Elektronikfel?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
nisse
Medlem

Elektronikfel?

Inlägg av nisse »

fick hem en bas idag ( som jag också provspelade i stärk innan jag köpte).
Privat säljare. och... inget, eller rättare sagt knappt hörbar utsignal när jag kommer hem. Har provat att byta batteri ( aktiv el) tre gånger men samma problem. Om man gainar maximalt på stärken så kan man svagt höra allt och då med all funktion. Aktiv/passiv omkopplare, eq, mickväljare osv, Fast allt då extremt svagt. Va fan kan det vara???? aldrig hört talas om det problemet förut. Det kan väl liksom inte vara preampen eftersom det då borde fungera i passivt läge, eller? Alla kablar sitter där dom ska och fastlödda ordentligt vad jag kan se.
Någon idè här på forumet? Ska ju naturligtvis lämna in den men det vore ju nice att kanske kunna lösa problemet själv.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Elektronikfel?

Inlägg av Jan Hellman »

nisse skrev:fick hem en bas idag ( som jag också provspelade i stärk innan jag köpte).
Privat säljare. och... inget, eller rättare sagt knappt hörbar utsignal när jag kommer hem. Har provat att byta batteri ( aktiv el) tre gånger men samma problem. Om man gainar maximalt på stärken så kan man svagt höra allt och då med all funktion. Aktiv/passiv omkopplare, eq, mickväljare osv, Fast allt då extremt svagt. Va fan kan det vara???? aldrig hört talas om det problemet förut. Det kan väl liksom inte vara preampen eftersom det då borde fungera i passivt läge, eller? Alla kablar sitter där dom ska och fastlödda ordentligt vad jag kan se.
Någon idè här på forumet? Ska ju naturligtvis lämna in den men det vore ju nice att kanske kunna lösa problemet själv.
Du har provat det självklara och bytt sladd till förstärkaren och testat stärkaren med en annan bas får jag förmoda.....?

//J
Användarvisningsbild
nisse
Medlem

Inlägg av nisse »

jorrå, o jag har även kopplat i nätsladden :idea: :D

JanTheWhite skrev:
nisse skrev:fick hem en bas idag ( som jag också provspelade i stärk innan jag köpte).
Du har provat det självklara och bytt sladd till förstärkaren och testat stärkaren med en annan bas får jag förmoda.....?

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Ha ha ha! Tänkte bara kolla....

Då vet jag tyvärr inte. Nog lika bra att lämna in den. Men vilken maximal otur om du precis köpt den.... Tråkigt.

MVH//J
nisse skrev:jorrå, o jag har även kopplat i nätsladden :idea: :D

JanTheWhite skrev:

//J
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Du kan ju prova att bara löda mickarna direkt till ett jack och se om det är fel på dem eller preampen.
Användarvisningsbild
nisse
Medlem

Inlägg av nisse »

:shock: gjorde inget... tror ja? men nu funkar det. What?....... jaja hoppas det håller i sig.
Tack
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

nisse skrev::shock: gjorde inget... tror ja? men nu funkar det. What?....... jaja hoppas det håller i sig.
Tack
Grattis. Tror jag.... Glapp är det värsta som finns om det nu är det som är felet. Bättre om prylar går sönder ordentligt. Mycket lättare att felsöka. Hoppas att det håller i sig, som du sa.

MVH//J
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Trist när det pajar under leverans från säljare till köpare.
Jag sålde i våras en telefon SE Xperia via Blocket. Testade den hemma. Gick hur bra som helst. Skickar den i paket till köparen som redan betalat. Betalar sedan elräkningen med pengarna jag fått för telefonen.
Efter en vecka skickar han mail om att telefonen är död och vill låta affären gå tillbaka. Jag har i vanlig ordning inga pengar alls och han är naturligtvis upprörd och övertygad om att jag blåst honom medvetet. "Så där lägligt kan den ju inte gå sönder på posten".
Förbannat trist. Jag hade redan innan principen att absolut aldrig köpa en teknisk pryl via Blocket utan att stå öga mot öga med säljaren och prova prylen. I och med detta bestämde jag mig också för att inte heller sälja enbart via post, utan kräva sammanträffande.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Skriv svar