Viktiga saker inom musikteori att lära sig
-
- Medlem
Viktiga saker inom musikteori att lära sig
Hade tänkt att tillbringa sommarlovet med basen och ska också passa på att bli lite mera kunnig i musikteori. Kan redan pentatoniska skalor,moll skallor och dur skalor
. Vad finns det mera att lära sig förutom skalor?

- basmartin
- Medlem+++
T ex om vill veta hur många förtecken det är i olika tonarter, när man läser noter.Dan skrev:Okej, vad får man för nytta av kvintcirkeln?engson skrev:- Funktionsharmonik (hur dom olika ackorden hänger ihop med varandra).
- II-V-I progressioner.
- Den så kallade kvintcirkeln.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- g00LiPoP
- Medlem
- gabrieldahl
- Medlem+
- Kontakt:
Ofullkomliga dominanter, hur man till exempel kan använda ett F#mb5 (kanske en sjua eller en sexa för att få m7b5 eller ett dim) istället för ett D7.
Alternativdominanter, som tritonussubstitut, vilket passar väldigt bra i II-V-I.
Ackordsfärgningar, för att få användning för de där skalorna!
FYRSTÄMMIG SATS!
Lycka till!
Alternativdominanter, som tritonussubstitut, vilket passar väldigt bra i II-V-I.
Ackordsfärgningar, för att få användning för de där skalorna!

FYRSTÄMMIG SATS!
Lycka till!

- wheelie87
- Medlem
Herr gabriels inlägg är ju verkligen överkurs och hör inte till en nybörjar-kurs.
Jag tänker på att vi inte nämnt rytmik än. Att spela rätt rytmiskt är ju viktigt om man får en notbild. Det kan vara sjysst att göra tvärtom också; att kunna lyssna på och skriva ner rytmer.

Jag tänker på att vi inte nämnt rytmik än. Att spela rätt rytmiskt är ju viktigt om man får en notbild. Det kan vara sjysst att göra tvärtom också; att kunna lyssna på och skriva ner rytmer.
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
- mikkejohansson
- Medlem++
Fast att lyssna och skriva ner faller väl mer under gehörsträning än musikteoriwheelie87 skrev:Herr gabriels inlägg är ju verkligen överkurs och hör inte till en nybörjar-kurs.![]()

Jag håller annars med ovanstående som skrev om kvintcirkel och funktionsanalys. Kanske t o m stegteori?
Att kunna "förstå" och transponera ackordföljder är bra att kunna om man ska planka låtar och arr.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- wheelie87
- Medlem
Sant. När jag pluggade musik på gymnasiet så bakade man ju ihop teori och gehör i samma kurs. därför som gränserna flyter ihop för mig.
att förstå funktioner på en skala och kunna transponera enkla melodier är verkligen en bra grej att kunna, åtminstone på basic nivår. Ju högre nivå desto bättre.
Tex en låt på 1-5-6m-4 MÅSTE man kunna spela i olika tonarter anser jag.
(Tex With or without you och 17 miljoner andra låtar)
Kan man sen översätta samma ackord till moll-paralellen så får vi ackorden 1m-6-3-7, och den bör man också behärska i olika tonarter och lägen. (Den kan man spela till Save tonight och massa annat.)
(och känner nån för att börja snacka om 4 ackords-låtar så kan vi väl starta en ny tråd så vi inte hamnar OffT?)
att förstå funktioner på en skala och kunna transponera enkla melodier är verkligen en bra grej att kunna, åtminstone på basic nivår. Ju högre nivå desto bättre.
Tex en låt på 1-5-6m-4 MÅSTE man kunna spela i olika tonarter anser jag.

Kan man sen översätta samma ackord till moll-paralellen så får vi ackorden 1m-6-3-7, och den bör man också behärska i olika tonarter och lägen. (Den kan man spela till Save tonight och massa annat.)
(och känner nån för att börja snacka om 4 ackords-låtar så kan vi väl starta en ny tråd så vi inte hamnar OffT?)
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
- mikkejohansson
- Medlem++
Det är roligt med skillnaderna mellan stegteori och trad. funktionsanalys. Jag har aldrig pluggat stegteori (är för gammal, fanns bara som tillval på musikhögskolan när jag gick där...och det var ändå inte på stenåldern), men kan grunderna och skulle nog kunna spela mig igenom en låt rätt ledigt.wheelie87 skrev:Sant. När jag pluggade musik på gymnasiet så bakade man ju ihop teori och gehör i samma kurs. därför som gränserna flyter ihop för mig.
Tex en låt på 1-5-6m-4 MÅSTE man kunna spela i olika tonarter anser jag.(Tex With or without you och 17 miljoner andra låtar)
Fast tonarter....för mig och många med mig existerar ju inte "moll-tonarter". Utan det är durtonarten fast med mollparallelen som tonika. Alltså skulle jag skriva "Save Tonight" (m fl) som Tp, S, T, D

Fender - Pedaler - GK - TKS
- guitarowner
- Medlem+
- Jan Hellman
- VIP medlem