spela. Verkar vara svårt att hitta bara
http://www.youtube.com/watch?v=qF8hZb29 ... re=related
/M
Guitarron
- silverslapper
- Medlem
- fieldflower
- Hedersmedlem
Svårt att hitta vet jag inte direkt...: http://www.thomann.de/se/paracho_elite_guitarron.htm
Coolt instrument!
Coolt instrument!
Medlem i PB50+
- silverslapper
- Medlem
Nej jag såg den också men det känns lite väl att importera en bas för 10 000:- bara på grund av en impulsiv vilja att pröva
Bäst vore ju om den fanns i en affär så man kan prova först men det är kanske att hoppas på för mycket.
Ja verkar riktigt koolt. De varnade på wikipedia för att man kan få blåsor och att det krävs en stark vänsterhand men det borde inte vara något problem för en kontrabas slappare?

Ja verkar riktigt koolt. De varnade på wikipedia för att man kan få blåsor och att det krävs en stark vänsterhand men det borde inte vara något problem för en kontrabas slappare?
- silverslapper
- Medlem
-
- Nykomling
Jag köpte en guitarron i Mexico City för 20 år sedan. Hemtransporten gick bra med en guitarron i handen men jag blev nästan avkastad vid byte av plan i Madrid. En ledig sittplats räddade situationen. Flygbolagets förståelse gör att jag gärna rekommenderar bolaget Iberia.
Min guitarron var ursprungligen stämd som A-D-G-c-e-A.
Jag ville ha en E-sträng som grövsta sträng och tog denna
från en el-bas grövsta. Den därpå finaste strängen, e-strängen,
stämde jag om till f-sträng.
Jag fick då stämningen E-A-D-G-c-f. någorlunda bra men E-strängen
svävar mest; ljuder inte mycket.
Mexicanarna i mariachibanden tar varje ton på två strängar med pekfinger och tumme. Jag spelade varje ton med bara tummen. Jag besökte många spelmansstämmor med detta instrument. Det fungerade som en kontaktanledning på många platser. Alla ville veta vad det var för ett instrument.
Nu besöker jag spelmansstämmor med en kontrabas. Eventuellt kan jag tänka mig att byta min guitarron mot en kontrabas, modo italia. Extrasträngar finns samt lärohäfte, bilingual spanska-engelska. Dock inte något fodral.
Vill någon lyssna på ljudet så prova den mexicanska sångerskan Amparo Ochoa och introt till hennes ”El Barzón”. Tror att det är en guitarron.
Wille
Min guitarron var ursprungligen stämd som A-D-G-c-e-A.
Jag ville ha en E-sträng som grövsta sträng och tog denna
från en el-bas grövsta. Den därpå finaste strängen, e-strängen,
stämde jag om till f-sträng.
Jag fick då stämningen E-A-D-G-c-f. någorlunda bra men E-strängen
svävar mest; ljuder inte mycket.
Mexicanarna i mariachibanden tar varje ton på två strängar med pekfinger och tumme. Jag spelade varje ton med bara tummen. Jag besökte många spelmansstämmor med detta instrument. Det fungerade som en kontaktanledning på många platser. Alla ville veta vad det var för ett instrument.
Nu besöker jag spelmansstämmor med en kontrabas. Eventuellt kan jag tänka mig att byta min guitarron mot en kontrabas, modo italia. Extrasträngar finns samt lärohäfte, bilingual spanska-engelska. Dock inte något fodral.
Vill någon lyssna på ljudet så prova den mexicanska sångerskan Amparo Ochoa och introt till hennes ”El Barzón”. Tror att det är en guitarron.
Wille