Blanda stål och sen? Någon?
- mikkejohansson
- Medlem++
Blanda stål och sen? Någon?
Fick ett litet ryck att man kanske skulle testa stränga á la Haden m fl - sensträngar på D & G och stål på A & E. Någon här som kör så eller har testat?
Fender - Pedaler - GK - TKS
- bashenrik
- Medlem
Jag har använt det upplägget i 10 år. I mitt tycke finns det inget märke som producerar ett helt tillfredsställande strängset.
Till E-sträng är det ofta Tomastik Spirocore (Weich eller medium - gärna välanvänd).
A-sträng; någon syntetsträng; Obligato, Pirazzi, Super Silver t.ex.
D-sträng; Ren sena (kan vara lite svår), eller Eudoxa.
G-sträng; Ren sena, tex. Gamut, Kurstner eller liknande.
Vill minnas att Haden köpte upp restlagret av Golden Spirals till G och D, och kör Spirocore på E och A. Det är många som kör liknande kombinationer.
Till E-sträng är det ofta Tomastik Spirocore (Weich eller medium - gärna välanvänd).
A-sträng; någon syntetsträng; Obligato, Pirazzi, Super Silver t.ex.
D-sträng; Ren sena (kan vara lite svår), eller Eudoxa.
G-sträng; Ren sena, tex. Gamut, Kurstner eller liknande.
Vill minnas att Haden köpte upp restlagret av Golden Spirals till G och D, och kör Spirocore på E och A. Det är många som kör liknande kombinationer.
Har basar.
- Bontracasso
- Medlem
Kan hålla med Henrik om det är svårt med kompletta strängset. ( funkar bäst inom rena orkester/arco-set) På en av mina kontringar använder jag Innovation "braided" på E/A och Lenzner ren sena på G/D. Funkar som ett bra "crossover" setup för både pizz och arco. Klangen blir homogen och man tänker inte på att det är olika.
Har också testat D-strängen från lenzners Jazz-set som är spunnen med perlon och därmed något ovänligare för stråken men klingar förb... bra i övrigt.
Har också testat D-strängen från lenzners Jazz-set som är spunnen med perlon och därmed något ovänligare för stråken men klingar förb... bra i övrigt.
- mikkejohansson
- Medlem++
Jag spelar enbart pizz och jazz/pop/visa + ibland country (inte bluegrass). Inget arco (längre, låter för illa och jag påminns om att - en gång i tiden - hade jag faktiskt teknik).
Sitter välanvända Spirocore på nu, tycker de låter fint spec på E/A.
Så, vad rekommenderas? Lenzner D/G?
Sitter välanvända Spirocore på nu, tycker de låter fint spec på E/A.
Så, vad rekommenderas? Lenzner D/G?
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Bontracasso
- Medlem
- Simon
- Medlem+
Skulle eventuellt kunna tänka mig att sälja ett set Velvet Garbo, schyssta pizzicato-strängar.
EDIT: Nu var ju du i och för sig intresserad av att blanda sen och stål, så min kommentar var lite off... men det är ganska hyllade pizzicato-strängar, som kanske skulle kunna vara ett alternativ.
EDIT: Nu var ju du i och för sig intresserad av att blanda sen och stål, så min kommentar var lite off... men det är ganska hyllade pizzicato-strängar, som kanske skulle kunna vara ett alternativ.
Senast redigerad av Simon den sön 27 nov 2011, 02:22, redigerad totalt 1 gånger.
- Hope
- Medlem