Vilken effekt är det här...
- lowfreq
- Medlem++
Vilken effekt är det här...
Jag ska inte spela låten och har inget intresse för själva låten.
Men, jag undrar vad det är för (ball) effekt på basen, någon?
hörs bäst vid 2:11
http://open.spotify.com/track/1k5ikK1XQV3TERlAbKjwlz
Don't mess with me, I do not want any treble!
- Jan Hellman
- VIP medlem
- DoggyD
- Medlem++
Re: Vilken effekt är det här...
Visst fan var det väl Halkan på Hälsingegatan som sålde dom därna, för skit och ingenting typ.lowfreq skrev:Jag ska inte spela låten och har inget intresse för själva låten.
Som jag kommer ihåg det slängde jag min åt helvete efter en tid, hehehe.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
- lowfreq
- Medlem++
Mhm, det skulle det kunna vara ja. Detta var mitten på 80-talet så det fanns nog inte så stort utbud av effekter då,JanTheWhite skrev:Nu lyssnar jag bara genom min Macbook´s inbyggda högtalare men jag är hyffsat säker på att det är en MXR Phase 90 som låter.
och MXR 90 var ju riktigt poppis då bland gitarrister, så det kan mycket väl vara en sån.
Vad han lyckas med (tror det är Mackan Englund som spelar) är att det är en fast och stabil grundton i ljudet, trots ganska mycket effekt.
Fler tips?
- lowfreq
- Medlem++
Re: Vilken effekt är det här...
Absolut, det var Halkan som var importör och hade agenturen för MXR på 70-talet.DoggyD skrev:Visst fan var det väl Halkan på Hälsingegatan som sålde dom därna, för skit och ingenting typ.
Som jag kommer ihåg det slängde jag min åt helvete efter en tid, hehehe.
jag hade ingen för jag tyckte liksom det var en gitarr-grej.
Numera gillar jag Flanger och chorus på bas.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Har själv en MXR Phase 90 och i mina öron bör det vara en sån. Många Stick-spelare använde dom på 80-talet. Bl.a. Levin.lowfreq skrev:Mhm, det skulle det kunna vara ja. Detta var mitten på 80-talet så det fanns nog inte så stort utbud av effekter då,JanTheWhite skrev:Nu lyssnar jag bara genom min Macbook´s inbyggda högtalare men jag är hyffsat säker på att det är en MXR Phase 90 som låter.
och MXR 90 var ju riktigt poppis då bland gitarrister, så det kan mycket väl vara en sån.
Vad han lyckas med (tror det är Mackan Englund som spelar) är att det är en fast och stabil grundton i ljudet, trots ganska mycket effekt.
Fler tips?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VA4IAMlREcs[/youtube]
Det skulle kunna vara en snällt körd Electric Mistress också men dom brukar vara mer luddiga i tonen. Jag skulle gissa på en ganska elakt körd Phase 90. Kan ha fel dock. Lyssnar bara genom högtalarna i min Macbook.
- lowfreq
- Medlem++
Vad bra, i den videon har Levin exakt samma effekt.. basen låter väldigt likt.. särskilt från 1:04 och framåt.JanTheWhite skrev:Har själv en MXR Phase 90 och i mina öron bör det vara en sån. Många Stick-spelare använde dom på 80-talet. Bl.a. Levin.
Det skulle kunna vara en snällt körd Electric Mistress också men dom brukar vara mer luddiga i tonen. Jag skulle gissa på en ganska elakt körd Phase 90. Kan ha fel dock. Lyssnar bara genom högtalarna i min Macbook.
Men du är inte 100 på att han använder en Phase 90?
jag har haft både flanger, chorus, och phaser, men aldrig lyckats få just det ljudet. Har inte haft MXR dock.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag är till 100 % säker på att han använde en Phase 90 både i King Crimson och tillsammans med Peter Gabriel. Ofta i kombination med en MXR DynaComp.lowfreq skrev:Vad bra, i den videon har Levin exakt samma effekt.. basen låter väldigt likt.. särskilt från 1:04 och framåt.JanTheWhite skrev:Har själv en MXR Phase 90 och i mina öron bör det vara en sån. Många Stick-spelare använde dom på 80-talet. Bl.a. Levin.
jag har haft både flanger, chorus, och phaser, men aldrig lyckats få just det ljudet. Har inte haft MXR dock.

- lowfreq
- Medlem++
Okej, då får det fan bli en Phase 90!JanTheWhite skrev:Jag är till 100 % säker på att han använde en Phase 90 både i King Crimson och tillsammans med Peter Gabriel. Ofta i kombination med en MXR DynaComp.lowfreq skrev:Vad bra, i den videon har Levin exakt samma effekt.. basen låter väldigt likt.. särskilt från 1:04 och framåt.JanTheWhite skrev:Har själv en MXR Phase 90 och i mina öron bör det vara en sån. Många Stick-spelare använde dom på 80-talet. Bl.a. Levin.

Ballt ju!
Thanx!
- Jan Hellman
- VIP medlem
Väldigt karakteristiska. Jag gillar dom.lowfreq skrev:Okej, då får det fan bli en Phase 90!JanTheWhite skrev:Jag är till 100 % säker på att han använde en Phase 90 både i King Crimson och tillsammans med Peter Gabriel. Ofta i kombination med en MXR DynaComp.lowfreq skrev:Vad bra, i den videon har Levin exakt samma effekt.. basen låter väldigt likt.. särskilt från 1:04 och framåt.JanTheWhite skrev:Har själv en MXR Phase 90 och i mina öron bör det vara en sån. Många Stick-spelare använde dom på 80-talet. Bl.a. Levin.
Ballt ju!
Thanx!