Apogee-ljudkort till iPhone/iPad...

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Apogee-ljudkort till iPhone/iPad...

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.apogeedigital.com/products/jam.php

Det där ar väl lite roliga nyheter känns det som. Och är det inte en iPhone/iPad-version av GarageBand man ser på skärmen på iPad:en på bilden.....? Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är på gång en iPad-version av Logic hyffsat snart......

//J
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+

Inlägg av rockern »

GarageBand för iPad tillkännagavs av Apple igår, så det är det säkert. Ganska kul pryl.
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

rockern skrev:GarageBand för iPad tillkännagavs av Apple igår, så det är det säkert. Ganska kul pryl.
Jo jag såg precis det..... :D Begränsad till 8 spår tydligen.

//J
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

JanTheWhite skrev:
rockern skrev:GarageBand för iPad tillkännagavs av Apple igår, så det är det säkert. Ganska kul pryl.
Jo jag såg precis det..... :D Begränsad till 8 spår tydligen.

//J
Vaddå begränsad?? Vem behöver 7 kanaler att spela fel på??

:roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Hur är det med latency ? iPad och iphone är ju inte världens.piggaste maskiner... :roll:

En iPad och ljudkort vore optimalt. :P
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

whatawaste skrev:Hur är det med latency ? iPad och iphone är ju inte världens.piggaste maskiner... :roll:

Så länge man inte kör konstiga pluggar vid inspelning bör det inte vara några som helt problem. Den nya iPad:en som kommer är lika snabb som min gamla Macbook Pro och den kör jag lugnt 30 spår på MED pluggar. Den gamla Paddan bör utan problem klara av 8 spår. Och sen får man nog känna sig fram lite vad det gäller hur mycket pluggar den pallar. Och att använda den istället för en Line6 Pod eller liknande på gig ska inte vara några problem över huvudet taget och detsamma gäller iPhone 4. Ett riktigt bra ljudkort är ju lite vad som har saknats hittills till dom här grunkorna. Det kommer säkert en stereoversion också inom en snar framtid.

//J
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Låter ju vettigt. Att lägga ett spår på bef. spår borde med andra ord funka, och det räcker för mig.

Kul också att alla IPad 1 har sjunkit i pris över natten och beg.marknaden kommer svämmas över. :tummenupp:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+

Inlägg av JonnyTrobro »

Det blir ett dyrt år...
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Precis ett ljudkort i min stil. Idiotsäkert :D
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Det enda jag undrar över är batteritiden. Det lär dra mycket ström med Garageband, om man vill fortsätta spela in med lite batteri kvar, måste man avbryta? Kan man mata ström genom ljudkortet?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Kul pryl, visst, men är det nån som på allvar tänker använda den till att spela in musik?
Vad är användningsområdet? Spela in låtidéer i repan? Leka med på tåget?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Kul pryl, visst, men är det nån som på allvar tänker använda den till att spela in musik?
Vad är användningsområdet? Spela in låtidéer i repan? Leka med på tåget?
Varför skulle man inte vilja spela in musik på ett riktigt bra ljudkort? Den funkar även till en vanlig Mac via USB. Och som ljudkort betraktat slår den ditt ljudkort på fingrarna rejält vad det gäller kvalitet. Detta är ingen leksak. Även om man givetvis kan leka/ha roligt med den......

Säkert i dagsläget mer användbar till en iPad och en vanlig Mac än till en iPhone men långsiktigt när iPhone 5 och dess senare efterföljare kommer så kan jag komma på många användningsområden även till en iPhone förutom som liten övningsförstärkare där man kan spela till låtar som man har i luren.

Apogee gör bland dom bästa ljudkorten på jordklotet och med en Jam skulle man utan några som helst problem kunna lägga bas på en bakgrund som man fått mejlad till sig och sen mejla tillbaka ett högupplöst basspår och det utan att använda någonting annat än en bas, en iPhone/iPad/Mac dator och ett par lurar. Framöver kommer det säkert ett lite dyrare ljudkort med både in och ut på kortet så att man får en högkvalitativ utgång också om man vill använda den som förstärkarsimulator/linebox istället för en Line6 Pod eller liknande på radiogig eller vad man nu har för behov. Detta är bara början. Läsplattorna/mobiltelefonerna kommer bara att bli än mer kraftfulla och det faller sig tämligen naturligt att många vill ha ett riktigt bra men inte svindyrt ljudkort till sin iPhone/iPad/Mac istället för den skit som finns på marknaden.

//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jo visst, jag mest bara undrade om nån på allvar skulle spela in sitt material på en iPhone.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Jo visst, jag mest bara undrade om nån på allvar skulle spela in sitt material på en iPhone.
Varför inte? Så länge man har ett bra ljudkort så låter det lika bra som om man skulle spela in i en väldigt fin studio. Och nu funkar ju detta ljudkort som sagt även till iPad och vanliga Mac datorer via USB. Sen kan jag nog hålla med om att en iPhone´s lilla format kanske gör det hela lite extra råddigt om man ska få för sig att börja editera ljudfiler i luren. Men processorkraften kommer definitivt räcka till beroende lite vad man tänkt sig göra. Om inte nu så definitivt från och med nästa generations lur.

