Bygga om volympedal
-
- Medlem+
Bygga om volympedal
Nån som har koll på om man skulle kunna bygga om en volympedal för keyboard så den skulle passa bättre till passiva basar och gitarrer? Nu sitter det tror jag en 44K pot i den, men jag skulle vilja få nåt som motsvarar 250-500K ohm. Problemet är att om man byter ut poten till en vanlig CTS pot så kan man inte utnytja hela potens område utan antingen får man full volym men då kan inte få signalen helt tyst eller så kan man få signalen tyst men då får man inte mer än ca 3/4 volym. Några tips på om man kan göra nåt för att få det hela att funka bättre? Pedalen jag har är en stor tung aluminium pjäs från Casio som är väldigt genigen och är perfekt rent mekaniskt och användarmässigt.
- inber
- VIP medlem
Varför kan du inte utnyttja potens hela område? Är det ett mekaniskt problem, dvs att volympedalen rent mekaniskt inte vrider poten över hela området när du trampar på den?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem+
Precis, pedalen kan inte vrida potens hela område. Då är det att välja mellan pest eller kolera, antingen kan man inte få signalen helt tyst eller så får man inte full volym.inber skrev:Varför kan du inte utnyttja potens hela område? Är det ett mekaniskt problem, dvs att volympedalen rent mekaniskt inte vrider poten över hela området när du trampar på den?
- inber
- VIP medlem
Det kanske skulle kunna funka att du tar en blend-pot istället för en vanlig. Jag är lite trött i skallen just nu vid denna sena timme, men spontant tycker jag det borde fungera. Fast risken är väl att du får ett område där det inte händer något - att det blir full volym innan pedalen är i botten. Men det borde vara bättre än att du inte får tyst.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem+
Smart idé med en blendpot skall testa det och se hur det funkar. Har jag lite flyt så kanske det kan vara en lösning. Måste bara se om jag har nån 250 eller 500K pot liggandes hemma.inber skrev:Det kanske skulle kunna funka att du tar en blend-pot istället för en vanlig. Jag är lite trött i skallen just nu vid denna sena timme, men spontant tycker jag det borde fungera. Fast risken är väl att du får ett område där det inte händer något - att det blir full volym innan pedalen är i botten. Men det borde vara bättre än att du inte får tyst.