Kontrabas renovering.
- cougar
- Medlem+
Kontrabas renovering.
Kandyman föreslog att starta en nya tråd då det blir för mycket OT i Bildtråden.
Jag har införskaffat mig en Gammal billig Eagle Stella bas för en billig peng med sen-strängar och mickar osv. komplett helt enkelt. Så jag tänkte använda den som replokals bas. Så efter jag hämtat den bestämde jag mig för att renovera den och tänkte jag skulle ha den träfärgad som kandy's men ångrade mig när jag slipat halva haha. Så nu har jag lackat den i metallic röd. Den är betydligt mörkare i verkligheten än vad det är på bild.
Ledsen Custom jag kom på mig själv att jag härmat din kontra. Min saknar dock den snygga Flake:en
jag quotar in bilder från bild tråden.
Jag har införskaffat mig en Gammal billig Eagle Stella bas för en billig peng med sen-strängar och mickar osv. komplett helt enkelt. Så jag tänkte använda den som replokals bas. Så efter jag hämtat den bestämde jag mig för att renovera den och tänkte jag skulle ha den träfärgad som kandy's men ångrade mig när jag slipat halva haha. Så nu har jag lackat den i metallic röd. Den är betydligt mörkare i verkligheten än vad det är på bild.
Ledsen Custom jag kom på mig själv att jag härmat din kontra. Min saknar dock den snygga Flake:en
Senast redigerad av cougar den mån 08 mar 2010, 16:17, redigerad totalt 1 gånger.
Hate Thy Neighbour!
- cougar
- Medlem+
Menar du hur jag tog väck den eller hur jag lyckats hitta en?Kandyman skrev:Snyggt, påminner lite om Customs babe.
Hur fixade du greppbrädan så snabbt?
![]()
Starta en ny tråd och berätta.
Jag plockade väck den med hjälp av en spackelspade som jag tvingade in mellan greppbrädan och halsen samtidigt penslade jag ner ren sprit som löste upp limmet och en del av trät.........

Jag beställde en ny greppbräda på Östmansmusik som är tillverkad av Päronträ och inte ebenholtz.. billigare hehe.
Bör få den på måndag så den åker på direkt och basen blir färdig senast tisdag.
Hate Thy Neighbour!
-
- Kontot är inaktiverat
- cougar
- Medlem+
Kandyman skrev:Jag trodde du redan fått greppbrädan på plats![]()
Vad fick du pröjsa för greppbrädan då![]()
Tänkte du hyvla den själv

Pris 1050kr
Och när det gäller hyvling så vet jag inte riktigt fårse hur den är efter jag limmat på den. Den kan ju inte vara värre än den som satt på basen hehe.
Hate Thy Neighbour!
-
- Kontot är inaktiverat
Det var ett humant pris.
Personligen tycker jag slapsoundet blir bättre med ett
mjukare träslag än ebenholz och kör du inte stålomspunna
strängar har du nog gjort ett bra val där.
Tror inte en hyvling av den är så dyr.
Kan nog vara värt det om du ska trivas med basen.
Min Stella känns som en exklusiv kontra nu efter greppbrädebyte
och hyvling.
Personligen tycker jag slapsoundet blir bättre med ett
mjukare träslag än ebenholz och kör du inte stålomspunna
strängar har du nog gjort ett bra val där.
Tror inte en hyvling av den är så dyr.
Kan nog vara värt det om du ska trivas med basen.
Min Stella känns som en exklusiv kontra nu efter greppbrädebyte
och hyvling.

- criss
- Medlem+
hur är reliefen? helt rak eller har tillverkaren förberett något?cougar skrev:Kandyman skrev:Jag trodde du redan fått greppbrädan på plats![]()
Vad fick du pröjsa för greppbrädan då![]()
Tänkte du hyvla den själv
Pris 1050kr
Och när det gäller hyvling så vet jag inte riktigt fårse hur den är efter jag limmat på den. Den kan ju inte vara värre än den som satt på basen hehe.
berätta hur allt framskrider!
bra jobb med lacken efter vad jag ser på bilderna.(gjorde själv nyss av med ca 80timmar för att slipa ned, penselmåla och slipa ned gelcoatlack till perfektion på ett ca 2kvadratmeter stort område på ett segelflygplan.) Kul!

R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- cougar
- Medlem+
- criss
- Medlem+
det är ju skönt att reliefen är fixad. bara lite kolim och slipa ned elaka kanter således.cougar skrev:Som jag har förstått det så ska den vara färdig slipad. bara att montera på. visst några justeringar och eventuell hyvling kan behövas. Grattis till slipandet måste jag säga. mig tog det ca 8h att inse att jag är lat.
bilder!
R.I.P Jr Eric
- Custom
- Medlem
Re: Kontrabas renovering.
cougar skrev:Kandyman föreslog att starta en nya tråd då det blir för mycket OT i Bildtråden.
He he det e lungt ! Har ju liksåm inte ensam rätt på röd färg !
- cougar
- Medlem+
Re: Kontrabas renovering.
hehe gött.Custom skrev:cougar skrev:Kandyman föreslog att starta en nya tråd då det blir för mycket OT i Bildtråden.
He he det e lungt ! Har ju liksåm inte ensam rätt på röd färg !
Hate Thy Neighbour!
- cougar
- Medlem+