Mitt huvudbry är dock att vissa låtars Tabsr verkar vara onödigt utsträckta på hela halsen istället för att vara mer kompakt.
Mitt första exempel är en av mina favorit låtar "Hello Goodbye" av Beatles:
Ovanstående Tabben är den som är mest spridd och högst rankade på olika Tab-sajter. Den finns även med i "The Beatles - Complete Scores" boken. http://www.amazon.com/Beatles-Complete- ... roduct_top|------------------------|------------------------|------------------------|
|7--5--3--2--------------|------------------------|------------2-----------|
|------------5--3--2-----|---5--2--5-----5--2--5--|------3--5-----5--3p2---|
|---------------------5--|3-----------3-----------|5--------------------5--|
Troligtvist är nog dom flesta tabbar på Bassmasta och dylikt tagna från den boken.
Jag har försökt att spela 7,5,3,2 men det kräver ganska mycket snabbhet för mig just nu. Det verkar helt enkelt som det är onödigt svårt och inte igenomtänkt. Även om just denna låt kanske inte är "omöjlig" att spela på det sättet så verkar det som att den är utsträckt när den inte behöver det. Jag fick ett tips på detta forum att istället för "7, 5, 3, 2" (och så vidare enligt ovanstående tab) spela
|--2-0-------------|
|------3-2-0-------|
|------------3-2-0-|
|-------------------|
, med andra ord bara hålla sig mellan det 2 och 3 bandet istället för att gå ända bort till 7 och sen dra åt vänster ända bort till 2:an. Det funkar jättebra. Det finns flera liknande exempel på "utdragna Tabs".
Kan ni veteraner där ute spela 7,5,3,2 snabbt och ledigt? Är det bara jag som är långsam och oerfaren och fel i mitt intryck?