Intonering

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Intonering

Inlägg av Bassplaya »

Bytte strängar på nya basen för ett par timmar sen (ca 2-3) Satte på tjockare strängar (55-110) än dom som suttit på tidigare (45-105), basen ska stämmas likadant nu som tidigare med dom tunnare strängarna, C-G-C-F. Har tidigare fått höra att man ska släppa efter lite på halsen om man går upp i strängtjocklek. Stämmer det?
Gjorde detta hur som helst. Hur lång tid tar det ungefär innan halsen rätar ut sig. Ska nämligen repa i morgon nästan direkt efter jobb och har då inte tid att intonera innan repning, så jag vill gärna få detta gjort i kväll.

Tips? Synpunkter?
Janne

Inlägg av Janne »

Nä, du behöver nog snarare dra åt dragstången lite.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Janne skrev:Nä, du behöver nog snarare dra åt dragstången lite.
Hepp. Då var det sista gången jag litade på Jam Malmö´s "Basexpert".
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Generellt är det så att man behöver dra åt dragstången om man går upp i tjocklek. Dock gäller det endast om man byter till samma märke och modell. Olika strängmodeller har olika dragkraft. Dessutom får man ta hänsyn till om strängdimensionsbytet sker pga att man tänkt tex stämma ner basen. Då kan man behöva släppa på dragstången istället. Det bästa är att stämma basen och kolla halsböjen under tiden man stämmer upp de nya strängarna och justera vid behov. Att justera på¨måfå innan är det ingen större vits med tycker jag.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Vet inte vilket märke det var på dom gamla strängarna, förra ägaren trodde att det var EBS, men var inte säker. Nu sitter det iaf Ernie Ball på, och efter lite justeringar på stallsadlarna plus att jag spände upp trussen igen så stämmer lös sträng med tolfte band på samtliga fyra strängar :D
Skriv svar