Stummt metalsound? Gate?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
F-lix
Nykomling

Stummt metalsound? Gate?

Inlägg av F-lix »

Hej.
Ny här på forumet. Men spelat bas i 7-8 år nu. Spelar mest metal och har hitills kört med en ebs valvedrive som funkar bra. Men när vi kör snabba partier med mkt lössträng så har jag svårt att få de att låta tight, även om man dämpar mellan tonerna så blir det ju alltid lite biljud så att säga. Ni kan få en uppfattning om vad ja snackar om; http://www.myspace.com/periphery
Med vilken pedal kan jag få det att bli helt tyst mellan tonerna. Är boss ns-2 ngt att ha?
Hade varit grymt om ngn ville lyssna på vad ja menar och komma med förslag. Berätta gärna hur man ska ha treshold osv för att de ska funka bäst. Kommer ju naturligtvis få pilla lite, men alla tips är välkommna.
MVH Felix
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Jag har inte svaret på hur man får till det men jag har haft en Boss NS-2 och den är inte tillräckligt tajt och snabb för att kunna hänga med i nåt sånt där. Inte enligt min erfarenhet iallafall.

Resterande överlåter jag till experterna här.

O hej och välkommen förresten. :)
Användarvisningsbild
Maxeman
Medlem

Inlägg av Maxeman »

hej felix och Välkommen hit, periphery.. Mkt bra bandval vet precis hur du menar, och svaret jag kan ge är att deras bassist har biljud live faktiskt (kollat mkt på livevideos då dem är en stor inspiration för mig med) för att det är väldigt finklippt på skivan.
men en riktigt bra noisegate och det blir så bra så att ett otränat öra (publiken) inte lägger märke till det ;)

men vilken sorts noisegate som är bäst överlåter jag till experterna här på forumet :D

och som sagt välkommen hit och hoppas du kommer trivas! :)
Fender Aerodyne, Sterling Stingray, Peavey Tour 700, Hartke 8x10, Sansamp
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

När jag lirade thrashmetal så körde jag till 99,9% med plektrum och palmmuting. Funkade superbra och basen var stum och rapp
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Hej och välkommen. Jag skulle nog säga följande. Bättre att träna på tekniken och lära dig dämpa än att försöka få en trampa att göra jobbet. Band som Rammstein klipper bas- och gitarrfilerna på inspelning för att få det snortight. Live är en annan sak.

MVH//Jan
F-lix
Nykomling

Inlägg av F-lix »

Tack så mkt för alla svar. Förstår ju också att de klipper mycket när de spelar in, och att man aldrig kommer få det att låta 100 live. Har sett videos med gitarristerna i detta band, och vad ja förstår så använder de flera Gates med snarlika inställningar. Kanske kan vara ngt?
Dämpa gör jag, men vi kör A# F A# D# och ja testar just nu 145.0 på E strängen. Detta gör det lite svårt att dämpa, tror det får bli 130.0 i fortsättningen.
Men är det ngn som har några förslag på en snabb och effektiv gate? Eller om nu flera på varandra kan vara ngt?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

F-lix skrev:Tack så mkt för alla svar. Förstår ju också att de klipper mycket när de spelar in, och att man aldrig kommer få det att låta 100 live. Har sett videos med gitarristerna i detta band, och vad ja förstår så använder de flera Gates med snarlika inställningar. Kanske kan vara ngt?
En del riktigt stora band kör till backtracks/klick och automatiserar volymändringar, gate:ar och annat i t.ex. Protools även på konserter. Dyrt och väldigt komplicerat är min uppfattning. Det finns dom som kör automatiserat Autotune på sång live också. Och en del väljer att köra förinspelad sång så fort sångaren/sångerskan känner sig lite trött i rösten på gig..... Många scenarier och mycket fusk i vissa fall. Men åtminstone lite vis av erfarenhet så tycker jag personligen inte att en gate är tillräckligt för att åthjälpa det du efterlyser. Ställer man ett för lågt tröskelvärde börjar gate´n klippa så fort du spelar en ton som ringer längre än en halvnot och då får du andra problem istället. Och dom gate:ar jag testat har inte i närheten en tillräckligt snabb attack för att göra det du vill. Sen får du ställa om den från låt till låt då tempon varierar och då vill man att gate´n ska stänga vid olika tidpunkter beroende på tempot i låtarna. Klick, miditriggad gate där man kan programmera tröskelvärde, attack, releasetid för varje låt är nog ett måste och då blir det komplicerat. Jag håller ju på med sådant här ibland vad det gäller inspelning och det slutar nästan alltid att jag klipper i filerna för hand. Blir sällan bra att låta en effekt göra jobbet.....

