Dekalfilm

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Pellepop
Medlem
Kontakt:

Dekalfilm

Inlägg av Pellepop »

Kära människor

Är det någon som lyckats med att både hitta och få köpt s.k. dekalfilm
och dessutom fått till det snyggt?

Efter 18 försök lyckades jag äntligen komma fram till Rebell Hobby som har någon form av transparent dekalfilm och fick beställt. Men har någon gjort detta tidigare? Funkar det? Blir det bra? Ska man ha köttbullar te medda idag?

Meningen är alltså att printa egna loggor till mina egenbygda basar å guror.

Du hade sluppit läsa den här dyngan om det funnits en Bygga avdelning att fråga på istället!!! :D
Lirar på: Egentillverkade Norbinbasar & Fender Jazz 50 A. Genz-Benz Shuttle6 Neo 2x12 & TKS 112.
Se www.norbin.com. Äger också: Epiphone EB 3. Saknar: Rickenbacker 4003 och 4001 och en Travis Bean!!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Re: Dekalfilm

Inlägg av 200071 »

Pellepop skrev:Kära människor

Är det någon som lyckats med att både hitta och få köpt s.k. dekalfilm
och dessutom fått till det snyggt?

Efter 18 försök lyckades jag äntligen komma fram till Rebell Hobby som har någon form av transparent dekalfilm och fick beställt. Men har någon gjort detta tidigare? Funkar det? Blir det bra? Ska man ha köttbullar te medda idag?

Meningen är alltså att printa egna loggor till mina egenbygda basar å guror.

Du hade sluppit läsa den här dyngan om det funnits en Bygga avdelning att fråga på istället!!! :D
:lol:

http://pratabas.se/viewforum.php?f=6
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Jag flyttar den förresten dit.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker iaf att det borde finnas en egen tråd enkom för basbyggande/moddning...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Pellepop
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Pellepop »

tack :D
Lirar på: Egentillverkade Norbinbasar & Fender Jazz 50 A. Genz-Benz Shuttle6 Neo 2x12 & TKS 112.
Se www.norbin.com. Äger också: Epiphone EB 3. Saknar: Rickenbacker 4003 och 4001 och en Travis Bean!!
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

När jag köpte från Rebell så passade jag på att köpa både transparent och vit dekalfilm. Jag har printat med bläckstråleskrivare och sen förseglat med förseglingsvätska som jag också köpte på rebell.

Mitt första försök gjorde jag på en svart pedal med resultatet att vattenklistermärkena blev osynliga.

Andra försöket visade jag här:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=36310

Jag klippte ut småtexterna lite slarvigt eftersom jag trodde att klistermärkena skulle vara lite tunnare än vad de var. Småtexterna var försöksmärkena.

På det stora frontmärket så klantade jag mig lite vid överlackningen. Man måste nog vara ännu mer försiktig än vad jag var. Jag följde rekommendationstiden på sprayburken och lackade ett tunt lager var 10-minut. Det hade varit bättre att låta det torka längre. Det som hände efter typ 5:e lagret var att det typ blev kapilärkrafter i kanterna och lacken sögs in under klistermärket. Det gick att trycka ner kanterna och få ut den flytande lacken men det blev lite mer slip och fix i efterhand.

Lacka supertunna lager och låt torka någon timme mellan lackningarna så lär det bli kanon.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Jag har testat:

Vattendekal: Om du kör med bläckskrivare måste du ha nåt fixeringsmedel och spraya på.. Jag köpte ark (A5-format) och skrev ut på färglaser vilket blev bra.
Vid appliceringen är det lätt hänt att man pajar dekalen, men när den väl sitter där så sprayar du med klarlack, först en lätt "dimma" så att inte dekalen släpper, därefter flera lager.

OH-film: Har printat ut dekaler på färglaser, klipp ut dekalen och undvik vassa hörn. Spraya lite klarlack där dekalen ska sitta och tryck dit dekalen (se till att det inte blir "luftbubblor"). Klarlacka i flera lager med mellanslipning tills dekalens kant inte känns längre..
Användarvisningsbild
Pellepop
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Pellepop »

Tänk jo guys för kloka svar. Har fått hem dekalfilm från rebellhobby nu. Åtekommer med bilder på hur det blev om det blev.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag... kan... inte... hålla... mig... nnngghhhh....!!

Här kommer en dekalfilm:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y50BEn_5vOE[/youtube]

Sorry - var tvungen...:oops:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Pellepop
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Pellepop »

UNDERBART! Hade inte heller kunnat sitta inne med den! Humor på hög och seriös nivå, hurra ;-)
Skriv svar