Hej
En liten enkel fråge ställning som ni säkert kan hjälpa till med.
Har en MXR Zakk wylde overdrive en Ibanez valve King rör overdrive och en Dunlop crybaby wa-wa som jag har haft till min gitarr.
Funkar dessa till bas ? Eller ska jag köpa nya "bas" pedaler.
Vad är det för skillnad på bas och gitarr pedaler ? Vissa funkar ju till båda och vissa är bara till gitarr om man läser på tillverkarnas hemsidor typ (MXR).
Alla bas pedaler funkar bra till gitarr. Varför är det så ?
Gitarr pedaler till bas
- swe31
- Medlem
Gitarr pedaler till bas
// Daniel //
MM Stingray 77, Warwick Streamer 93, Warwick Streamer Stage I CS 08, Warwick Streamer CT 04, Warwick Thumb5 BO 04
TC Electronics RH450, TC RS210, RS212
MM Stingray 77, Warwick Streamer 93, Warwick Streamer Stage I CS 08, Warwick Streamer CT 04, Warwick Thumb5 BO 04
TC Electronics RH450, TC RS210, RS212
- Kongo
- Medlem+
Re: Gitarr pedaler till bas
Kör själv på massa gitarr-pedaler, de flesta funkar bra med lite rattande, de har annars en tendens att suga botten ur ljudet.swe31 skrev:Hej
En liten enkel fråge ställning som ni säkert kan hjälpa till med.
Har en MXR Zakk wylde overdrive en Ibanez valve King rör overdrive och en Dunlop crybaby wa-wa som jag har haft till min gitarr.
Funkar dessa till bas ? Eller ska jag köpa nya "bas" pedaler.
Vad är det för skillnad på bas och gitarr pedaler ? Vissa funkar ju till båda och vissa är bara till gitarr om man läser på tillverkarnas hemsidor typ (MXR).
Alla bas pedaler funkar bra till gitarr. Varför är det så ?
Cry-babyn däremot kapar bort alla låga frekvenser, har själv en, inget jag rekommenderar till bas...
Att det finns bas-pedaler/gitarr-pedaler är väl helt enkelt för att dom är anpassade till olika frekvensspektrum?
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
En som är för att vara emot
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler
-
- Medlem++
många gitarrpedaler fungerar som sagt till bas och det gäller att de spelar på olika frekvenser har jag fått för mig...
en overdrive eller dist kapar lätt botten, men det kanske finns basmod till din pedal?
jag har också provat cry babyn till bas, helt värdelöst, men den ska det finnas basmod till så den blir som en bas-wah.
själv använder jag en big muff, ehx phaser och DC Womanizer alla gjorda för gitarr, men med lite pillande på inställningar på womanizern så är det bra ändå.
en overdrive eller dist kapar lätt botten, men det kanske finns basmod till din pedal?
jag har också provat cry babyn till bas, helt värdelöst, men den ska det finnas basmod till så den blir som en bas-wah.
själv använder jag en big muff, ehx phaser och DC Womanizer alla gjorda för gitarr, men med lite pillande på inställningar på womanizern så är det bra ändå.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- Kongo
- Medlem+
Om jag inte är helt ute och cyklar, så räcker det med att man bytar första motståndet till ett med högre värde, så får man mer bas.HirYoshima skrev: men det kanske finns basmod till din pedal?
Så jävla bra pedal!HirYoshima skrev:själv använder jag en big muff,
<b>Diskant?</b>
-
- Medlem++
- TDHP
- Forumvärd
Väldigt olika från pedal till pedal.
Jag kör tex med en MXR EVH flanger utan problem.
Bastappet brukar märkas mest på dist-pedaler tycker jag.
Jag kör tex med en MXR EVH flanger utan problem.
Bastappet brukar märkas mest på dist-pedaler tycker jag.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- BassiLow
- Medlem++
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.