Preamp problem trots nytt batteri?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Preamp problem trots nytt batteri?

Inlägg av bt »

Sandbergarn var knäpp tyst i aktivt läge en dag, så jag satte i ett nytt batteri (märkt juli 2014).
När jag kom till repet så small och skrapade det nåt oerhört i pottarna och i aktivt läge så var det fortfarande tyst. Vi körde några låtar iallafall och jag tyckte basen kändes klen.
Efter ett tag så tröttnade jag ur och tog ur batteriet. Då jävlar blev det liv i basen, helomvändning och jag tror inte jag kommer sätta i batteriet igen.

Men man undrar ju vad orsaken kan vara? Jag har inte haft nåt problem med preampen sen jag lödde fast en sladd som råkade lossna för, typ, två år sen.

bas
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Lurt, sa räven. Finns d nåt kopplingsschema att kolla på? Chansning: Vad är det för typ av utgångsjack? Stereo eller mono?
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Inlägg av bt »

Phear skrev:Lurt, sa räven. Finns d nåt kopplingsschema att kolla på? Chansning: Vad är det för typ av utgångsjack? Stereo eller mono?
Det här är det enda jag hittat. Bara en guide till hur kontrollerna funkar.

http://www.sandberg-guitars.de/index.ph ... format=raw

Det står bl.a. att telejacket ska "klicka" två ggr för att preampen ska funka, men det visste jag redan efter att ha missat det en gång tidigare :)

Utgångsjacket borde väl vara mono? Vanlig telekontakt.

bas
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Re: Preamp problem trots nytt batteri?

Inlägg av Riboe »

bt skrev:Sandbergarn var knäpp tyst i aktivt läge en dag, så jag satte i ett nytt batteri (märkt juli 2014).
När jag kom till repet så small och skrapade det nåt oerhört i pottarna och i aktivt läge så var det fortfarande tyst. Vi körde några låtar iallafall och jag tyckte basen kändes klen.
Efter ett tag så tröttnade jag ur och tog ur batteriet. Då jävlar blev det liv i basen, helomvändning och jag tror inte jag kommer sätta i batteriet igen.

Men man undrar ju vad orsaken kan vara? Jag har inte haft nåt problem med preampen sen jag lödde fast en sladd som råkade lossna för, typ, två år sen.

bas
Kraftigt sprak vid manövrering av potar indikerar att det ligger DC över dem. Du bör leta efter läckande kondensator. Det kan också förklara både att det blev tyst i aktivt läge samt självklart att batteriet tar slut snabbt.
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Re: Preamp problem trots nytt batteri?

Inlägg av bt »

Riboe skrev:
Kraftigt sprak vid manövrering av potar indikerar att det ligger DC över dem. Du bör leta efter läckande kondensator. Det kan också förklara både att det blev tyst i aktivt läge samt självklart att batteriet tar slut snabbt.

Ahaaa. Faktum är att batteriet rensades ganska snabbt just efter jag köpt den (2009)...
Sen har det varit lugnt och fint från att jag lödde fast kabeln ända tills senaste haveriet. Men jag har kört mestadels passivt för jag tyckte preampen lät lite "plastig".

Tack som fan för svar. Nu har jag lärt mig nåt nytt igen :)

bas
antune
Medlem

Inlägg av antune »

bt skrev: Utgångsjacket borde väl vara mono? Vanlig telekontakt.

bas
Sladden är vanlig mono men jacket i aktiv elektronik är normalt ett stereojack där tredje benet sluter batteriets minus till jord. Annars skulle batteriet ta slut ganska fort.
/Anton
Skriv svar