Videoworkshops med Jonas Hellborg
- peter_s
- Medlem++
Videoworkshops med Jonas Hellborg
Jonas Hellborg är, oavsett vad man tycker om hans musik, en intressant prick. Kul då att tyska musikmachen.de låter honom komma till tals i ett gäng gratis videoworkshops. Kolla in!
It's all about SOUND
Tonal Gravity
Chords on Bass
Groove
Odd Time Signatures
Practice
It's all about SOUND
Tonal Gravity
Chords on Bass
Groove
Odd Time Signatures
Practice
- gabrieldahl
- Medlem+
- Kontakt:
Kollar på den om "groove" nu. skitbra grejer än så länge.
edit: gillar väldigt mycket det han säger om nationaliteter, och hur det kan påverka ens naturliga rytm (och tonspråk). själv funderat på det en hel del och roligt att höra att fler tänker i de banorna.
edit: gillar väldigt mycket det han säger om nationaliteter, och hur det kan påverka ens naturliga rytm (och tonspråk). själv funderat på det en hel del och roligt att höra att fler tänker i de banorna.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag har spelat en hel del med afrikaner i perioder och det där stämmer definitivt. Ett helt annorlunda sätt att känna underdelningar. Det är ingen större skillnad att spela med norska musiker (t.ex.) men vissa kulturer är väsensskild gällande detta i jämförelse med Sverige/Västeuropa.Herr Gabriel skrev:Kollar på den om "groove" nu. skitbra grejer än så länge.
- gabrieldahl
- Medlem+
- Kontakt:
edit: vill bara klargöra att jag håller helt med dig.JanTheWhite skrev:Jag har spelat en hel del med afrikaner i perioder och det där stämmer definitivt. Ett helt annorlunda sätt att känna underdelningar. Det är ingen större skillnad att spela med norska musiker (t.ex.) men vissa kulturer är väsensskild gällande detta i jämförelse med Sverige/Västeuropa.Herr Gabriel skrev:Kollar på den om "groove" nu. skitbra grejer än så länge.
Jag tror att det handlar om mer än underdelningar - att just tonspråk och rytmiseringar är kraftigt påverkat av nationaliteter, också hur man känner och skriver melodier och musik i allmänhet. Lyssnar man till exempel på klassisk italiensk musik (typ rossini) så märker man hur accenterna och rytmiseringarna påminner om italienska språket. Mozart t ex, är ett liknande exempel vad gäller tyskan. Grieg tycker jag låter väldigt norsk - jag tycker att melodin i deras språk är den största skillnaden mellan våra språk. Jag tror att det till viss del går att tillämpa ganska långt inom afromusik också - men då gäller det väl att man inte bara spelar licks.
För att återvända till ämnet tycker jag inte Hellborg är så nice när han spelar sina snabba grejer, men att dessa videor var väldigt sevärda och att han verkar ha intressant syn på sitt musicianship, som det heter.

Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
- Jan Hellman
- VIP medlem
Givetvis har det att göra med mer än bara underdelningar men just afrikanska musiker känner ofta inte helt raka 16-delsgrupperingar utan individuella 16-delar i varje gruppering kan vara liiiiittteeee förskjutna i tid. Första 16-delen rak, andra 16-delen lite sen, tredje 16-delen rak, fjärde 16-delen lite tidig, till exempel. Och hur 16-delarna är förskjutna i grupperingen kan variera varifrån man kommer. Lite som dialekter, på något vis..... Vi i västvärlden är mer statiska i vårt sväng och tänker 16-delar på samma sätt som en metronom/trummaskin. I Notator SL till Atari fanns det en funktion där man kunde förskjuta 16-delarna på samma sätt som en del afrikanska musiker gör. Spännande om än dock hyffsat oanvändbart i popmusik. Men kul att funktionen fanns.Herr Gabriel skrev:edit: vill bara klargöra att jag håller helt med dig.JanTheWhite skrev:Jag har spelat en hel del med afrikaner i perioder och det där stämmer definitivt. Ett helt annorlunda sätt att känna underdelningar. Det är ingen större skillnad att spela med norska musiker (t.ex.) men vissa kulturer är väsensskild gällande detta i jämförelse med Sverige/Västeuropa.Herr Gabriel skrev:Kollar på den om "groove" nu. skitbra grejer än så länge.
Jag tror att det handlar om mer än underdelningar - att just tonspråk och rytmiseringar är kraftigt påverkat av nationaliteter, också hur man känner och skriver melodier och musik i allmänhet. Lyssnar man till exempel på klassisk italiensk musik (typ rossini) så märker man hur accenterna och rytmiseringarna påminner om italienska språket. Mozart t ex, är ett liknande exempel vad gäller tyskan. Grieg tycker jag låter väldigt norsk - jag tycker att melodin i deras språk är den största skillnaden mellan våra språk. Jag tror att det till viss del går att tillämpa ganska långt inom afromusik också - men då gäller det väl att man inte bara spelar licks.
För att återvända till ämnet tycker jag inte Hellborg är så nice när han spelar sina snabba grejer, men att dessa videor var väldigt sevärda och att han verkar ha intressant syn på sitt musicianship, som det heter.
- peter_s
- Medlem++
-
- Medlem+
- archisland
- Medlem+
- Kontakt:
Hittade den här tråden precis och kollade in lite av vad herr Hellborg tar upp.. Framför allt är det givande ur en pedagogisk synvinkel eftersom att det ger mig lite idéer kring hur jag kan lägga upp min framtida undervisning och hur jag kan belysa fenomen som udda traktater och dylikt för mina elever.. Tack Indigo! 

Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
-
- Medlem++
Tacka peter_s istället, det var han som hittade klippenarchisland skrev:Hittade den här tråden precis och kollade in lite av vad herr Hellborg tar upp.. Framför allt är det givande ur en pedagogisk synvinkel eftersom att det ger mig lite idéer kring hur jag kan lägga upp min framtida undervisning och hur jag kan belysa fenomen som udda traktater och dylikt för mina elever.. Tack Indigo!

Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- archisland
- Medlem+
- Kontakt:
Oops! Skrev fel!
Tack peter_s! 

Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
- peter_s
- Medlem++
Kul att du uppskattar och har användning av videorna!archisland skrev:Hittade den här tråden precis och kollade in lite av vad herr Hellborg tar upp.. Framför allt är det givande ur en pedagogisk synvinkel eftersom att det ger mig lite idéer kring hur jag kan lägga upp min framtida undervisning och hur jag kan belysa fenomen som udda traktater och dylikt för mina elever.. Tack Indigo!
- groovyjr
- VIP medlem
- joakim_s
- Medlem
Re: Videoworkshops med Jonas Hellborg
Så otroligt sköna klipp, han är en hjälte
det var 30 år sedan jag lyssnade på honom sist i ett tajt rökig lokal på mosebacke!
"when you get that instinctive knowledge in your mind (the tonal center) you can start to paint with music!......." mmmmmmmmmmm jonas äntligen är du tillbaka i mitt värld!!

"when you get that instinctive knowledge in your mind (the tonal center) you can start to paint with music!......." mmmmmmmmmmm jonas äntligen är du tillbaka i mitt värld!!
Yamaha BB414, Duke, Roland Micro Cube Bass-RX, Yamaha JX30B, Vox Amplug-bs
- Burner
- Medlem
Tonal Gravity : ja jävlar.. det där var inte punkbas direkt.. 

Facebook: http://www.facebook.com/attitudemusicalprojectofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mr_Gul
- Medlem
Finemang, detta! 

Woodo B7 Walnut (7-strängad), Washburn B-10 (bandlös), Samick (okänd modell)
Trace Elliot AH300-topp + Marshall 2x15"-låda, Hughes & Kettner BassForce XXL 300W-combo
T-Rex ToneTrunk 42, T-Rex The FuelTank Junior, Boss TU-3, Ibanez SB7/PD7/TC7/DE7
Trace Elliot AH300-topp + Marshall 2x15"-låda, Hughes & Kettner BassForce XXL 300W-combo
T-Rex ToneTrunk 42, T-Rex The FuelTank Junior, Boss TU-3, Ibanez SB7/PD7/TC7/DE7
- jisac
- VIP medlem