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

JanTheWhite skrev:
whatawaste skrev:Hur är det med latency ? iPad och iphone är ju inte världens.piggaste maskiner... :roll:

Så länge man inte kör konstiga pluggar vid inspelning bör det inte vara några som helt problem.
..................
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

f-bass skrev:
JanTheWhite skrev:

Så länge man inte kör konstiga pluggar vid inspelning bör det inte vara några som helt problem.
..................
Vad menar du med detta? Förklara gärna.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

whatawaste skrev:
f-bass skrev:
JanTheWhite skrev:

..................
Han har lagt en konstig plugg på PB och då blir det så där. :D

//J
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Att punkterna är feta måste innebära nåt. Konspiration? :shock:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

whatawaste skrev:
f-bass skrev:
JanTheWhite skrev:

..................
Det blir visst latency. Jag garanterar att den är på över 5 ms och då börjar jag ruttna hårt. Visst ,jag är grymt känslig och det behöver inte bekomma någon annan men jag spelar sämre nör tonerna inte kommer där jag spelar dom.
Min hjärna försöker kompensera och så är jag för063-663 13 23e... Då reagerar hjärnan med att försöka spwla på rätt ställe men hoppsan då kommer ju ljudet efter igen och då stressar vi lite och hamnar före osv osv osv...
Vore kul att höra om fortspelare som Ale inte får spader på latency.
Janne, klart att du inte har ngt problem om du lyssnar via ditt bord men om du lyssnar på en retur vi logic så får du en fin latency...
Faktum är att sist som jag var i Soundtrade och spelade in så tyckte jac att det gick lite lättare att spela i kontrollrummet än d brukar... Kom på att jag lyssnade direkt genom bordet isllet för deras protools(iom att jag hade mina apogeeinterxace med mej) och att slippa dom 2 ms yttrrligare fördröjning,utöver d att storlyssningen är en bit bort,gjorde skillnad... För mej...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Kom att tänka på en sak...
jag editerar ju ohyggliga mängder sång i melodyne och där blir det jävligt tydligt att alla sångare har sina speciella egenheter i fråga om varifrån dom tar sina toner...uppifrån, nerifrån och med snabb eller långsam bend osv osv osv...
En annan sak som är intressant är att det syns hur snabbt dom uppfattar sin surhet.
En del gör blixtsnabba korrigeringar och en del gör långsamma svepande korrigeringar...en del gör snabba men dom kommer efter ett tag.
Jag gör snabba pitchförändringar för att jag hör (min hjärna analyserar, snarare) snabbt att jag är off och försöker komma rätt...
Vad som händer om jag sjunger in med latency är att min hjärna analyserar det som hände NYSS och inte hur läget faktiskt är NU vilket gör att jag får många fler pitchkorrigeringar som inte riktigt hittar hem på samma sätt som om jag sjunger in med direktljud....
Jag råder alla som är det minsta seriösa med sitt musicerande att bygga förbi det där problemet vid inspelning.
ONDSKA!
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Nu spelar ju jag i division 8 i jämförelse med er men jag har dock samma problem med latency så därav min fråga tidigare. Tack ! :D

Får prova och se om det funkar...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Ja, jag tror att det till och med är viktigare för ngn som inte spelar i elitserien eftersom den har mindre marginaler, rimligen....
Detta sagt utan att ha en aning om ditt lir etc men vaffan...det är väl klart att det ska låta exakt när man spelar och inte ...sen....
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
whatawaste skrev:
f-bass skrev:
JanTheWhite skrev:

..................
Det blir visst latency. Jag garanterar att den är på över 5 ms och då börjar jag ruttna hårt. Visst ,jag är grymt känslig och det behöver inte bekomma någon annan men jag spelar sämre nör tonerna inte kommer där jag spelar dom.
Min hjärna försöker kompensera och så är jag för063-663 13 23e... Då reagerar hjärnan med att försöka spwla på rätt ställe men hoppsan då kommer ju ljudet efter igen och då stressar vi lite och hamnar före osv osv osv...
Vore kul att höra om fortspelare som Ale inte får spader på latency.
Janne, klart att du inte har ngt problem om du lyssnar via ditt bord men om du lyssnar på en retur vi logic så får du en fin latency...
Faktum är att sist som jag var i Soundtrade och spelade in så tyckte jac att det gick lite lättare att spela i kontrollrummet än d brukar... Kom på att jag lyssnade direkt genom bordet isllet för deras protools(iom att jag hade mina apogeeinterxace med mej) och att slippa dom 2 ms yttrrligare fördröjning,utöver d att storlyssningen är en bit bort,gjorde skillnad... För mej...
Jag lyssnar genom bordet vanligtvis. :) Sen har jag nyligen börjat spela in på 96 kHz i studion och har en latency på under 2 millisekunder nu. Jag hade inga direkta problem med typ 3,5 millisekunder heller för att vara helt ärlig. Åtminstone inte när jag spelar in med trummisar. Blir LITE mer kinkigt med programmerade, snortighta, bakgrunder. Jag vet att du är petnoga med detta. Och det är kanske inte helt konstigt att du blivit dubbad till Sveriges mest tighta basist av vissa väldigt etablerade trummisar...... Din lille rackare..... :tummenupp:

Vad det blir för latency med en Jam och en iPad vet jag faktiskt inte och jag har ingen aning vilken upplösning GarageBand fixar på en iPad. Och detta går ju lite hand i hand..... Men jag kan ta reda på det tror jag. Skulle nog tro att latency´n hamnar någonstans runt 5 millisekunder. Eller mindre. Vilket är tillräckligt bra för dom flesta......

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

whatawaste skrev:Nu spelar ju jag i division 8 i jämförelse med er men jag har dock samma problem med latency så därav min fråga tidigare. Tack ! :D

Får prova och se om det funkar...
Vad har du för prylar och hur är ditt system inställt? Det går att minimera latency´n genom att köra på högre upplösning. Sen beror det lite vilket ljudkort man har också. Apogee har över lag hyffsat låg latency i jämförelse med mycket om det är rätt inställt.

//J
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Nu höll jag på att skriva nåt dumt om Melodyne och ondska... men det gjorde jag inte! :)
Skriv svar