Efter en liten utflykt i MXR-land är jag tillbaka på mammas gata. GT2:an har skapat mina favoritljud i över tio år, så det var en lättnad att höra att denna lät lika bra!
Sex rattar och en trampa styr ljudet och tre små omkopplare skiftar mellan Line- och instrumentnivå i utgångarna samt jordlyft/fantommatning för XLR-utgången.
Lådan är stabil och förtroendeingivande. Konstruktören kan mycket väl vara hämtad direkt från tysk pansarvagnstillverkning. Rattarna har den där lite tröga känslan, det känns som kvalité. Trampkontakten har ett markerat klickläge och kräver lite kraft för att reagera. "Kängpunktålig" är en bra sammanfattning!
Trampkontakten slår på pedalen, i avläge är pedalen "bara" en DI-box med tre olika utgångar. När man kliver på den visar en lite röd lysdiod att den är på. Beroende på rattarnas läge kan diverse olika ljud pressas fram.
Rattarna heter Level, Blend, Treble, Bass, Drive och Precense och behöver väl ingen närmare presentation. För omväxlings skull rekommenderar tillverkaren att Blend alltid står på 100%, bara akustiska ljud blir bättre med lite ren signal inmixad.
För den som är mellanregisterberoende kan det kännas oroande att den ratten saknas, men genom att vrida ner bas och/eller diskant och justera med Level kan midden ändå framhävas. Enligt manualen ligger den vid 750 Hz vilket passar mina öron alldeles utomförträffligt.
Precenseratten är en "instant vintageifier", vrid ner den mot noll så försvinner den där skimrande/fnissliga diskanten som hi-technissarna gillar och det börjar låta gammal fyrtolva utan diskanthorn

Instruktionsboken är, som vanligt när det gäller SansAmp, välskriven och informativ utan att bli vare sig torr och tråkig eller Line6-tramsig. Tolv olika inställningar presenteras som utgångspunkt för vidare rattande. Bassman, SVT och King's X är mina favoriter.
Den lilla lådan har tre utgångar, XLR och tele med effektljud och en torr tele för stämapparat eller en extra kanal i mixern. Genom XLR-kontakten kan boxen fantommatas från mixerbordet.
Ljudet är precis lika bra som i andra SansAmpapparater. Gillar du Classic, GT2 eller RBI så kommer du att gilla den här också. I mina öron så är ljudet i den bättre än alla andra rörförstärkarsimulatorer, POD och de andra har inte en sportmössa! En riktig rörhäck med matchande låda är ljudmässigt närmare basljudsnirvana än den här, men för det priset (runt 2000 kr nypris), den storleken och med det enkla handhavandet är konceptet oslagbart! Dessutom har den alla anslutningar man behöver för både studio- och livesituationer.
DI-box, distpedal, preamp och rörförstärkarsimulator i samma låda. Låter du illa genom den här så är det inte prylarnas fel!

Edit: Körde just lite Thunderbird genom en SVT-liknande inställning. Det lät elakt! Middigt med mycket botten och lite grynig överstyrning på det. Mumma!