Relicing 101

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Relicing 101

Inlägg av Punkster »

Japp, jag har en ny bas på ingång som jag tänkte leka lite med. Här ska det relicas! :D

Först ut är lacken. Slitningar och dings har jag koll på hur man fixar med fint sandpapper och nyckelknippa. Men nu mattar man ner lacken på ett snyggt sätt? Så att den inte ser så blank och fint ut längre.

Mekaniken får väl ett dopp i lite ättika. Lite brännmärken vid huvudet fixas med en cigg eller 2.

Det är askul att ha något att leka med igen! Just det ja, det är förresten en P-bas :wink:
/Linus
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem+

Inlägg av Hinke »

Kör med vit slipnylon för att matta ner lacken, finns även Scotch-Brite-svamp med vit baksida på tex Claes Olsson som bör funka likvärdigt.

Trollull 0000 är också ett alternativ men slipnylon ger samma resultat.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Slipnylon? Var får man tag på det? Claes Olsson?

Jag har även för mig att det finns nån kemikalie som man kan köra med, som mattar av/löser upp lacken. Typ Autosol? Eller näe...? :?

Tanken på att slipa ner lacken på halsen och betsa med något mörkare känns också riktigt trevlig :D
/Linus
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem+

Inlägg av Hinke »

Autosol fungerar som en grov rubbing vilket slipar/polerar bort repor o dyl på en plastlack. Slutresultatet (om man jobbar på bra...) blir en repfri och skinande blank yta. Fungerar även utmärkt på slitna och repiga plektrumskydd och metalldetaljer såsom stall etc.

Claes Olsson har svampar med yta liknande vit slipnylon.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Ska bli spännande att se resultatet! Vi måste ta den där fikan :)
Skriv svar