Ardour 2

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Ardour 2

Inlägg av Kongo »

Någon som har åsikter om detta, bra/dåligt? Någon bättre DAW till Linux? Har ingen erfarenhet av ProTools, bara jobbat med Cubase, hur mycket skiljer det sig? Sugen på att byta från Windows till Linux, men måste isåfall skriva egna drivrutiner till mitt ljudkort, och om det inte finns några riktigt bra DAWs så känns det ju knappt lönt.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Re: Ardour 2

Inlägg av mrbaloo »

Kongo skrev:Någon som har åsikter om detta, bra/dåligt? Någon bättre DAW till Linux? Har ingen erfarenhet av ProTools, bara jobbat med Cubase, hur mycket skiljer det sig? Sugen på att byta från Windows till Linux, men måste isåfall skriva egna drivrutiner till mitt ljudkort, och om det inte finns några riktigt bra DAWs så känns det ju knappt lönt.
Det finns väl några få användbara. Men Aurdour har ingen inbyggd justering av förstärkning mer än volymregel per kanal. Sunt då det ändå bara är en mjukvaruförstärkning av signalen. Men det krävs att ljudkortet som används har en bra förförstärkare med volymratt. Det är även något besvärligare att få igång effektplugins än i Windows och Mac.

Jag provade för ett tag sedan att installera Linux på min gamla dator och glömde bort att jag hade ett Line 6-ljudkort inkopplat (enklaste GX-någonting) och dröm om min förvåning när det dök upp i listan över ljudkort. Det var bara att starta ett inspelningsprogram (tillsammans med JACK) och spela in...

Sök på nätet och du skall finna mer info... Förresten, AudaCity kanske är för enkelt, men det finns för *alla* platformar inkl. Linux.

Lycka till!

mvh
MrBaloo
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Jag gillar Ardour men min dator och ljudkort och usb lirar inte ordentligt så jag har inte kunnat köra fullt ut. Jag som bara fipplat lite i Cubase innan tyckte att det var likt. Det finns några varianter till men jag läste mig till att Ardour är det som verkar störst.
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

mrbaloo skrev:
Kongo skrev:Någon som har åsikter om detta, bra/dåligt? Någon bättre DAW till Linux? Har ingen erfarenhet av ProTools, bara jobbat med Cubase, hur mycket skiljer det sig? Sugen på att byta från Windows till Linux, men måste isåfall skriva egna drivrutiner till mitt ljudkort, och om det inte finns några riktigt bra DAWs så känns det ju knappt lönt.
Det finns väl några få användbara. Men Aurdour har ingen inbyggd justering av förstärkning mer än volymregel per kanal. Sunt då det ändå bara är en mjukvaruförstärkning av signalen. Men det krävs att ljudkortet som används har en bra förförstärkare med volymratt. Det är även något besvärligare att få igång effektplugins än i Windows och Mac.
Hur då menar du?
mrbaloo skrev: Jag provade för ett tag sedan att installera Linux på min gamla dator och glömde bort att jag hade ett Line 6-ljudkort inkopplat (enklaste GX-någonting) och dröm om min förvåning när det dök upp i listan över ljudkort. Det var bara att starta ett inspelningsprogram (tillsammans med JACK) och spela in...

Sök på nätet och du skall finna mer info... Förresten, AudaCity kanske är för enkelt, men det finns för *alla* platformar inkl. Linux.

Lycka till!

mvh
MrBaloo
Har sökt med ljus och lykta efter drivrutin (Tascam us-1641), men ack, ingen som varit trevlig nog att knacka ihop någon. Finns en till kortets föregångare, kan kanske utgå från den. Tascam är tydligen riktigt dryga mot Linux-användare.
Tänkte smälla in Ubuntu Studio, där får man tillgång till en massa kul, förutom Ardour 2 också bildredigeringsprogram (så man kan sluta vara olaglig Photoshop-pirat...)
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

För att få tag i Gimp behöver du inte direkt köra Ubuntu Studio, den finns i alla typ alla linuxar.

Jag har oseriöst grejat en del i Ardour, spelade in lite bas för några demospår samt lekt lite. Men har inte nån större erfarenhet av nåt annat, så har lite svårt att dömma där. Tycker dock det känns klart användbart. Finns mycket pluggar av olika sorter och synnerligen skiftande kvalitet, och även en del köpeplugins. Går ju, med visst krånglande, att skrämma igång en del VST-pluggar också.
mrbaloo skrev: Men Aurdour har ingen inbyggd justering av förstärkning mer än volymregel per kanal. Sunt då det ändå bara är en mjukvaruförstärkning av signalen. Men det krävs att ljudkortet som används har en bra förförstärkare med volymratt.
Hur funkar andra mjukvaror på den här fronten? Jag tycker mig inte uppleva nåt konstigt i Ardour här, så förstår inte riktigt vad du menar.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

flagg skrev:För att få tag i Gimp behöver du inte direkt köra Ubuntu Studio, den finns i alla typ alla linuxar.
Och för Windows så det finns inga anledningar alls att vara photoshop-pirat längre. :wink:
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

cub skrev:
flagg skrev:För att få tag i Gimp behöver du inte direkt köra Ubuntu Studio, den finns i alla typ alla linuxar.
Och för Windows så det finns inga anledningar alls att vara photoshop-pirat längre. :wink:
I princip håller jag helt klart med dig, men det verkar som många inbitna PS-nördar har väldigt svårt för Gimps lite annorlunda interface.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Kongo skrev: Det finns väl några få användbara. Men Aurdour har ingen inbyggd justering av förstärkning mer än volymregel per kanal. Sunt då det ändå bara är en mjukvaruförstärkning av signalen. Men det krävs att ljudkortet som används har en bra förförstärkare med volymratt. Det är även något besvärligare att få igång effektplugins än i Windows och Mac.
Hur då menar du?

Utan att vara någon guru på effektplugins, så misstänker jag att flertalet plugins är kompilerade för Mac- och/eller Windows-plattformarna. Mer går att läsa Arodurs hemsida...

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

flagg skrev:
mrbaloo skrev: Men Aurdour har ingen inbyggd justering av förstärkning mer än volymregel per kanal. Sunt då det ändå bara är en mjukvaruförstärkning av signalen. Men det krävs att ljudkortet som används har en bra förförstärkare med volymratt.
Hur funkar andra mjukvaror på den här fronten? Jag tycker mig inte uppleva nåt konstigt i Ardour här, så förstår inte riktigt vad du menar.
Naje, men andra mjukvaror har "mjukvaruförförstärkare" som gör det möjligt att förstärka en låg insignal. Men Ardour har tagit bort den finessen och hänvisar till hårdvaruförförstärkare för att optimera insignalen. Rätt ok inställning, eftersom "förstärkning" i mjukvaran på en låg insignal gör ju att ev. brus förstärks lika mycket som ljudet man vill höra...

Men med det Line 6-ljudkort jag hade förut (Toneport GX-någonting) hade inte någon förförstärkare med gain-kontroll varför min insignal till Ardour blev väldigt låg. Nu kunde man iofs mjukvaruförstärka signalen på något sätt (var det JACK?) och det blev ok ändå.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

flagg skrev:
cub skrev:
I princip håller jag helt klart med dig, men det verkar som många inbitna PS-nördar har väldigt svårt för Gimps lite annorlunda interface.
Då är det bara att invänta GIMP 2.8 som kommer att kunna erbjuda single window interface...

/MrBaloo - som väntar med spänning på den nya releasen
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Ja, att förstärka signalen digitalt innan man lägger den på disk är lite som digital zoom i digitalkameror, det vill ha man ju helst av avstängt så man inte råkar använda det av misstag ;) Ardours utvecklare brukar ju påpeka att de är väldigt noga med att undvika sån "destruktiv" signalbehandling vilket jag tycker låter bra.

Däremot kan det ju vara bra att få upp signalen lite för lyssning, det kan jag hålla med om. Har analoga kontrollers (rattar) för både in och ut som funkar bra på mitt ljudkort. Däremot måste jag använda alsamixer för slå av/på direkt monitoring och dess volym.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

mrbaloo skrev:Men med det Line 6-ljudkort jag hade förut (Toneport GX-någonting) hade inte någon förförstärkare med gain-kontroll varför min insignal till Ardour blev väldigt låg.
Den optimala lösningen på ditt problem är att koppla in en preamp mellan ljudkälla och ljudkort. De behöver inte kosta mer än några hundralappar.

För övrigt är jag väldigt intresserad av programutvecklingen på linuxsidan. Har en gammal laptop som rullar Ubuntu men det är sällan jag drar igång den. Ni som kör Ardour och har erfarenhet av Logic, Cubase eller liknande får gärna berätta om era upplevelser och erfarenheter av at köra linux/ardour.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

joachime skrev:
mrbaloo skrev:Men med det Line 6-ljudkort jag hade förut (Toneport GX-någonting) hade inte någon förförstärkare med gain-kontroll varför min insignal till Ardour blev väldigt låg.
Den optimala lösningen på ditt problem är att koppla in en preamp mellan ljudkälla och ljudkort. De behöver inte kosta mer än några hundralappar.

För övrigt är jag väldigt intresserad av programutvecklingen på linuxsidan. Har en gammal laptop som rullar Ubuntu men det är sällan jag drar igång den. Ni som kör Ardour och har erfarenhet av Logic, Cubase eller liknande får gärna berätta om era upplevelser och erfarenheter av at köra linux/ardour.
Jag körde en laptop inköpt 2000 förra året med Ubuntu Studio och ett Edirol UA-25EX usb-ljudkort. Jag spelade in i 24 bit, 48 kHz utan problem, 1-2 kanaler samtidigt (har bara två ingångar och spelar ändå in allt ett och ett, inga trummor). Det som störde mig med den gamla datorn var när jag började mixa och skulle peta in effekter, då segade datorn ner och det kunde hacka. Men det var en 11 år gammal laptop, inte precis optimala förutsättningar.
Jag har mixat förra bandets låtar som spelades in i Windows och Cubase. Jag tyckte det gick lika lätt/svårt i Ardour. Sen är jag inte nån effekt-virtous eller superpetig att det måste se snyggt ut på skärmen när jag rattar effekter så jag tyckte att de fria som fanns tillgängliga funkar bra.

Mitt enda problem är att efter mina tester så var jag nöjd och skulle köpa en ny laptop och spela in järnet! Tyvärr valde jag Sony Vaio som tillsammans med just Edirol-kortet och Ubuntu inte funkar i 24 bitars inspelning..crap.
Skriv svar