Behöver lite input!
-
- Medlem
Behöver lite input!
Tänkte köpa en ny hals till en fender mim jazz jag har, det blir en bandlös då det är det jag spelar mest för tillfället. Kikade på gmf och de hade lite olika, vissa lackade andra inte. Vad rekommenderas?
- Hagström
- Medlem++
http://www.gitarrdelar.se ligger bättre i pris på det mesta
Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
- Susy
- Medlem
Ja, om du köper en olackad så måste du ytbehandla den på något sätt. En hals ska ju vara rak, om det inte var för strängar och rodden. Om du inte ytbehandlar den så får den vara med om dom största klimatförändringarna på jorden, tror jag. På sommaren har vi relativt hög luftfuktighet och på vintern, när det blir kallt, riktigt låg luftfuktighet. Om du har en helt perfekt hals med alla årsringar spikrakt igenom halsen så händer inte mycket. Det finns inte många såna halsar. En normalhals följer luftfuktigheten och ändrar sig. Jag köpte en olackad Telehals från Musikraft i december. Leverans i januari. När den kom så va den spikrak och jag förvarade den inslagen i plast i väntan på ytbehandling. Ett tag så fick den vara utanför plasten och det var då det hände. Halsen blev en S-kurva. Det finns en anledning att Musikraft inte lämnar någon garanti på olackade halsar.
Mitt råd. Köp en lackad hals.
Susy
Mitt råd. Köp en lackad hals.
Susy
- lingman basses
- VIP medlem
-
- Medlem