Hjälp, stallet har flyttat sig

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Hjälp, stallet har flyttat sig

Inlägg av hitman »

Fortsätter mina okunniga inlägg, där mer erfarna kontra-innehavare kan få le i mjugg åt mina tillkortakommanden.

Efter att ha haft "feeling" på ett rep häromveckan - och försökt slappa trots att jag har rätt hårda stålsträngar på basen - så upptäckte jag att stallet flyttat sig lite i sidled. Stämde då ner och flyttade tillbaka det.

Upptäcker nu att "fötterna" på stallet inte ligger dikt an mot locket, utan att de har en glipa på den sida som vetter ner mot stackeln. Har jag råkat luta stallet framåt eller har det flyttats från den del av locket som det är inslipat att ligga an mot? Hjälp...!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Re: Hjälp, stallet har flyttat sig

Inlägg av Stefanson »

hitman skrev:
Efter att ha haft "feeling" på ett rep häromveckan - och försökt slappa trots att jag har rätt hårda stålsträngar på basen
Neej Hitman!!! Inte på hårda stålsträngar, du kommer att skada dig. :wink:
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

OK, jag håller på att spara till nylonsträngar, skall försöka hålla mig i skinnet till dess....
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

hitman skrev:OK, jag håller på att spara till nylonsträngar, skall försöka hålla mig i skinnet till dess....
håll i rätt skinn bara :bluecool:
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem

Inlägg av Gunk »

...

Tony Levin FTW!
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

hitman skrev:Fortsätter mina okunniga inlägg, där mer erfarna kontra-innehavare kan få le i mjugg åt mina tillkortakommanden.

Efter att ha haft "feeling" på ett rep häromveckan - och försökt slappa trots att jag har rätt hårda stålsträngar på basen - så upptäckte jag att stallet flyttat sig lite i sidled. Stämde då ner och flyttade tillbaka det.

Upptäcker nu att "fötterna" på stallet inte ligger dikt an mot locket, utan att de har en glipa på den sida som vetter ner mot stackeln. Har jag råkat luta stallet framåt eller har det flyttats från den del av locket som det är inslipat att ligga an mot? Hjälp...!
Har du fått ordning på det här?

Stallbenen måste absolut ha 100% kontakt med locket.

Om stallet viker sig nedåt så beror det inte på att det flyttar sig när du stämmer upp basen för då böjer sig stallet alltid åt motsatt håll av naturliga skäl. Då drar man ju strängarna uppåt med stor presskraft mot stallet.

Om inte så gör så här: Märk upp med maskeringsteip stallfötternas position. Stäm ner basen på alla strängar och ta bort stallet. Är det fortfarande skevt när du håller det i handen? Hur mycket? Lägg en linjal längs ena benet upp mot strängskårorna och mät med en annan linjal hur stor glipan är högst upp på stallet.

Det är ett vanligt problem att stallet böjer sig uppåt. Ha som vana att någon gång i veckan trycka stallet med kraft nedåt med tummen mellan först G- och D-sträng sedan mellan A- och E-sträng. Det kan knaka till lite grand när man gör det. Förflyttningen blir någon halvmillimeter eller kanske en hel. Gör man detta regelbundet så motverkar man den kraft som hela tiden vill böja stallet uppåt.

Om ditt stall är väldigt mycket böjt så skulle jag göra så här: Doppa halva stallets överdel i vatten en stund – kanske 5 – 10 minuter. Har du sedan tillgång till ett större skruvstöd så kan du spänna in stallet mellan två raka (notera att dom måste vara raka) kraftiga bitar av trä. Dra så hårt att du kan se att stallet planar ut mellan plankbitarna. Låt det sitta i spänn ett dygn. Prova det!

Har du inget skruvstäd så får du fundera ut något annat sätt. Det krävs hård presskraft. Exempelvis skulle det kunna gå att spänna in mellan två väggar i ett garage med en lång kraftig bjälke eller så. Kan möjligtvis gå att palla upp med en massa tyngder längs en vägg också men risken är att det blir för rangligt.

Om du lyckas räta ut stallet på det här viset så glöm ej blyertspennan i strängskårorna – det skall vara alldeles svart där när du monterar strängarna på plats.

.
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

Om du lyckas räta ut stallet på det här viset så glöm ej blyertspennan i strängskårorna – det skall vara alldeles svart där när du monterar strängarna på plats.
Det förstod jag inte varför ? :?:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

hiwatt skrev:
Det är stråkinstrumentens motsvarighet till älskogens fuktiga förelöpare.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

MatsD skrev:
hiwatt skrev:

/Mats D
Du menar förspel i form av glidmedel ?...hahaha
Thee SuspenderS

Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

hiwatt skrev:
MatsD skrev:
hiwatt skrev:

/Mats D
Bosse Bildoktorn sa en gång följande:

Det är ett utmärkt smörjmedel. Alla borde ha en tub hemma på nattygsbordet!

Han syftade på kopparpasta... :D
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

mågis skrev:
hiwatt skrev:
MatsD skrev:
hiwatt skrev:

/Mats D
Bosse Bildoktorn sa en gång följande:

Det är ett utmärkt smörjmedel. Alla borde ha en tub hemma på nattygsbordet!

Han syftade på kopparpasta... :D
Ojdå...kopparpasta...har nån här testat ?...vill inte vara först... :? :lol:
Thee SuspenderS

Skriv svar