My two cents....

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Inlägg av Hatt_Johan »

F-lix skrev:Tack så mkt för alla svar. Förstår ju också att de klipper mycket när de spelar in, och att man aldrig kommer få det att låta 100 live. Har sett videos med gitarristerna i detta band, och vad ja förstår så använder de flera Gates med snarlika inställningar. Kanske kan vara ngt?
Dämpa gör jag, men vi kör A# F A# D# och ja testar just nu 145.0 på E strängen. Detta gör det lite svårt att dämpa, tror det får bli 130.0 i fortsättningen.
Men är det ngn som har några förslag på en snabb och effektiv gate? Eller om nu flera på varandra kan vara ngt?
Har inte dom 2 noisegates i sin effektdel tillochmed?

Finns det inget om deras bassist på det stora nätet då? Om det nu är han du går efter så är det kanske bra att börja där :).
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
F-lix
Nykomling

Inlägg av F-lix »

Har efter en del letande fått reda på att just denna bassisten använder line6 bass podxt. Har lite svårt för just multieffekter osv. Lite för komplicerat och rörigt tycker jag. Så just det alternativet faller lite bort. Men man tycker ju att de borde finnas fler sätt till ett sånt tight basljud jag är ute efter? Finns ju massor av band som har detta basljud och alla kan väl inte använda line6 eller?
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Jag vet att Straightedge79 körde en Boss NS innan.
Hans "standard" ljud är ju minst 3 distpedaler igång hela tiden genom en rörhäck så där va ju lite fläsk.
Jag vet att han var nöjd med sin så länge han hade den.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
F-lix
Nykomling

Inlägg av F-lix »

Efter att ha fundrat en stund så kom ja o tänka på en sak. Skulle det inte kunna fungera att ha en rack gate? Dvs en gate som är rack monterad och som egentligen är till för att användas i en studio? Kommer inte ihåg om det går att koppla den som input och output lr om den kräver någon slags sterio lr hur dr funkar. Va så länge sen jag höll på med detta. O då var det inte på en speciellt hög nivå. Någon som vet? Tack på förhand
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Inlägg av Hatt_Johan »

F-lix skrev:Efter att ha fundrat en stund så kom ja o tänka på en sak. Skulle det inte kunna fungera att ha en rack gate? Dvs en gate som är rack monterad och som egentligen är till för att användas i en studio? Kommer inte ihåg om det går att koppla den som input och output lr om den kräver någon slags sterio lr hur dr funkar. Va så länge sen jag höll på med detta. O då var det inte på en speciellt hög nivå. Någon som vet? Tack på förhand
Jo, fast det kan ju bli rätt dyrt (jag vet inte) och så måste du ju släpa på det. Men om det är vad du anser krävas för att nå dina ljudideal och om du känner att det är vitalt så tycker jag att du ska tuta och köra! Se bara till att pröva det ordentligt först :)
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Ulfern
Medlem+

Inlägg av Ulfern »

En noise gate kan helt klart hjälpa i pauser osv. En BOSS NS-2 stjäl en hel del udd av ditt ljud, och det hör utan att vara en ljudnörd. Jag rekomenderar en ISP decimator, den finns som pedal och rack. Jag har bara testat pedalen och den är grym, iaf till gitarr. Den har bara en ratt som är väldigt känslig så testa dig fram. Då lär du kunna få till taita breaks trots distad bas. Tekniken är dock viktigast, givetvis.
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar