Brummande JB

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Nut
Medlem

Brummande JB

Inlägg av Nut »

Hojt

På min Jazzbas har jag kopplat helt traditionellt ala Duncas schema bortsett från att jag har satt dit en push/pull för att köra mickarna i serie för fläskigare ljud.
Hur som haver så tycker jag att det brummar ganska rejält när jag drar ner någon mick lite grann på volumen, vilken mick kvittar då samma fenomen uppstår.
Nån som har en bra lösning på detta så vore det snällt ?

Nu när jag kollade Duncans wiring sida igen så ser jag att på JB-koppling används mittenörat på potten som hot in från mick, på gitarr gör man tvärsom för där har man ut från pott, varför gör dom så på en bas för ?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Hej!

Fenomenet du upplever kallas för Hum på engelska och förekommer alltid till viss grad när man har mickar av typen singlecoil.
Singlecoil-mickar slutar brumma när 2 körs samtidigt. Det läget blir ett så kallat humbucking-läge.. eller humcanceling..
DVS: kör du en mick så brummar det.. kör du 2 så är det tyst på brummet..

Lösning: Splitcoil-mickar! Sök på google så hittar du ett antal tillverkare som gör humcanceling eller splitcoil-mickar..

Du kan tyvärr ej löda dig ur problemet.

Lycka till!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Nut
Medlem

Inlägg av Nut »

Okej, tack för det Liten, det beror alltså på singlecoilmickarna som jag misstänkte.
Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+

Inlägg av Hultberg »

Att noggrant skärma mickurfräsningar, kontrollutrymmet och undersidan av plektrumskyddet med kopparfolie kan reducera brummet ganska ordentligt.

En ganska omfattande tråd på Talkbass.com http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=159191

och ett worddocument med en tutorial http://www.talkbass.com/forum/showpost. ... tcount=103
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Användarvisningsbild
Nut
Medlem

Inlägg av Nut »

Tack Hultberg, ska läsas noggrant. :)
Skriv svar