högerhandens fingerplacering

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

högerhandens fingerplacering

Inlägg av DrJKO »

Tja när jag spelar "vanligt" fingerspel så brukar jag använda pekfingret och långfingret till att plocka strängarna med och så använder jag ringfingret och lillfingret till att dämpa dom strängarna som inte används ( till exempel om jag spelar på E-strängen så dämpar jag A med ring och D med lillfingret.

Samma sak gäller nästan när jag spelar med plektrum, då så sköter jag spelandet med hjälp av tummen och pekfingret och ibland så stödjer jag pekfingret med hjälp av långfingret.

Dämpningsmetoden är den samma som i fingerspel.

Jag undrar ifall detta låter som någon slags rimlig teknik som jag kan dra nytta av eller ifall det är något som jag inte bör syssla med.

Edit.
När jag spelar med plektrum så brukar oftast dämpa den sträng som är lägre än den jag spelar på med tummen och en del av handen, låter det bra ^^?
Senast redigerad av DrJKO den mån 16 aug 2010, 13:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+

Inlägg av JonnyTrobro »

Låter vettigt. Jag fick lära en liknande av Per Ola Gadd när jag hade honom som lärare och anvvänder den fortfarande av och till.
Tummen dämpar B, lillfingret E, ringfingret A.

Känns det rätt så kör på!
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

BASBLOGGEN.se skrev:Låter vettigt. Jag fick lära en liknande av Per Ola Gadd när jag hade honom som lärare och anvvänder den fortfarande av och till.
Tummen dämpar B, lillfingret E, ringfingret A.

Känns det rätt så kör på!

Skönt att höra :)!
jo precis alltså när jag spelar fingerspel så får tummen följa med och bli placerad på den sträng som är lägre än den jag spelar på!

Eftersom jag egentligen inte kommer ihåg att jag egentligen inte har fått berättat för mig av någon att "det är så hör du ska göra" så var det skönt att veta att om det känns rätt så är det bara å köra på :)!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Det låter som en bra teknik, och du är inte ensam om att använda den. Tror att t.ex. John Patittucci ibland spelar på liknande vis. Men för säkerhets skull, lär dig att spela utan att dämpa också, om du inte redan kan det.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

peter_s skrev:Det låter som en bra teknik, och du är inte ensam om att använda den. Tror att t.ex. John Patittucci ibland spelar på liknande vis. Men för säkerhets skull, lär dig att spela utan att dämpa också, om du inte redan kan det.
jo från början ( jag är dock fortfarande nybörjare) så spelade jag utan att dämpa men får nog öva på det igen tror jag ;)
Roden
Medlem

Inlägg av Roden »

Tycker det är lättar att dämpa G-D-A (vid spel på E) med vänster hand.
Lägger oftast pekfinger som man skulle ta ett barré ackord skillnaden är dock att man inte trycker ner bara lite mjukt och fint:)
Blir då av med de värsta sympati tonerna (tror man säger så när icke spelade strängar rycks med i baskroppens svängningar
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

Roden skrev:Tycker det är lättar att dämpa G-D-A (vid spel på E) med vänster hand.
Lägger oftast pekfinger som man skulle ta ett barré ackord skillnaden är dock att man inte trycker ner bara lite mjukt och fint:)
Blir då av med de värsta sympati tonerna (tror man säger så när icke spelade strängar rycks med i baskroppens svängningar
ja så kan man ju också göra :D
Användarvisningsbild
Bille_bas
Medlem

Inlägg av Bille_bas »

jag burkar köra dämpningen på D och G strången med vänsterhanden (dvs på greppbrädan) minst lika vanlig teknik. spelar till 95% med plektrum och anväder nog nån form av gitarrhtbridteknik och dämpar A och E med utsidan av handen. och en liten oktavmarkering görs smidigt med en pullof med lång,ring och lillfingret, trevligt ibland. tror jag kör en ganska udda teknik men sen är jag ju självlärd och efter 11 år av konstant spelande utvecklar man lätt egen teknik, tror det är väldigt individellt.
www.egonaut.se
Sandberg California PM Custom
Space Ultra P
Ibanez Roadstar -87
Mesa Boogie 400+
Peavey 810 TX
Peavey Mk VI
Mesa Boogie 1516 Road Ready
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

Bille_bas skrev:jag burkar köra dämpningen på D och G strången med vänsterhanden (dvs på greppbrädan) minst lika vanlig teknik. spelar till 95% med plektrum och anväder nog nån form av gitarrhtbridteknik och dämpar A och E med utsidan av handen. och en liten oktavmarkering görs smidigt med en pullof med lång,ring och lillfingret, trevligt ibland. tror jag kör en ganska udda teknik men sen är jag ju självlärd och efter 11 år av konstant spelande utvecklar man lätt egen teknik, tror det är väldigt individellt.
Men trivs med tekniken så är väl allt som det ska ;)!
Skriv svar